Het duurt vaak even voordat een systeem precies goed is, dat alles werkt zoals het zou moeten en dan heb je als bedenker vaak wat minder dan geslaagde testjes opzij gelegd omdat het niet helemaal doet wat je zoekt. Zo ook bij het uitvinden van iOS, de software die inmiddels al tien jaar aan het groeien is op onze iPhones.
Deze video, gemaakt door Sonny Dickson laat twee verschillende prototypes zien van die software, genaamd P1 en P2 en wat ze allemaal wel en vooral niet deden. Hoe hij aan de prototypes komt is niet duidelijk, maar ik ga er niet verder naar vragen als dat betekent dat we een blik op het ontwerpproces van de belangrijkste gadget in de laatste tien jaar kunnen krijgen…
P1 is het geesteskind van Tony Fadell, de ‘vader van de iPod’ en dat blijkt doordat de helft van het scherm wordt gevuld door een virtueel klikwiel net zoals op de muziekspelers van Apple tot op dat moment. Het start lekker snel op, maar heel handig is het natuurlijk niet, zeker niet als je het naast het alternatief houdt. Fadell houdt gewoon van ronddraaiende dingen, zo bewees hij wel toen hij de slimme thermostaat Nest ontwikkelde nadat hij bij Apple stopte. ronddraaiende dingen zijn ook leuk, maar niet op een smartphone met een heel touchscreen.
P2 was het idee van het team van Scott Forstall, die op dat moment de Mac-ontwikkeling leidde. Het is extreem vroeg in de ontwikkeling, zo kun je zien aan de simpele blauwe rechthoeken die op het scherm aan te raken zijn. De vormen kloppen niet, alles is niet op zijn plek, maar de basis van hoe iOS zou gaan werken is er. Achteraf lijkt het dan ook volstrekt logisch dat Apple heeft gekozen om deze weg verder te bewandelen. Forstall’s team heeft het dus goed gedaan! Niet dat het de man zelf heeft kunnen redden, want Forstall werd door Tim Cook ontslagen vanwege alle ellende met Apple Maps en het feit dat Forstall weigerde zich publiekelijk te verontschuldigen voor hoe slecht die app in eerste instantie was.
Het zijn niet de enige prototype-telefoons die ooit gevonden zijn, zoals je in de andere video kunt zien, maar doordat het twee visies zijn op een nieuw apparaat voordat het is uitgekomen geven ze een mooi inzicht, niet alleen in hoe een apparaat ontwikkeld wordt, maar ook hoe je achtergrond en historie kan bepalen hoe je een probleem gaat aanpakken. Dan blijkt vaak dat de volledig frisse aanpak heel goed kan werken…
[Afbeeldingen © Sonny Dickson]