Mobile02.04.2016

Met welke merken willen consumenten WhatsApp’en?


Bijna 10 miljoen Nederlanders gebruiken WhatsApp. Deze populaire applicatie wordt steeds vaker beschouwd als belangrijkste communicatiekanaal. Bedrijven spelen hier dan ook op in, door WhatsApp zakelijk in te zetten. Consumenten kunnen op deze manier in contact komen met allerlei bedrijven, en bij voorkeur: hun love brands. Maar, met welke merken willen consumenten nu eigenlijk WhatsAppen?

Marktverkenning

Er zijn 63 respondenten blootgesteld aan een persoonlijke vragenlijst over WhatsApp gebruik. De ondervraagden omvatten consumenten variërend van 11 t/m 89 jaar. De consumenten is vooral gevraagd naar top-of-mind gedachten en wensen. Opvallend hieruit is, dat van alle organisaties die genoemd zijn, een groot gedeelte de retail branche betreft. Van deze respondenten wil maar liefst 41,27 % graag een appje ontvangen van een merk uit deze retail branche. De retail branche is erg breed en omvat een groot scala aan merken. Veel merken zijn niet onder te verdelen in één branche, maar in meerdere. In onderstaande tabel is te zien van welke bedrijven consumenten graag WhatsApp-berichten willen ontvangen, waarbij sommige bedrijven zijn opgedeeld in meerdere branches.

we-ask
we-ask

Niet een heel verrassend, maar wel een opvallend gegeven is dat de bedrijven voornamelijk ‘love brands’ zijn. Merken roepen emoties op bij consumenten. Als er relatief veel positieve emotie ervaren wordt, dan spreken we van een ‘lovebrand’. De betrokkenheid van een consument bij lovebrands ligt relatief gezien hoger dan bij andere merken. Consumenten kunnen zo enthousiast worden over het desbetreffende, inspirerende merk dat zij ook meer voor zouden doen.

Veelgenoemde merken

De respondenten werd allemaal de volgende vraag gesteld:

“Van welk merk zou jij het relevant/leuk vinden om een appje te ontvangen?”

De onderstaande merken waren hierbij een populair antwoord en werden dan ook vaak genoemd.

merken
merken

Inzetten WhatsApp Fashion branche

De ondervraagden werd ook de vraag gesteld wat voor soort content zij graag zouden willen ontvangen. De uitkomsten hier liggen voornamelijk op het ontvangen van informatie en het ontvangen van persoonlijke aanbiedingen. Voor de fashion hebben we een aantal voorbeelden uitgewerkt.

0612
0612

1. 06-12121212

“SALE SHOPPING – half the money, double the fun!”

Omdat jij één van onze trouwe WhatsApp stars bent, mag jij mee kiezen in de sale artikelen 😉 Welke van bovenstaande twee outfits zou jij het liefst in de sale terugzien? App nu #A of #B. See you soon!

WhatsApp tool voor marktonderzoek.

2. 06-13131313

Spraakbericht:

<Yesyes! Today is your lucky day. Jaaaaaaajaaaaa, en niet alleen vandaag. Omdat jij onze trouwe WhatsApp star bent, krijg je deze HELE week op vertoon van dit spraakbericht 10% korting op de gehele collectie. See you soon!>

WhatsApp tool voor campagnes

3. 06-14141414

Goodmorning! Voor de vroege vogels onder ons.. Weet jij al wat je aan doet vandaag? Bij deze een kleine inspiratie vanuit ons. See you soon!

WhatsApp tool voor zenden van inspiratie

Conclusie

Het onderzoek duidt uit dat de vraag onder respondenten positief is naar het WhatsApp’en met bedrijven, vooral uit de retail en de fashion branche. Slechts 17,98 % wil geen contact via WhatsApp met bedrijven. Het onderzoek kan dus aanzet geven tot een uitgebreider onderzoek waarbij vastgesteld kan worden of bij een grotere groep respondenten deze resultaten nog steeds zo positief zijn. Dit zou voor nieuwe inzichten kunnen zorgen voor bedrijven die graag het één-op-één contact met hun klant aan zouden gaan.

Aanbeveling

WhatsApp biedt ontzettend veel mogelijkheden voor bedrijven. Zo kan het onder andere ingezet worden als marktonderzoekstool, marketingcampagne, zendmiddel en inspiratie. Er zijn zelfs bedrijven die de applicatie inzetten als social wall op events. Kortom, het is een verrijking voor ieder bedrijf om zich te verdiepen in de zakelijke mogelijkheden van WhatsApp, de meest populaire applicatie van dit moment.

Deze blogpost is geschreven door Kristie van Kemenade.

...

Verder lezen over Bedrijven

Mews is het snelst groeiende bedrijf van Nederland in 2024

Hun cloudtechnologie voor bedrijven in de hospitalitysector resulteerde in een ongekende groei voor Mews – en dit is nog maar het begin. Nadat het bedrijf begin 2024 de unicorn-status behaalde, is Mews nu uitgeroepen tot het snelst groeiende bedrijf van Nederland, zo blijkt uit onderzoek van Erasmus Centre for Entrepreneurship. 

Nieuws06.11.2024

Mews is het snelst groeiende bedrijf van Nederland in 2024

Winnaar van de Top 250 Golden Scaler Award
5 voordelen van een zakelijk postadres voor je bedrijf

Post is door e-mail iets minder belangrijk geworden voor privépersonen, maar voor bedrijven is het nog steeds belangrijk. Nu is dat al een reden om te kiezen voor een zakelijk postadres, maar er zijn meer voordelen die kleven aan zo’n adres.

DC Business11.10.2024

5 voordelen van een zakelijk postadres voor je bedrijf

Backbase opent wereldwijde hoofdkantoor in Amsterdam

Backbase, de ontwikkelaar van het Engagement Banking Platform, opende vandaag zijn wereldwijde hoofdkantoor aan de Oosterdoksstraat 114 in Amsterdam. Deze verhuizing is meer dan alleen een adreswijziging; het is een nieuwe stap voorwaarts in de missie van het bedrijf om bankieren opnieuw vorm te geven en de klant centraal te stellen.

DC Business07.10.2024

Backbase opent wereldwijde hoofdkantoor in Amsterdam

Pas op: Google pakt bedrijven met nepreviews op Google Maps

Logisch dat bedrijven die snel willen groeien naar bots of mensen stappen die nepreviews bieden, maar die kunnen daarmee beter stoppen.

Search26.09.2024

Pas op: Google pakt bedrijven met nepreviews op Google Maps

Flintfox lanceert snelle real-time pricing engine nu ook voor SAP-klanten

Flintfox, een specialist in intelligent prijs- en kortingsbeheer, heeft onlangs de lancering van Flintfox voor SAP aangekondigd. Deze nieuwe applicatie vereenvoudigt en versnelt complex prijsbeheer voor SAP-gebruikers met een snelle real-time pricing engine.

DC Business23.09.2024

Flintfox lanceert snelle real-time pricing engine nu ook voor SAP-klanten

5 dingen die altijd goed zijn in een kerstpakket

De zomervakantie loopt op zijn einde en dat betekent dat het werkleven weer begint. Voor sommige mensen betekent dit dat er haastig moet worden gekeken naar allerlei feestdagen die eraan komen: wat doen we met Sinterklaas, organiseren we een kerstontbijt, een nieuwjaarsborrel? En: wat doen we dit jaar in het kerstpakket? Met deze cadeaus zit je nooit verkeerd.

Lifestyle04.09.2024

5 dingen die altijd goed zijn in een kerstpakket

De zakelijke voordelen van regelmatige gehoortests voor werknemers

Te veel en te hard geluid op de werkvloer kan het gehoor van je werknemers beschadigen. Als werkgever ben je verplicht om gehoorbeschadiging bij je werknemers te voorkomen. Als werkgever ben je verantwoordelijk om te onderzoeken op welke plekken te hard en te veel geluid is voor de werknemers.

DC Business30.08.2024

De zakelijke voordelen van regelmatige gehoortests voor werknemers

Hoe maak je optimaal gebruik van een zit sta bureau?

Zit sta bureaus zijn steeds populairder op de werkvloer. En terecht, want ze bieden een eenvoudige manier om meer beweging in je dag te brengen. Maar wist je dat je met een paar handige tips nog meer kunt profiteren van de voordelen van een zit sta bureau? In deze blog delen we graag onze beste tips om je te helpen je zit sta bureau optimaal te gebruiken. Zo zorg je ervoor dat je de hele dag gefocust, energiek en gezond blijft!

Lifestyle05.08.2024

Hoe maak je optimaal gebruik van een zit sta bureau?

Verder lezen over WhatsApp

In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking

Met de feestdagen in aantocht bereiden veel webshops zich inmiddels voor op de jaarlijkse golf van online bestellingen. De bekende vraag ‘Waar blijft mijn pakketje?’ blijft dan niet uit. Om dergelijke leveringsvragen beter te managen, introduceert Sendcloud nu WhatsApp Tracking. Deze nieuwe feature helpt niet alleen om het aantal klantvragen te verminderen, maar verhoogt ook de klanttevredenheid.

Online14.11.2024

In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking

WhatsApp introduceert een manier om je chats beter te organiseren

Hoe houd je overzicht in je WhatsApp-gesprekken? Met de nieuwe optie om je chats te categoriseren zodat je ze makkelijker kunt vinden.

Social Media01.11.2024

WhatsApp introduceert een manier om je chats beter te organiseren

WhatsApp-kanalen worden weer een stuk makkelijker te bereiken

WhatsApp-kanalen zijn voor veel bedrijven nog een grote uitdaging. Het is bijna niet mogelijk om vindbaar te zijn, maar dat wordt beter.

Social Media28.10.2024

WhatsApp-kanalen worden weer een stuk makkelijker te bereiken

Signal: We gaan helemaal niet in zee met WhatsApp

Signal is niet blij: waar veel mensen schreven dat je Signal-berichten straks in WhatsApp kunt lezen, is dat niet het geval.

Social Media13.09.2024

Signal: We gaan helemaal niet in zee met WhatsApp

Dit zijn de apps waarvan je straks berichten kunt lezen in WhatsApp

Meta zal geheel volgens de Europese regels binnenkort toestaan om berichten te lezen en te beantwoorden binnen WhatsApp, die helemaal niet vanuit WhatsApp afkomstig zijn.

Online09.09.2024

Dit zijn de apps waarvan je straks berichten kunt lezen in WhatsApp

WhatsApp gaat iets doen tegen stalkers

WhatsApp wil stalkers aanpakken. De chat-app lijkt te werken aan een functie waarmee onbekende nummers je maar een x aantal keer een berichtje mogen sturen.

Social Media20.08.2024

WhatsApp gaat iets doen tegen stalkers

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Geen zin om met al je fans te praten? Laat je AI-avatar het voor je doen. Meta introduceert het nu voor iedereen. Of althans, ook voor niet-influencers in de VS.

Social Media30.07.2024

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

WhatsApp laat je weten wie je aan de groep heeft toegevoegd

Geen idee hoe je in een groep terechtkomt? Dat gaat nu veranderen. WhatsApp vertelt je wie het was die jou heeft toegevoegd.

Social Media11.07.2024

WhatsApp laat je weten wie je aan de groep heeft toegevoegd