Organisaties die een eigen mobiele applicatie willen bouwen komen als vanzelf voor een bekend technologiedilemma te staan: bouw ik een webapp die geschikt is voor mobiele browsers, of bouw ik native apps in de programmeertaal van de mobiele besturingssystemen? Beiden hebben voor- en nadelen, maar als het aankomt op eventcommunicatie zou de webapp de voorkeur moeten krijgen.
Nog niet zo lang geleden werd het gebruik van native apps erg gehyped en vond men dat je mobiel liet liggen wanneer je niet een eigen branded app had voor Android of iOS. Dat is wel door de feiten achterhaald. TNS-Nipo heeft bijvoorbeeld laatst het gebruikersgedrag van consumenten met mobiele telefoons onderzocht. Volgens het onderzoeksbureau bezoeken we veel meer mobiele websites dan branded native apps. Maar liefst 85 procent van de branded native appswordt bijna nooit gebruikt.
App-hype
Voorstanders van de native app noemen vaak de volgende redenen om een app in te zetten voor b2b-communicatie: het mobiele engagement verhogen door onder meer een directe lijn te onderhouden met de gebruiker (bijvoorbeeld door een community app), het leven van de doelgroep efficiënter en gemakkelijker maken, de tevredenheid en het vertrouwen van de doelgroep vergroten en verbinden met de klanten waardoor je een lange termijn relatie met ze opbouwt. Deze voordelen zijn echter net zo goed met de webapp te realiseren. Ik wil dan ook oproepen om zelf na te blijven denken als je voor de keuze staat een branded native app of een mobiele website te nemen en niet mee te gaan in de app-hype. Bedenk van tevoren goed op welke manier je je doelgroep wilt bereiken, welke informatiebehoefte zij hebben en onderzoek van welke mobiele platforms je doelgroep gebruik maakt. Dit kan bijvoorbeeld via webstatistieken van Google Analytics. De belangrijkste vraag is: wat gaat de branded app of webapp toevoegen voor de doelgroep?
Eventcommunicatie, doe het met een webapp
De gebruikers bepalen dus of de app – native of web – echt waardevol voor hen is. Vooral wanneer informatie verschaffen de belangrijkste toegevoegde waarde van de app is, is een webapp de meest geschikte oplossing. Bij het organiseren van een event is informeren van de doelgroep van groot belang. Wanneer begint het? Wat is het programma? Waar kan ik parkeren? Et cetera. Deze informatie wil je niet allemaal in een uitnodiging plaatsen en daarnaast wil je deelnemers blijven updaten. Een event kent dus vele communicatiemomenten. Maar daarbij wil je een informatie overload zien te voorkomen. Een korte en bondige uitnodiging met een directe link naar de website heeft daarom de voorkeur. Deelnemers van het event kunnen altijd en wanneer ze willen naar de webapp gaan om recente informatie te vinden. De gegevens worden realtime aanpast en toegevoegd door de organisator van het event. Denk daarbij aan de online deelnemerslijst, zo’n lijst is niet statisch en moet wel up-to-date zijn. Bovendien is bij een webapp geen kennis van IT vereist en kan je de event webapp zelf inrichten zonder tussenkomst van de IT-afdeling. Een ander voordeel van de mobiele website voor je event is dat het je vindbaarheid op Google verhoogt. Want net zoals bij gewone websites, wordt de web app geïndexeerd door zoekmachines. Tot slot brengt een event webapp alle aspecten van het event overzichtelijk bij elkaar op één platform: de genodigden, aanwezigen en website statistieken, waaraan meerdere marketingmedewerkers van de organisator kunnen werken, all in one. Door gebruik te maken van de webapp voor een event is het, kortom, mogelijk de informatie naadloos, gemakkelijk en snel aan te laten sluiten bij de informatiebehoefte van de doelgroep. Gemak dient de mens.
Verschil moet er zijn
Verder is er nog een aantal praktische verschillen tussen een native app en een webapp te noemen: