18.07.2019
Mobile

Is dit het einde van openbare likes op Instagram?

By: Jeroen de Hooge

BlogMobile

Instagram is kortgeleden gaan testen of likes wel echt bijdragen aan het platform en om te kijken of ze misschien zonder kunnen. Dit alles om de sociale druk die dit soort social media platformen veroorzaken wat te verminderen.

Prestatiedruk

Een klein aantal likes krijgen in vergelijking met iemand anders kan namelijk funest zijn voor je zelfvertrouwen als je niet stevig in je schoenen staat. Daarom kiest Instagram er nu voor om te testen of ze ook zonder de ‘likes’ kunnen. Op dit moment wordt de functie getest in Australië, Canada, Japan, Ierland, Italië, Brazilië en Nieuw-Zeeland. Het is nog niet bekend of deze functie ook in Nederland getest gaat worden. Het idee is dat je nog wel ziet wat je zelf hebt geliket en degene die de foto geplaatst heeft kan wel het aantal likes zien, maar je kan dus niet langer zien hoe veel likes een post precies heeft. Dit is nogal een grote verandering en kan het hele social media gebeuren wel eens op zijn kop zetten en de algehele geestelijke gezondheid verbeteren.

Instagram gaat goed kijken naar de terugkoppeling en daarna pas een beslissing nemen over de toekomst. Het gaat verder geen obstakel worden voor influencers, reclame inkomsten blijven hetzelfde ondanks de onzichtbare likes. Voor bedrijven die Instagram puur zakelijk gebruiken blijft het aantal likes wel zichtbaar. Eerder werd er ook al een ‘verberg-likes’ functie ontdekt in de code van Instagram. Dit toont aan dat ze al langer spelen met het idee van een ‘like-loze’ Instagram. Of ze dit echt wereldwijd gaan doorvoeren moeten we nog maar eens zien, zo’n beslissing is niet zomaar gemaakt en heeft invloed op het gehele social media landschap.

Share this post