Mobile02.10.2015

​Instagram, wat een showhond nodig heeft voor Advertisement


Zuckerberg weet het zeker in 2012: Instagram gaat het helemaal worden. Hij adopteert het kleine netwerk voor een slordige 1 miljard euro. Veel geld voor een puppy, die op dat moment wordt omschreven als een ‘gezellig fotonetwerkje’. En met net zoveel actieve gebruikers als dat er mensen woonachtig zijn in de Benelux.

Sommigen noemden het zelfs een midlife crisis aankoop, zoals heren van middelbare leeftijd toch die net-niet Porsche kopen. Maar Zuckerberg kijkt verder. Ook hij ziet dat beeld veel belangrijker wordt op social media, en op Facebook in het bijzonder. Facebook gebruik je om vrienden en familie te volgen, Instagram is volgens hem veel meer gericht op persoonlijke inspiratie.

Het is september 2015 en de puppy is volwassen geworden. Er staat een bijzondere showhond klaar om het podium te betreden. Met 400 miljoen maandelijks actieve gebruikers, die gemiddeld zo’n 20 minuten interacteren met foto’s per dag, is Instagram klaar om als advertentieplatform wereldwijd live te gaan. Wat betekent dit concreet? Het netwerk heeft deze maand aangekondigd dat adverteerders gebruik kunnen maken van het platform. Hiervoor is onder andere de maximale speeltijd van video’s op Instagram verlengd tot 30 seconden. Daarnaast is er afscheid genomen van het kenmerkende, vierkante karakter dat het netwerk had. Afbeeldingen kunnen nu ook in landschapsmodus worden getoond.

Wat Instagram interessant maakt is de doelgroep die er actief is. De gemiddelde leeftijd op het netwerk is rond de 20 jaar en deze categorie is immer bezig met merkbeleving. Dit is de generatie die bedrijven en daarmee merken aanspreekt op hun branding en houding. En juist daar zullen bedrijven op in moeten spelen. Het netwerk is uitermate geschikt voor het uitdragen van de bedrijfsboodschap en de dialoog aangaan met de juiste doelgroep. Zo berekende onderzoeksbureau Forrester dat de mate van engagement op Instagram met 4.21% de vloer aanveegt met netwerken zoals Facebook en Twitter (beide ongeveer 0.1%) Keiharde voorwaarde? Goede content. Meer dan ooit staat of valt advertisement op Instagram met het beeld dat je jouw doelgroep wilt voorschotelen. Sterke beelden dragen bij aan het verhaal dat een bedrijf wil vertellen.

Zo is er berekend dat sterke engagement content er langer over doet om meer dan 50% van het de doelgroep te bereiken. Grote voordeel hiervan is dat kwalitatieve content langer blijft ‘hangen’ bij de doelgroep en dat interactie met de content veel sterker wordt.

Voor bedrijven met een duidelijk, visueel product makkelijker dan voor bedrijven die een dienst aanbieden. Het is nu taak om kritisch te kijken naar de inzet van elk social medium en te bepalen wat je welke doelgroep wilt laten zien.

Het hebben van een showhond is niet makkelijk, maar levert je op de lange termijn veel op. Zorgen voor goede hondenbrokken dus!

Deze blogpost is geschreven door Sander Hoogendoorn, Online Consultant bij MrWork.

...

Verder lezen over Instagram

Instagram laat je het algoritme resetten voor nieuwe inspiratie

Instagram kent je na al die jaren vrij goed en het algoritme weet dan ook wat het je moet voorschotelen. Maar, wat als je dat toch anders ziet?

Social Media21.11.2024

Instagram laat je het algoritme resetten voor nieuwe inspiratie

Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins

Deze week was het qua viral content vooral de rellen in Amsterdam wat de klok sloeg. Dat is echter niet het enige dat viral ging, kijk mee.

Social Media17.11.2024

Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins

Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X

Vind je het allemaal niet meer zo gezellig op social medium X? Dat kan. Het social medium is erg veranderd sinds het Twitter niet meer is.

Social Media13.11.2024

Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X

Instagram krijgt straks avatars met kunstmatige intelligentie

Je kunt zelf een AI-foto uploaden, maar Instagram wil het duidelijk heel makkelijk maken voor mensen om voor een AI-profielfoto te kiezen.

Social Media12.11.2024

Instagram krijgt straks avatars met kunstmatige intelligentie

Instagram verbetert zijn meest irritante factor

Zie je een leuke post op Instagram, verdwijnt ie zomaar. Het gebeurt mensen vaak als ze de app openen, maar dat verandert nu.

Social Media11.11.2024

Instagram verbetert zijn meest irritante factor

Deze week viral: kappersschorten en riksja-rijder

Hij is maar 21 jaar oud, maar weet toch heel veel harten van ouderen te verwarmen. Wout Sprangers. Lees over 'm in de nieuwe Deze Week Viral.

Social Media10.11.2024

Deze week viral: kappersschorten en riksja-rijder

Worden sociale media straks net zoals drank?

In Australië wordt er gewerkt aan een wet om sociale media te verbieden voor iedereen die onder de 16 is. Het is een beetje zoals met alcohol.

Social Media07.11.2024

Worden sociale media straks net zoals drank?

Deze week viral: herfsthond, horizontal parenting en meer

We hebben deze week al in een apart artikel stilgestaan bij alles Halloween, dus dit weekend kunnen we het weer over minder enge dingen hebben. Herfsthonden bijvoorbeeld.

Social Media03.11.2024

Deze week viral: herfsthond, horizontal parenting en meer

Verder lezen over Mobile Advertising

Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?

Reclame maken voor roken is uit den boze, want iedereen weet toch hoe slecht het is? Gemeente Den Haag wil nu ook reclame voor vliegvakanties weren.

Advertising06.11.2024

Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?

Bijzondere marketingcampagne McDonald’s: billboard ruiken

McDonald's heeft een billboard gemaakt met geen enkele boodschap erop. Niet eens een logo. Je moet eraan ruiken om te weten waar reclame voor wordt gemaakt.

Advertising15.04.2024

Bijzondere marketingcampagne McDonald’s: billboard ruiken

Telecom operators ontwikkelen eigen (mobiel) advertentiesysteem

Vodafone, Telefonica, Orange en Deutsche Telekom (T-Mobile) zijn van mening dat consumenten mobiel nog niet genoeg bestookt worden met advertenties. Daarom gaan de vier telecomproviders samen een nieuw advertentiesysteem...

Advertising13.02.2023

Telecom operators ontwikkelen eigen (mobiel) advertentiesysteem

Mobiele rekening betalen met gamen en advertenties

In Amerika heeft een mobiele provider, Boost Mobile, het plan opgevat om klanten de mogelijkheid te geven (een deel van) hun mobiele rekening af te rekenen door het spelen van games en kijken naar advertenties. Nieuw is...

Mobile16.05.2022

Mobiele rekening betalen met gamen en advertenties

Amerikaanse provider wil korting geven in ruil voor diensten
WhatsApp experimenteert met ‘Gouden Gids’ functie

Tientallen jaren was de papieren Gouden Gids dé bron voor iedereen die op zoek was naar een bedrijf in de buurt. Dat internet, en dan met name Google, die taak al lang heeft overgenomen moge duidelijk zijn. De papieren...

Social Media17.09.2021

WhatsApp experimenteert met ‘Gouden Gids’ functie

Straks niet alleen reclame, maar ook een bedrijvengids in de chat-app
Spotify komt met nieuwe optie voor video-ads

De populaire streamingdienst Spotify komt met een optie voor adverteerders om video-ads op het platform te plaatsen. De mogelijkheid is vanaf nu beschikbaar op Spotify Ad Studio, het self-service platform voor adverteerd...

Video18.06.2020

Spotify komt met nieuwe optie voor video-ads

Programmatic advertising groeit ook in 2018 gewoon door

Tegen alle verwachtingen in heeft de implementatie van de General Data Protection Regulation (GDPR) dit jaar niet geleid tot een zichtbare negatieve impact op de omzet van programmatic advertising. De groei van de markt...

Advertising11.10.2018

Programmatic advertising groeit ook in 2018 gewoon door

Voor 14 dollar per maand geen advertenties op Facebook?

Facebook ligt onder vuur refererend aan het recente dataschandaal Cambridge Analytica. Mede hierdoor is de discussie over het inkomstenmodel in volle gang. Volgens een berekening van Amerikaanse media zou iedere gebruike...

Social Media18.04.2018

Voor 14 dollar per maand geen advertenties op Facebook?