Nog maar goed een week geleden lanceerde Huawei hun nieuwste flagship smartphone de Huawei Mate 40 Pro. En net zoals de voorgangers van de ze Mate 40 zit het device weer vol met nieuwe innovaties met als hoogtepunt weer de inmiddels befaamde Leica camera. Het is waar die voorgangers bij de lancering al eerder het verschil wist te maken.
Maar dat is niet waar het alleen om ging. Nog veel meer ging het bij deze lancering over een soort van derde alternatief. Want naast Android en iOS komt Huawei met een volledig eigen platform. Afgedwongen door economische sancties vanuit de Verenigde Staten. Geen Google meer, en zo nog een reeks van applicaties. We hebben het al geschreven, het One More Thing van Huawei bestaat uit een alternatief voor Google, de appstores, iTunes en Google Maps. Voortaan heb je drie opties want naast Google en Apple kun je ook kiezen voor het platform van Huawei. Volstrekt nieuw maar daarom niet minder interessant.
Huawei heeft met bovenstaande innovaties en oplossingen wat dat betreft de markt verrast. Ook al lijkt dat nog niet voor iedereen even duidelijk want een eigen Search en Maps applicatie ontwikkelen tegenover Google, dat bedenk je niet. Vreemd genoeg, of juist niet, werkt ook Apple aan een alternatief voor de populairste zoekmachine (en eco-systeem) ter wereld. En toeval bestaat niet.
Vandaag kom je er echter niet meer met alleen technologische innovaties. Als merk wordt er meer van je verwacht, zeker op het punt van duurzaamheid. Voor veel consumenten gaat dit steeds meer meespelen in hun keuze. Ook Huawei heeft nu aangekondigd dat duurzaamheid (sustainability) hoog op de agenda komt te staan. Het merk claimt daarom maar wat graag dat de onlangs gelanceerde Huawei Mate 40 Pro op dit moment gelijk de haar groenste smartphone tot nu toe is. Dat verschil wordt vooral gemaakt door een vermindering van 28 procent in plastic verpakkingsmateriaal, een vermindering van 90 procent in papieren documentatie en een volledig digitale vervanging van de papieren garantie.
Maar ook de verpakking is nog verder verbeterd door het gebruik van 100% composteerbare soja-inkt in plaats van inkt op basis van aardolie, om zo de productie van kankerverwekkende stoffen en VOS (Vluchtige Organische Stoffen) te verminderen, welke een belangrijke bron van milieuverontreinigende stoffen zijn.
Dat lijkt misschien allemaal niet zo boeiend, maar als je kijkt naar de verkoopaantallen van smartphones en ook bij Huawei, dan praat je de komende jaren over 100-en miljoen smartphones. De hoeveelheid afval (waste) en gebruik van plastic materialen is op dat punt enorm. Het zijn getallen waar niemand verder bij stilstaat. Maar vrijwel de gehele wereldbevolking loopt met een ‘mobieltje’. Getallen ontbreken, maar vanaf nu zorgen dat je op dit punt gaat besparen op het gebruik van plastic en ook het afval wil gaan beperken, is een belangrijke stap.
Huawei liet onderzoek doen om te ontdekken wat consumenten echt vinden van duurzaamheid. Uit dit onderzoek blijkt dat een op de vier West-Europese consumenten rond 2025 de volledige verwijdering van plastic verpakkingen wil zien. Meer dan 60 procent van Nederlandse consumenten zou graag zien dat papieren documentatie uit de verpakking wordt verwijderd. Het lijken inkoppertjes en gemakkelijk scoren. Toch is het dat niet, want kijk maar even om je heen. Hoe vaak zitten producten niet verpakt in plastic. Of handleidingen in 23 talen die zijn bijgevoegd. Het lijkt een kleine stap om je verpakking onder handen te nemen maar het is wel degelijk een prima begin en een voorbeeld voor eigenlijk iedereen. Het voorkomen van afval is essentieel als we het beter willen doen.
Het meest opmerkelijke onderzoeksresultaat is overigens dat 2 procent van de consumenten toegeeft dat ze meer dan 10 oude telefoons hebben die thuis stof liggen te verzamelen.
Naast aandacht voor het verduurzamen van verpakkingen is er ook aandacht voor het verminderen van emissies, het investeren in hernieuwbare materialen en het recyclen en hergebruiken van afval om bij te dragen aan een circulaire economie.
Onderdeel van de strategie is het verminderen van vervuiling en de negatieve milieu-impact van de productie van kunststoffen op basis van aardolie. Meer dan 30 procent van de gebruikte bioplastics is inmiddels afkomstig van milieuvriendelijke ricinusolie. Hierdoor heeft Huawei sinds 2018 de uitstoot met 612 ton verminderd. Op het gebied van recycling wist Huawei vorig jaar allen al 1.468 ton afvalelektronica te recyclen. Daarnaast hergebruikte de toestel gigant 86 procent van de apparaten die in 2019 zijn geretourneerd voor recycling. Vanuit dit perspectief zou er blijvend meer aandacht moeten zijn voor het recyclen van consumenten elektronica een van de grootste uitdagingen in de wereld.