Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
We weten het inmiddels wel. Huawei, tot zes jaar geleden nog hard op weg naar wereldmarktleiderschap, zowel als leverancier van telecom infrastructuur als smartphones, heeft moeten buigen voor de Westerse sancties. Sindsdien probeert de Chinese telecom gigant zichzelf opnieuw uit te vinden en heeft het zich vrijwel volledig teruggetrokken op de eigen en voornamelijk Aziatische markt. Daarnaast hoopt Huawei ook nog altijd een ommekeer teweeg te brengen zodat het ook hier – in het Westen – weer in gratie aangenomen wordt. 2022 was, net als 2021, opnieuw niet het jaar dat dit gebeurde. En dus worstelt Huawei verder, maar van bovenkomen is nog nauwelijks sprake.
Omzetdaling lijkt te stagneren, maar…
In 2022 zag de Chinese fabrikant de omzet weliswaar iets stijgen, maar de winst kelderde als nooit tevoren. De omzet kwam uit op iets meer dan 642 miljard Yuan. Een jaar eerder was dat 634 miljard. Dat is een stijging van minder dan 1 procent en eigenlijk dus verwaarloosbaar. Het beste nieuws is misschien dat de daling in ieder geval stagneert. Ter vergelijk, tussen 2020 en 2021 daalde de omzet met meer dan 30 procent.
Maar on nu te zeggen dat de crisis bij Huawei voorbij is? Mwah… Toch is dat precies wat CFO Meng Wanzhou tijdens de presentatie van de resultaten vertelde. “2022 is het jaar waarin we onszelf uit de crisismodus hebben gehaald. We gaan weer normaal zakendoen.”
…de winst verdampt in een razend tempo
Dat normaal zakendoen heeft in 2022 nog niet tot nieuwe succesverhalen geleid. Sterker nog, Huawei boekte vorig jaar een winst van bijna 36 miljard yuan (ongeveer 5 miljard euro). Dat was ruim twee derde (70%) lager dan het jaar daarvoor.
Nu moet wel gezegd worden dat de winst in 2021 erg geholpen werd door de verkoop van Honor. Maar ook zonder de inkomsten uit die verkoop boekte Huawei nog altijd bijna de helft minder winst (44%).
Hogere R&D kosten
Een deel van de winstdaling is ook te verklaren door de veel hogere R&D kosten. In 2022 gaf Huawei daar ruim 13 procent meer aan uit dan het jaar daarvoor. Dat geld is onder andere nodig voor de ontwikkeling van nieuwe componenten en producten.
Doordat het bedrijf geen zaken meer mag doen met Amerikaanse (en veel andere Westerse) bedrijven, is het gedwongen de componenten en producten die het normaliter inkocht, nu zelf te maken. Volgens oprichter Ren Zhengfei heeft Huawei tot nu toe al meer dan 13.000 ‘Westerse’ onderdelen vervangen.
Verder lezen over Huawei
Gadgets13.10.2024
Review Huawei Watch GT5 Pro: robuuste & stijlvolle premium smartwatch
Gadgets23.09.2024
Huawei lanceert de Watch GT 5 serie en meer in Barcelona
Mobile10.09.2024
Huawei komt met duurste toestel tot nu toe: Huawei Mate XT Ultimate Design
Drievouwdig schermMobile03.09.2024
Huawei onthult telefoon met 3 schermen op een bijzonder moment
Mobile20.08.2024
Huawei maakt driedubbele vouwtelefoon met 10 inch-scherm
Tech in Asia25.07.2024
Being Digi-Sapiens: documentaire over de veranderende relatie tussen mens en technologie
Tech in Asia05.06.2024
Huawei Pura 70 maakt indruk op Chinese smartphonemarkt
Gadgets01.06.2024