10.09.2014
Mobile

ING Mobiel Bankieren krijgt spraakherkenning en sprekerverificatie

By: Rob Blaauboer

BlogMobile

We zijn verslaafd aan onze smartphones en tablets, dat zie je niet alleen aan de verkoopcijfers en het feit dat heel veel mensen ze al hebben, je ziet het ook aan de dingen die we er mee doen. We spelen er spelletjes op, WhatsAppen, kijken Youtube filmpjes en bankieren mobiel.

Volgens ING wordt In Nederland veel gebruik gemaakt van Mobiel Bankieren, ongeveer twee keer zoveel dan het Europees gemiddelde. Een derde van de klanten van ING bankiert alleen maar mobiel.

Het is dan ook niet gek dat ING zwaar op dit kanaal inzet. De laatste innovaties die ING aankondigde zijn stembediening (met je stem de app bedienen) en stemherkenning (log in met je stem in plaats van pincode).

De dienst heet Inge, een voor de hand liggende naam voor een Ing dienst.

De eerste functionaliteit die beschikbaar komt is de stembediening, deze komt in de nieuwe release van de app die half september beschikbaar komt. Natuurlijk is dit voor zowel Android als iOS beschikbaar. 

In onderstaand filmpje zie je hoe het werkt.

Stembesturing is echt een optie waarbij je zelf de keuze hebt of je het wel of niet gebruikt. 

Door middel van het swipen van rechts naar links start je de stembesturing en kan je de volledige transactie met je stem invoeren en versturen. Het enige wat nog niet kan is ook met je stem de transactie valideren. Daar is nog even de pincode voor nodig. 

Volgens ING hebben zij de stembesturing met heel veel stemmen getest, mannen en vrouwen, dialecten, verkoudheid en heesheid, Inge moet er tegen kunnen. Er is natuurlijk een moment dat Inge het niet meer kan verstaan, bijvoorbeeld bij heel veel omgevingslawaai. Op dat moment moet je gewoon weer terug naar het handmatig invoeren. 

Ik heb kort in een demo applicatie de stembesturing getest en het werkt inderdaad en goed ook.

ING_pres_Voice_Inge_02
ING_pres_Voice_Inge_02

Luister naam mijn stem en je weet wie ik ben

Naast de stembesturing zal op korte termijn gestart worden met een pilot met stemherkenning waarbij jouw stem wordt gebruikt om in te loggen en de transactie goed te keuren. Voor deze pilot kan je je aanmelden bij de ING. Duizend mensen kunnen meedoen aan deze pilot en als alles loopt zoals ING verwacht zal ook deze functie over enkele maanden beschikbaar komen. Ook hier voor geldt dat het optioneel is, je kunt er gebruik van maken maar het hoeft niet.

De zin ‘Luister naar mijn stem en je weet wie ik ben’ spreek je uit om in te loggen en door jouw specifieke manier van inspreken kan de ING erachter komen of jij inderdaad jij bent.

Door drie keer de zin uit te spreken train je de app om je te herkennen. Er wordt een profiel gemaakt van jouw stem en als je inlogt wordt dat vergelijken met het profiel. Als de stem voldoende overeenkomt logt het systeem automatisch in. 

Ik heb ook deze mogelijkheid getest en moet zeggen dat dit ook gewoon werkt. De kant tekening is ook hierbij dat het binnen was, in een rustige ruimte en zonder tijdsverschil tussen het registreren van mijn stem en het inloggen. Geen verkoudheid of carkit die roet in het eten kan gooien. 

Veilig?

100% veilig bestaat niet en dat weet ING ook. De vraag is dan ook is het voldoende veilig en hackerproof. Zonder nu allemaal technische discussies te gaan voeren denk ik dat de conclusie moet zijn dat het zo veilig is om de technologie te piloten en toch op korte termijn ook te willen introduceren. Dat geeft aan dat er toch vertrouwen is in de technologie en alle tests die ING intern en extern heeft gedaan.

Als de fraude algoritmes van ING een transactie niet vertrouwen dan hebben ze de mogelijkheid om tijdens de transactie je te vragen een extra willekeurige zin uit te laten spreken, bijvoorbeeld ‘de kat krabt de krullen van de trap’. Weer wordt het profiel van je stem vergelijken en als het klopt gaat de transactie gewoon door.   

Andere innovaties

Tijdens de presentatie werden ook nog vingerafdrukherkenning en smartwatches  wearables genoemd als mogelijk nieuwe innovatie die we van ING kunnen verwachten. 

Over smaak valt niet te twisten

Stembesturing en stemherkenning is natuurlijk niet iets wat iedereen aanspreekt en ook niet overal toepasbaar. Ik zie mezelf nog niet in de trein op luide toon het zakgeld van de kinderen overmaken. Maar misschien wel in de auto via de carkit even snel een betaling doen. 

Je zou kunnen zeggen, moet dat dan op dat moment? Mijn antwoord is dan, ‘Ja, dat wil ik, Ik zei toch over smaak valt niet te twisten!’.

Uiteindelijk is en blijft het de vraag of wij het als klant willen, en het is nu aan ons om te kijken of stembediening en stemherkenning prettig werken bevalt het dan gebruik je het, bevalt het niet dan gebruik je het niet. 

Zo simpel is het.

  

Share this post