Hester is afgestudeerd in de master Communicatie-en Informatiewetenschappen. Een nieuwsgierige houding, brede interesse en een passie voor schrijven kenmerken haar. Verder sport ze het liefst zo vaak mogelijk.
Bellen is zó 2017. Of eerder zó 2010. Jongeren zie je meer naar hun scherm kijken dan dat ze hem aan hun oor houden. Ze zien meer in een spraak-of chatbericht dan in een telefoongesprek. Dit blijkt uit onderzoek van Motivaction in opdracht van Tele2, onder 1135 jongeren.
Liever niet bellen
Uit het onderzoek blijkt dat 89% van de ondervraagden liever een berichtje sturen dan dat ze bellen. Dit zijn niet alleen tekstberichten, maar ook videochats of foto’s via Snapchat.
Dit betekent natuurlijk niet dat jongeren nooit bellen. Maar als ze bellen, is de reden hiervoor vaak dat ze geen wifi hebben, of met de ouders. Toch sturen ze ook familie liever een snel berichtje.
Angsthazen
Waarom bellen jongeren niet graag? Meer dan de helft gaf aan simpelweg geen zin te hebben in bellen. Ruim eenderde behoort tot de angsthaasjes, want zij gaven aan bellen eng te vinden. De oudere generatie heeft hier minder last van, misschien omdat ze het gewend zijn?
Dat ze minder bellen, betekent niet dat jongeren ook minder communiceren. Sterker nog, de chatgesprekken zijn vaak langer dan de telefoongesprekken. Niet gek dus dat bij 37 procent de maandelijkse databundel vrijwel altijd opgaat. Bij de oudere Nederlanders gebeurt dit maar bij 14 procent.
Nieuwe abonnementen
Zonde wel van de belminuten. Jongeren zouden daarom ook hun data willen gebruiken om te bellen, zonder een vaste belbundel. WhatsAppen, videobellen en spraakberichtjes worden toch het meest gestuurd. Bovendien zou je dan niet voor ongebruikte belminuten hoeven te betalen. Een only data abonnement is al mogelijk bij Tele2. Andere providers zullen hier ook niet lang meer mee wachten.
Verder lezen over Onderzoek
Cybercrime29.10.2024
25% van de Nederlandse bedrijven is niet goed voorbereid op cyberdreiging
Online28.10.2024
Hoe valt het ontstaan van eilandbogen of vulkaanbogen te verklaren?
Marketing01.10.2024
Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten
Nieuws17.09.2024
Gecombineerde NIVEL- en CBS-gegevens COVID-19-pandemie zijn prima te verklaren!
Social Media04.09.2024
“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media
Nieuws21.08.2024
De stollingsgesteenten cyclus op aarde
Artificial Intelligence14.08.2024
Heeft AI-chatbot ChatGPT onze levens echt veranderd?
Nieuws12.08.2024
Stratovulkanen, schildvulkanen en supervulkanen
Verder lezen over Smartphone
Mobile21.11.2024
OPPO Find X8 Pro aangekondigd met 4 camera’s aan de achterkant
Mobile18.11.2024
We gaan nu naar telefoonloze telefoonwinkels zonder personeel
Mobile06.11.2024
iPhone krijgt een oplaadfunctie die we op alle toestellen willen
Mobile16.10.2024
Android 15 is nu uit: wat brengt de update?
Mobile15.10.2024
Nieuw op smartphones: de digitale detox-modus
Mobile07.10.2024
Wanneer mag de politie in je telefoon kijken?
Mobile07.10.2024
Google komt met hulp voor als je telefoon wordt gestolen
Tech in Asia03.10.2024