02.04.2016
Mobile

Met welke merken willen consumenten WhatsApp’en?

By: Redactie Dutchcowboys

BlogMobile

Bijna 10 miljoen Nederlanders gebruiken WhatsApp. Deze populaire applicatie wordt steeds vaker beschouwd als belangrijkste communicatiekanaal. Bedrijven spelen hier dan ook op in, door WhatsApp zakelijk in te zetten. Consumenten kunnen op deze manier in contact komen met allerlei bedrijven, en bij voorkeur: hun love brands. Maar, met welke merken willen consumenten nu eigenlijk WhatsAppen?

Marktverkenning

Er zijn 63 respondenten blootgesteld aan een persoonlijke vragenlijst over WhatsApp gebruik. De ondervraagden omvatten consumenten variërend van 11 t/m 89 jaar. De consumenten is vooral gevraagd naar top-of-mind gedachten en wensen. Opvallend hieruit is, dat van alle organisaties die genoemd zijn, een groot gedeelte de retail branche betreft. Van deze respondenten wil maar liefst 41,27 % graag een appje ontvangen van een merk uit deze retail branche. De retail branche is erg breed en omvat een groot scala aan merken. Veel merken zijn niet onder te verdelen in één branche, maar in meerdere. In onderstaande tabel is te zien van welke bedrijven consumenten graag WhatsApp-berichten willen ontvangen, waarbij sommige bedrijven zijn opgedeeld in meerdere branches.

we-ask
we-ask

Niet een heel verrassend, maar wel een opvallend gegeven is dat de bedrijven voornamelijk ‘love brands’ zijn. Merken roepen emoties op bij consumenten. Als er relatief veel positieve emotie ervaren wordt, dan spreken we van een ‘lovebrand’. De betrokkenheid van een consument bij lovebrands ligt relatief gezien hoger dan bij andere merken. Consumenten kunnen zo enthousiast worden over het desbetreffende, inspirerende merk dat zij ook meer voor zouden doen.

Veelgenoemde merken

De respondenten werd allemaal de volgende vraag gesteld:

“Van welk merk zou jij het relevant/leuk vinden om een appje te ontvangen?”

De onderstaande merken waren hierbij een populair antwoord en werden dan ook vaak genoemd.

merken
merken

Inzetten WhatsApp Fashion branche

De ondervraagden werd ook de vraag gesteld wat voor soort content zij graag zouden willen ontvangen. De uitkomsten hier liggen voornamelijk op het ontvangen van informatie en het ontvangen van persoonlijke aanbiedingen. Voor de fashion hebben we een aantal voorbeelden uitgewerkt.

0612
0612

1. 06-12121212

“SALE SHOPPING – half the money, double the fun!”

Omdat jij één van onze trouwe WhatsApp stars bent, mag jij mee kiezen in de sale artikelen 😉 Welke van bovenstaande twee outfits zou jij het liefst in de sale terugzien? App nu #A of #B. See you soon!

WhatsApp tool voor marktonderzoek.

2. 06-13131313

Spraakbericht:

<Yesyes! Today is your lucky day. Jaaaaaaajaaaaa, en niet alleen vandaag. Omdat jij onze trouwe WhatsApp star bent, krijg je deze HELE week op vertoon van dit spraakbericht 10% korting op de gehele collectie. See you soon!>

WhatsApp tool voor campagnes

3. 06-14141414

Goodmorning! Voor de vroege vogels onder ons.. Weet jij al wat je aan doet vandaag? Bij deze een kleine inspiratie vanuit ons. See you soon!

WhatsApp tool voor zenden van inspiratie

Conclusie

Het onderzoek duidt uit dat de vraag onder respondenten positief is naar het WhatsApp’en met bedrijven, vooral uit de retail en de fashion branche. Slechts 17,98 % wil geen contact via WhatsApp met bedrijven. Het onderzoek kan dus aanzet geven tot een uitgebreider onderzoek waarbij vastgesteld kan worden of bij een grotere groep respondenten deze resultaten nog steeds zo positief zijn. Dit zou voor nieuwe inzichten kunnen zorgen voor bedrijven die graag het één-op-één contact met hun klant aan zouden gaan.

Aanbeveling

WhatsApp biedt ontzettend veel mogelijkheden voor bedrijven. Zo kan het onder andere ingezet worden als marktonderzoekstool, marketingcampagne, zendmiddel en inspiratie. Er zijn zelfs bedrijven die de applicatie inzetten als social wall op events. Kortom, het is een verrijking voor ieder bedrijf om zich te verdiepen in de zakelijke mogelijkheden van WhatsApp, de meest populaire applicatie van dit moment.

Deze blogpost is geschreven door Kristie van Kemenade.

Share this post