Onno is blogger op DutchCowboys, Travelvalley en StyleCowboys. Onno schrijft over technologische innovaties en trends en ontwikkelingen op het gebied van (online) marketing.
Natuurlijk neemt het online aankopen via de smartphone in 2016 verder toe in populariteit. Het aantal online aankopen waarbij gebruik wordt gemaakt van de smartphone, groeit zelfs met maar liefst 68 procent ten opzichte van 2015. Dit blijkt uit cijfers van de eCommerce Payment Monitor, het onderzoek naar online betaalmethoden in Nederland dat wordt uitgevoerd door GfK, in samenwerking met iDEAL en Thuiswinkel.org.
Kinderschoenen
Ondanks dat het aantal transacties met de smartphone stijgt, moeten we ons wel realiseren dat dit slechts 10 procent is van alle online betalingen. We lopen als Nederland ten opzichte van bijvoorbeeld Engeland flink achter. Hier gaat immers 30 procent van alle e-commerce transacties via de smartphone. In China ligt dit percentage zelfs boven de 70 procent. We hebben dus onze mond vol van mobile commerce en mobiel betalen maar feit is wel dat we als Nederland behoorlijk achterlopen. Natuurlijk kunnen we met het gebruik van nieuwe technologieën de komende jaren de achterstand flink inhalen. Het mobiel afrekenen wordt immers steeds makkelijker. Bij de aankoop op desktop of laptop kun je namelijk nu al vrij makkelijk de betaling met behulp van iDEAL QR-codes op je smartphone of tablet afronden, zonder extra inlog apparaatje van je bank. Bijna de helft van deze aankopen wordt via iDEAL betaald.
Online markt 174 miljoen
De totale online markt groeit in 2016 met 22 procent als we kijken naar het aantal aankopen. Waar in 2015 nog 142 miljoen aankopen werden gedaan, is dit in 2016 toegenomen tot 174 miljoen. Verreweg de meeste online aankopen worden gedaan via een laptop of desktop (74 procent), waarbinnen de desktop minder vaak gebruikt wordt dan vorig jaar (van 34 procent naar 31 procent). Het aandeel van de tablet blijft stabiel op 14 procent van alle online aankopen. Het aantal aankopen via smartphones is gestegen van 8,9 miljoen online aankopen in 2015 naar 14,9 miljoen in 2016. Het aandeel van de smartphone groeit daarmee van 6 procent naar 9 procent.
M-commerce
De smartphone wordt relatief veel gebruikt voor het kopen van media & entertainment (13 procent), telecom (11 procent) en fashion (10 procent). De stijging in het aantal aankopen via de smartphone is het grootst in de categorieën speelgoed (+268 procent) en fashion (+214 procent). Niet alleen het aantal aankopen via de smartphone groeit ten opzichte van 2015, ook de aankoopbedragen via de smartphone nemen toe (+21 procent). Hiermee lijkt het vertrouwen in het betalen via de smartphone verder toe te nemen. Per aankoop op een telefoon wordt gemiddeld 68 euro uitgegeven, waar dit in 2015 nog 56 euro was. Ook het gemiddelde aankoopbedrag op de tablet neemt toe, van 100 euro naar 104 euro.
Verder lezen over Apps
Mobile23.10.2024
De app Foursquare gaat verdwijnen: Swarm blijft
Online14.10.2024
ING introduceert Budgetteren: een maandbudget voor boodschappen, sporten, enzo
Gaming08.10.2024
Je kunt nu Rollercoaster Tycoon spelen op Netflix
Mobile08.10.2024
Epic krijgt gelijk: Google houdt Android te dicht
Mobile01.10.2024
Epic klaagt Google en Samsung aan om alternatieve appwinkels
Online25.09.2024
Je kunt nu met Duolingo-personages bellen om een taal te leren
Online22.08.2024
WeTransfer-links blijven eindelijk langer geldig dan drie dagen
Gadgets19.07.2024
De dramatische Sonos-app lijkt weer de goede kant op te gaan
Verder lezen over Creditcards
DC Business23.01.2024
De voordelen en nadelen van een creditcard gebruiken
Online02.08.2023
5 x waarom een creditcard aanvragen geen slecht idee is
DC Business17.05.2023
De voordelen van prepaid creditcards ten opzichte van traditionele creditcards
Lifestyle23.03.2023
Online winkelen: Pak het slim aan en geniet van de voordelen
Cybercrime26.01.2023
Database met creditcard- en klantgegevens malafide webshops online
Startups11.02.2022
Startup Juni biedt een nieuw bankproduct voor ondernemers
Mobile01.02.2022
Betalen we straks nog met creditcards?
Tech in Asia16.07.2019
Chinezen helemaal happy met sociaal kredietsysteem
Verder lezen over Mobiele telefoon
Mobile18.11.2024
Last van ongewenste telefoontjes? Deze computer-oma pest terug
Mobile19.02.2024
Tijdmachine: de autotelefoon was voor de echte zakenman
Gaming18.01.2024
Bethesda komt met smartphonegame Elder Scrolls: Castles
Mobile04.12.2023
Terugblik: Pocketline Swing was voor velen de eerste mobiel
Mobile05.09.2023
T-Mobile is niet meer: heet nu Odido
En gaat vol op de klantMobile04.04.2023
Het mobieltje ziet Abraham
Gaming22.03.2023
Netflix wil eind dit jaar bijna 100 games op het platform hebben
Mobile27.02.2023
Drie irritante dingen waar je tegenaan loopt op een OnePlus
Verder lezen over Paypal
Online19.09.2024
Het PayPal-logo is straks even zoeken als je iets wil betalen
Online01.04.2023
Betaalsysteem iDEAL krijgt een flinke upgrade: profielen mogelijk
Social Media10.05.2021
Twitter lanceert digitale fooienpot ‘Tip Jar’
Niet betalen voor tweets, maar een donatie voor zij die goed werk doen via TwitterOnline08.03.2021
PayPal koopt crypto beveiligingsbedrijf Curv voor een ‘prikkie’
Minder dan 200 miljoen dollarTech in Asia24.12.2019
PayPal koopt GoPay en betreedt daarmee de Chinese betalingsmarkt
Tech in Asia06.10.2019
PayPal betreedt de Chinese markt via GoPay acquisitie
Online03.07.2018
Nederlanders onderschatten geleend geld
Online01.02.2018