Samsung introduceert in Nederland een manier om zelf je eigen toestel te repareren. Op die manier ben je niet meer afhankelijk van belhuizen of officiële wegen en dat scheelt. Je bent zo niet je telefoon kwijt en in sommige gevallen is het ook leuk om zelf te knutselen. Stressvol, maar wel leuk. Een beetje zoals een IKEA-bouwpakket. Het is leuk om te doen, maar het eindresultaat is ook erg belangrijk.
De reparatiekits waarmee Samsung op de proppen komt zijn geschikt voor de Galaxy-toestellen S20, S21 en S22, wat betekent dat fans van de nieuwste smartphone van het merk nog even achter het net vissen. Heb je echter een laptop van Samsung, dan heb je waarschijnlijk geluk: de Galaxy Book Pro en de Galaxy Book Pro 360 krijgen allebei ook verschillende onderdelen die je kunt gebruiken om de laptops te repareren.
Denk daarbij niet alleen aan een nieuw scherm, een nieuwe touchpad en een nieuwe behuizing, maar ook een handleiding om de reparatie uit te voeren en zaken als lijm en schroeven. Koop je er ook nog een reparatiekit bij, dan krijg je afhankelijk van het apparaat bijvoorbeeld een pincet. een zuignap, een PH000-schroevendraaier en plasticjes waarmee je het scherm los kunt maken voor reparatie. Er komt in sommige gevallen zelfs een heating pad bij om het scherm los te maken door de lijm te verwarmen.
De kans dat de Koreaanse grootmacht op techgebied dit helemaal uit zijn goede hart doet is overigens klein. Er wordt in Europa gewerkt aan wetgeving om burgers het recht te geven op reparatie. Meerdere telefoonbedrijven hebben de laatste tijd al reparatiekits beschikbaar gemaakt: onder andere via iFixit.
Volgende maand kondigt Samsung zijn nieuwe vouwbare toestellen aan in Seoul: dat zijn toch minder eenvoudige toestellen, waardoor we geen reparatiekits voor een Flip of een Fold voorbij zien komen.