iFixit doet het goed de laatste tijd: de reparatiesite werkt met steeds meer grote telefoonmerken samen om mensen te helpen hun toestel zelf thuis te kunnen repareren. Nu ook Samsung, dat in de Verenigde Staten een kit heeft gelanceerd voor thuisfiksers.
Normaliter als je telefoon stukgaat, dan kun je erop rekenen dat je hem enige tijd kwijt bent. Als je geluk hebt, dan kun je nog net even een backup maken van je foto’s, je gegevens en berichtjes, maar daarna ben je hem een vaak onbepaalde tijd kwijt, zonder dat je weet wat het gaat kosten of wanneer je je toestel weer terugziet. Op zoek naar een ander toestel, afwachtend wat de financiële schade gaat zijn… Het is niet het meest prettige proces, naast dat de techneuten ook nog je data kunnen zien (hoewel Samsung ook daarmee bezig is).
Het zou veel handiger zijn als je het gewoon zelf thuis kon fiksen. In veel gevallen kan dat ook. Nu kun je natuurlijk op YouTube een tutorial gaan zoeken en dan hopen dat je de juiste onderdelen en materialen gebruikt en niets erger maakt, maar via iFixit heb je net even wat meer professionele hulp. Niet voor niets werken steeds meer merken met iFixit samen, wat nu dus ook het geval is met Samsung. Amerikanen met een Galaxy S20 of S21 kunnen die nu zelf thuis repareren met een kit van de reparatiesite.
Samsung schrijft: “Samsung-klanten die hun toestel zelf willen repareren, kunnen nu originele toestelonderdelen en handige, gebruiksvriendelijke reparatietools kopen, die verkrijgbaar zijn via iFixit, Samsung 837 en de Samsung-verkooppunten en -servicepunten. Ze zijn verkrijgbaar tegen dezelfde prijzen als die van onze aangesloten reparateurs.”
Daarnaast krijgen mensen met een Galaxy-toestel volledige toegang tot online reparatiegidsen met visuele en geschreven stap-voor-stap-instructies, zonder extra kosten. Daarnaast kun je op het iFixit-forum terecht om vragen te stellen, zodat je precies weet wat je moet doen om je toestel helemaal zelf te repareren. Stiekem roept dat toch een beetje IKEA-gevoelens op: het heeft wel iets om iets zelf te repareren in plaats van van anderen afhankelijk te zijn. Plus, dat hele gedoe van een telefoon kwijt zijn, niet weten hoeveel de reparatie kost, enzovoort, daar heb je geen last van.
Je kunt niet alles aan je toestel repareren, want er zijn alleen kits beschikbaar voor het scherm, het glas aan de achterzijde van het toestel en de oplaadpoort. Toch zal dit al veel mensen helpen, aangezien een op de grond kletterend toestel toch het meest gebeurt en dat vaak vooral voor het scherm funest is.
Het fijne is dat je je kapotte onderdelen kunt opsturen, waarmee ze gerecycled kunnen worden. Zo is de cirkel weer rond en ben jij je telefoon niet kwijt. Het is dan ook te hopen dat dit snel vanuit de VS ook in Europa beschikbaar komt. Zo niet, dan zal je eventuele vrienden en kennissen in de Verenigde Staten lief moeten aankijken om een kitje door te sturen.