Mobile10.09.2014

ING Mobiel Bankieren krijgt spraakherkenning en sprekerverificatie


Inge luistert naar wat je zegt

We zijn verslaafd aan onze smartphones en tablets, dat zie je niet alleen aan de verkoopcijfers en het feit dat heel veel mensen ze al hebben, je ziet het ook aan de dingen die we er mee doen. We spelen er spelletjes op, WhatsAppen, kijken Youtube filmpjes en bankieren mobiel.

Volgens ING wordt In Nederland veel gebruik gemaakt van Mobiel Bankieren, ongeveer twee keer zoveel dan het Europees gemiddelde. Een derde van de klanten van ING bankiert alleen maar mobiel.

Het is dan ook niet gek dat ING zwaar op dit kanaal inzet. De laatste innovaties die ING aankondigde zijn stembediening (met je stem de app bedienen) en stemherkenning (log in met je stem in plaats van pincode).

De dienst heet Inge, een voor de hand liggende naam voor een Ing dienst.

De eerste functionaliteit die beschikbaar komt is de stembediening, deze komt in de nieuwe release van de app die half september beschikbaar komt. Natuurlijk is dit voor zowel Android als iOS beschikbaar. 

In onderstaand filmpje zie je hoe het werkt.

Stembesturing is echt een optie waarbij je zelf de keuze hebt of je het wel of niet gebruikt. 

Door middel van het swipen van rechts naar links start je de stembesturing en kan je de volledige transactie met je stem invoeren en versturen. Het enige wat nog niet kan is ook met je stem de transactie valideren. Daar is nog even de pincode voor nodig. 

Volgens ING hebben zij de stembesturing met heel veel stemmen getest, mannen en vrouwen, dialecten, verkoudheid en heesheid, Inge moet er tegen kunnen. Er is natuurlijk een moment dat Inge het niet meer kan verstaan, bijvoorbeeld bij heel veel omgevingslawaai. Op dat moment moet je gewoon weer terug naar het handmatig invoeren. 

Ik heb kort in een demo applicatie de stembesturing getest en het werkt inderdaad en goed ook.

ING_pres_Voice_Inge_02
ING_pres_Voice_Inge_02

Luister naam mijn stem en je weet wie ik ben

Naast de stembesturing zal op korte termijn gestart worden met een pilot met stemherkenning waarbij jouw stem wordt gebruikt om in te loggen en de transactie goed te keuren. Voor deze pilot kan je je aanmelden bij de ING. Duizend mensen kunnen meedoen aan deze pilot en als alles loopt zoals ING verwacht zal ook deze functie over enkele maanden beschikbaar komen. Ook hier voor geldt dat het optioneel is, je kunt er gebruik van maken maar het hoeft niet.

De zin ‘Luister naar mijn stem en je weet wie ik ben’ spreek je uit om in te loggen en door jouw specifieke manier van inspreken kan de ING erachter komen of jij inderdaad jij bent.

Door drie keer de zin uit te spreken train je de app om je te herkennen. Er wordt een profiel gemaakt van jouw stem en als je inlogt wordt dat vergelijken met het profiel. Als de stem voldoende overeenkomt logt het systeem automatisch in. 

Ik heb ook deze mogelijkheid getest en moet zeggen dat dit ook gewoon werkt. De kant tekening is ook hierbij dat het binnen was, in een rustige ruimte en zonder tijdsverschil tussen het registreren van mijn stem en het inloggen. Geen verkoudheid of carkit die roet in het eten kan gooien. 

Veilig?

100% veilig bestaat niet en dat weet ING ook. De vraag is dan ook is het voldoende veilig en hackerproof. Zonder nu allemaal technische discussies te gaan voeren denk ik dat de conclusie moet zijn dat het zo veilig is om de technologie te piloten en toch op korte termijn ook te willen introduceren. Dat geeft aan dat er toch vertrouwen is in de technologie en alle tests die ING intern en extern heeft gedaan.

Als de fraude algoritmes van ING een transactie niet vertrouwen dan hebben ze de mogelijkheid om tijdens de transactie je te vragen een extra willekeurige zin uit te laten spreken, bijvoorbeeld ‘de kat krabt de krullen van de trap’. Weer wordt het profiel van je stem vergelijken en als het klopt gaat de transactie gewoon door.   

Andere innovaties

Tijdens de presentatie werden ook nog vingerafdrukherkenning en smartwatches  wearables genoemd als mogelijk nieuwe innovatie die we van ING kunnen verwachten. 

Over smaak valt niet te twisten

Stembesturing en stemherkenning is natuurlijk niet iets wat iedereen aanspreekt en ook niet overal toepasbaar. Ik zie mezelf nog niet in de trein op luide toon het zakgeld van de kinderen overmaken. Maar misschien wel in de auto via de carkit even snel een betaling doen. 

Je zou kunnen zeggen, moet dat dan op dat moment? Mijn antwoord is dan, ‘Ja, dat wil ik, Ik zei toch over smaak valt niet te twisten!’.

Uiteindelijk is en blijft het de vraag of wij het als klant willen, en het is nu aan ons om te kijken of stembediening en stemherkenning prettig werken bevalt het dan gebruik je het, bevalt het niet dan gebruik je het niet. 

Zo simpel is het.

  

Rob Blaauboer

Rob schrijft over innovatie, vernieuwing en eigenlijk alles wat hem interesseert. Hij speelt verder games vanaf het eerste begin. Nieuwsgierigheid is wat hem drijft als hij een artikel schrijf. De vraag 'waarom ...' brandend op zijn lippen. Hij is gesteld op originele gameplay of gameconcepten, of het nou een indiegame is of een release van een van de grote distributeurs. Meer vernieuwing en minder 'me too' games graag.

...

Verder lezen over App

Innovatie in herinneringen: Fotoboeken van byPaper met Augmented Reality

In een tijd waarin technologie ons steeds meer helpt om herinneringen op nieuwe en creatieve manieren vast te leggen, biedt byPaper iets revolutionairs: fotoboeken met Augmented Reality (AR). Deze technologie maakt het mogelijk om je foto's te verrijken met video's, waardoor je niet alleen herinneringen in het fotoboek kunt vastleggen, maar ze ook op een levendige manier opnieuw kunt beleven. Of het nu de beelden en geluiden van een waterval zijn tijdens een vakantie, of het lachen van vrienden op een feestje – je beleeft het opnieuw, alsof je er weer bij bent.

Online21.11.2024

Innovatie in herinneringen: Fotoboeken van byPaper met Augmented Reality

Shazam heeft al 100 miljard nummers voor ons opgezocht

Niet van de DutchCowboys-redactie persoonlijk, maar voor iedereen op de wereld tezamen heeft Shazam al 100 miljard nummers opgezocht.

Online20.11.2024

Shazam heeft al 100 miljard nummers voor ons opgezocht

Zo speel je Pokémon TCG Pocket in Nederland op je telefoon

Het mag in Nederland niet in de Play Store door lootboxes, maar dit is hoe je Pokémon TCG Pocket toch op je telefoon zet en gewoon speelt. 

Gaming18.11.2024

Zo speel je Pokémon TCG Pocket in Nederland op je telefoon

ChatLicense wint Global Impact Challenge van Singularity University en SYNC Ithra

De Nederlandse startup ChatLicense is de winnaar van de Global Impact Challenge van Singularity University en SYNC Ithra. De organisaties zijn met de challenge op zoek gegaan naar dé oplossing die helpt op het gebied van misinformatie, cyberpesten en sociale polarisatie. Uit meer dan 500 aanmeldingen werd ChatLicense als winnaar uitgeroepen. De startup krijgt een 250.000 dollar cashprijs om verder te kunnen groeien.

Startups11.11.2024

ChatLicense wint Global Impact Challenge van Singularity University en SYNC Ithra

Telegram in de problemen: dit is er allemaal gaande

Telegram is veel in het nieuws de laatste tijd. Vooral de CEO ervan: dit is waarom.

Mobile30.08.2024

Telegram in de problemen: dit is er allemaal gaande

Sonos gaat na dramatische app-update misschien terug naar de oude app

Sonos zou nu zelfs overwegen om de oorspronkelijke app terug te brengen.

Online15.08.2024

Sonos gaat na dramatische app-update misschien terug naar de oude app

Summergadgets giftguide: de leukste gadgets voor de zomer

De zomer is volop bezig, en dat is natuurlijk ook het perfecte moment om jezelf en/of je geliefden te verwennen met de nieuwste gadgets. Van draagbare luidsprekers voor strandfeesten tot slimme zonnebrillen en waterdichte drones voor avontuurlijke opnames, of leuke nieuwe gadgets voor in en om huis, er is voor ieder wat wils.

Gadgets15.08.2024

Summergadgets giftguide: de leukste gadgets voor de zomer

Apple buigt voor de EU-regels: Spotify mag aanbiedingen tonen

Apple en Spotify ruziën vrolijk door, maar ondertussen heeft de EU ervoor gezorgd dat de prijzen van Spotify duidelijk zijn op iPhones.

Mobile15.08.2024

Apple buigt voor de EU-regels: Spotify mag aanbiedingen tonen

Verder lezen over ING

ING introduceert Budgetteren: een maandbudget voor boodschappen, sporten, enzo

ING komt met Budgetteren. Hierdoor heb je hulp met het in de gaten houden van je uitgaven voor meer grip op je financiën.

Online14.10.2024

ING introduceert Budgetteren: een maandbudget voor boodschappen, sporten, enzo

Boodschappen rekenen we al 35 jaar af met de pinpas

Deze week is het 35 jaar geleden dat betalen met de pinpas bij Albert Heijn mogelijk werd gemaakt door ING (voormalig Postbank). Toen een noviteit, nu de normaalste zaak van de wereld. Toenmalig minister van Financiën...

Nieuws20.11.2023

Boodschappen rekenen we al 35 jaar af met de pinpas

in 1988 had Albert Heijn de primeur
​Banken dreigen door te schieten in hun anti-witwascontroles

Sommigen waarschuwen al voor een nieuwe 'toeslagenaffaire', menig ander dat banken dreigen door te schieten in hun anti-witwascontroles. Verschillende banken bleven aanvankelijk liever ver weg van serieuze pogingen om cr...

Online16.03.2023

​Banken dreigen door te schieten in hun anti-witwascontroles

Kafkaiaanse reflexen bedreigen ook jouw bankrekening
Deze app maakt van een Android telefoon een betaalautomaat

ING en CCV ontwikkelen een zakelijke app die van iedere Android smartphone of tablet een mobiele kassa en betaalautomaat voor contactloze betalingen maakt. Met deze app, ook wel SoftPOS genoemd wat staat voor Software Po...

Mobile01.09.2022

Deze app maakt van een Android telefoon een betaalautomaat

​ING NEAR: straks betalen door je telefoon naar iemand te wijzen

Straks kun je betalingen doen door met je smartphone naar iemand te wijzen. De bank ING heeft samen met chipmaker NXP en Samsung NEAR ontwikkeld, een methode waardoor betaalverzoekjes sturen en gegevens uitwisselen niet...

Mobile07.07.2022

​ING NEAR: straks betalen door je telefoon naar iemand te wijzen

​Tweestapsverificatie van banken gemakkelijk verschalkt door phishing-scams

Bijna iedereen kent het wel, tweestapsverificatie of two factor authentication (2FA), bedoeld om onbevoegd inloggen op digitale accounts tegen te gaan. Tweestapsverificatie maakt gebruik van iets wat jij weet, zoals een...

Cybercrime13.04.2022

​Tweestapsverificatie van banken gemakkelijk verschalkt door phishing-scams

Banken zijn verwijtbaar als het op de gevolgen van phishing-scams aankomt
​Banken kunnen phishing via valse bankwebsites grotendeels verhinderen

1. Phishing als uiterst succesvolle misleidingstechniek 'Phishing' is de brede noemer van criminele technieken om gebruikers van digitale diensten hun inloggegevens afhandig te maken. Phishing kan in principe betrekking...

Cybercrime24.02.2022

​Banken kunnen phishing via valse bankwebsites grotendeels verhinderen

Hoe een adequate bancaire systeemoplossing tegen phishing in beginsel mogelijk is
​Mobiele bankapps kunnen beter worden beveiligd tegen slimme babbeltrucs

Banken zijn te ver doorgeschoten in de bedieningseenvoud van hun QR-code scanners binnen mobiele bankapps. Hiermee neemt de gebruikersveiligheid van de betroffen bankapps af en de kans op misbruik juist toe. Door overmat...

Mobile17.01.2022

​Mobiele bankapps kunnen beter worden beveiligd tegen slimme babbeltrucs

Actieve gebruikerskeuzes zijn veiliger dan passieve gebruikerskeuzes

Verder lezen over Internet bankieren

Phishingslachtoffers Bunq krijgen nu wel hun geld terug

Het blijft een dilemma: als je slachtoffer wordt van phishing, dan heb je zelf je geld weggegeven: of is dat niet zo eenvoudig te stellen?

Cybercrime21.06.2024

Phishingslachtoffers Bunq krijgen nu wel hun geld terug

Direct betalen via iDEAL hoeft niet meer: nu kan het in drieën

iDEAL kennen veel mensen als de handige betaaloptie bij webwinkels waarmee je meteen kunt betalen met je bankrekening. We kennen het al decennia en zijn er al helemaal aan gewend, maar in het buitenland zijn ze soms jalo...

Online09.04.2024

Direct betalen via iDEAL hoeft niet meer: nu kan het in drieën

We stappen graag en vaak over, maar niet van bank

Het nieuwe jaar is alweer een paar weken oud en de overstap reclames voor zorgverzekeringen liggen weer een maand of tien in de ijskast. Nederlanders stappen graag over als dat betekent dat ze iets kunnen verdienen. Een...

Nieuws24.01.2024

We stappen graag en vaak over, maar niet van bank

​Google Pay: dit zijn de voordelen en nadelen

Het was dit weekend groot nieuws dat ING na dik twee jaar eindelijk Google Pay zal ondersteunen. Waar ongeveer alle grote banken die ondersteuning al bieden, komt de oranje leeuw er nu nog eens mee. En misschien dat het...

Online08.01.2024

​Google Pay: dit zijn de voordelen en nadelen

​Wat is Wero en wat gebeurt er met iDEAL?

Wero. Het klinkt een beetje als weirdo. Maar het is straks een woord dat je waarschijnlijk heel vaak gaat zien. Of nou ja, een naam, die misschien net als paypallen en ‘tikken’ (verwijzend naar Tikkie) een werkwoord...

Online01.11.2023

​Wat is Wero en wat gebeurt er met iDEAL?

Je kunt nu geld uit de muur trekken zonder pinpas

ING heeft een vernieuwing in het leven geroepen waardoor je niet langer je pinpasje nodig hebt wanneer je cash uit de betaalautomaat wil opnemen. Het werkt niet met contactloos betalen, al zou je dat misschien wel verwac...

Online03.07.2023

Je kunt nu geld uit de muur trekken zonder pinpas

​Let op: dit zijn 5 internetscams die momenteel veel voorkomen

In het Verenigd Koninkrijk heeft de Barclays-bank de noodklok geluid. Er is een toename van 87 procent waar het gaat om bankfraude. Maar liefst 70 procent van de bankscams vinden plaats op social media en via grote techp...

Cybercrime08.05.2023

​Let op: dit zijn 5 internetscams die momenteel veel voorkomen

​De hardnekkige mythe rondom populaire tweestapsverificatie

Rondom populaire tweestapsverificatie - een vorm van multi-factor authentication (MFA) - bestaat een hardnekkige mythe. Veel mensen denken namelijk dat deze extra codes via sms, verificatieapp of bankpas + cardreader vaa...

Online08.05.2023

​De hardnekkige mythe rondom populaire tweestapsverificatie