Uit gegevens van App Annie blijkt dat we met z’n allen in het eerste kwartaal van dit jaar wereldwijd zo’n 32 miljard dollar aan in-app aankopen uitgegeven hebben. Dat is ongeveer 9 miljard, een stijging van 40 procent, meer dan over dezelfde periode een jaar geleden.
Deze cijfers, zo stellen de onderzoekers, staven eerdere conclusies dat corona pandemie met alle contact beperkende maatregelen en lockdowns, een bijzondere invloed hebben op de aanschaf en het gebruik van apps. Door de lockdown, avondklok en het feit dat restaurants en bars dicht zijn, evenementen al meer dan een jaar allemaal afgelast worden en ook sportwedstrijden niet bezocht kunnen worden, moeten we ons vertier steeds meer thuis zoeken. Een deel van dat vertier vinden veel consumenten nu dus in smartphone apps, variërend van games tot videostreaming en social media.
De omzetgroei op apps is, kijkend naar de twee belangrijkste app-stores van Google en Apple, vergelijkbaar. iOS gebruikers spendeerden in het eerste kwartaal van 2021 ongeveer 21 miljard dollar aan smartphone apps en games. Zo’n zes miljard meer dan een jaar eerder. Bij Android gebruikers groeide de uitgaven van apps en games in de Google Play Store van ruim 8 miljard dollar naar ongeveer 11 miljard.
De gevolgen van de coronapandemie op het app-gebruik zijn niet alleen te zien bij bedrijven en overheden die met name meer gebruik maken van (videobel)apps om het contact met personeel op afstand te vereenvoudigen. Ook in de gezondheidszorg worden apps sinds de coronacrisis veel breder ingezet. Onder andere voor het op afstand monitoren van patiënten en het leveren van zorg die anders uitgesteld zou moeten worden. Zo is het aantal huisartsen dat sinds de coronacrisis gestart is met beeldbel consulten voor patiënten explosief gestegen.