04.12.2017
Mobile

Kabinet wil regels voor overstappen naar andere provider

By: Patrick Smeets

BlogMobile

Overstappen tussen telecomproviders kan nog steeds gedoe zijn. De meeste providers hebben wel een overstapservice, die er voor zorgt dat de nieuwe provider waar je bij getekent hebt zorgt dat alles met de oude wordt geregeld, bijvoorbeeld het behouden van je nummer.

Sinds vorig jaar is er ook zo’n service voor zakelijke gebruikers en daarnaast is bijvoorbeeld het recht op het behoud van je nummer vastgelegd in een wet. Daar staat ook in dat elk jaarcontract niet meer stilzwijgend mag worden verlengd met nog een jaar, maar dan overgaat naar een maandelijks contract zodat je vrij bent om te kiezen voor dezelfde (of een andere) provider op het moment dat je dat wilt.

Een groot gedeelte van de rest van de serive die je krijgt is door de sector zelf gedaan onder het motto van zelfregulering. De Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat Keijzer wil nu echter dat er toch een “stevigere wettelijke basis” komt voor het overstappen.

Overstapdrempels

Ze baseert zich voor die mening op onderzoek van de Autoriteit Consument en Markt, die steeds meer bundels verkocht ziet worden aan ons als consument. Dat zou volgens de Staatssecretaris voor extra overstapdrempels kunnen zorgen. Het is waar: als je hele verbonden hebben en houden bij één provider zit is het nog niet zo makkelijk om daar een stukje uit te snijden.

Maar zelfs als je helemaal met alles overstapt blijkt dat nog niet zo soepel te gaan als bij een mobiel abonnement: dubbele facturen, twee tot drie weken zonder internet, dat werk. De sector is maar tot op zekere hoogte te vertrouwen om altijd ’the right thing’ te doen, dus gaat ze maatregelen voorbereiden voor volgend jaar. Zo kunnen we straks als het goed is met al onze verbindingsdiensten makkelijk overstappen. Wel zo fijn.

[Afbeeldingen © Kadmy – Adobe Stock]

Share this post