Je kent de App Store van Apple en de Play Store van Google, misschien zelfs de App Gallery van Huawei. Zo heb je al jaren te maken met dezelfde appwinkels. Dat is niet toevallig: deze merken maken het namelijk heel moeilijk voor andere merken om groot te worden met een eigen appshop. Microsoft gaat een gooi doen: het wil een appstore maken voor games.
De Financial Times laat weten dat Microsoft veel vaart zet achter zijn gamewinkel. Waarom het zoveel haast heeft, dat is niet helemaal duidelijk, maar het lijkt erop dat Xbox verder wil gaan dan alleen de console en de pc. Op zich was het te verwachten, zeker nu cloudgaming steeds normaler wordt. En het is ook wel spannend: we hebben gezien hoe groot de ruzie over Fortnite is geworden in de appwinkels van Google en Apple. Ontwikkelaars zijn het zat om 30 procent van hun inkomsten af te staan aan bedrijven die al stinkend rijk zijn. Gaat Microsoft daar wellicht een verschil in maken?
Er kan nog een andere reden zijn dat Microsoft er vaart achter zet, want Apple en Google worden na vele jaren monopolies houden op appwinkels eindelijk gesommeerd om externe appwinkels wel toe te laten op hun besturingssystemen. Het gaat dan om de Digital Markets Act van de Europese Unie, die nogal verregaande regels oplegt aan onder andere techbedrijven. De wet gaat maart 2024 in en is onder andere bedoeld om de macht van de groten der aarde wat af te brokkelen en zo een betere marktwerking te creëren, wat weer voordelig uitpakt voor Europese burgers, meent de EU.
Apple en Google moeten dus appwinkels van anderen gaan toelaten. En ja, de kans dat daar dan een of twee platformen opstaan en de ‘go to’ worden voor games is natuurlijk groot. We kennen allemaal het verhaal van Steam, dat ook zo’n beetje een monopolie heeft op digitale varianten van PC-games. Microsoft lijkt graag de ‘Steam’ van de game-appwinkel te willen zijn.
De baas van Microsoft Xbox, Phil Spencer, bevestigt het nieuws dat Microsoft inderdaad aan een appwinkel voor games werkt. Hij zegt: “We willen zorgen dat we Xbox-content van Microsoft en derde partijen kunnen aanbieden op alle schermen waarop mensen maar willen spelen. Nu zijn we nog niet echt aanwezig op mobiele apparaten, maar we willen graag toewerken naar een wereld waar smartphones en tablets opener zijn.”
Een goed idee, maar eerst heeft Microsoft zelf nog een appeltje te schillen met de EU. Die ziet het mogelijk niet zo zitten dat het bedrijf de grootste overname ooit in de gamewereld gaat doen, namelijk de overname van Activision Blizzard. Hiermee zou Microsoft op zijn beurt namelijk weer te machtig kunnen worden en een soort monopolie kunnen krijgen op onder andere geliefde gamefranchises als Call of Duty en World of Warcraft.
De EU heeft een voor onbepaalde tijd uitstel genomen voor het oordeel over de overname. Die overname kan veel betekenen voor Microsofts status als game-appbedrijf: De studio achter het immens populaire Candy Crush is namelijk ook deel van die overname. Spannende tijden dus, en dat allemaal door macht en die Digital Markets Act, waarover je dit jaar geheid nog meer voorbij zal zien komen in de media.