Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.
Het is niet de lancering van nieuwe producten die het succes van Apple verklaren. Integendeel, veel analisten maken zich juist zorgen over de mate waarin het bedrijf afhankelijk is van de iPhone. Maar waar Apple het voorbije jaar wel in uitblonk, was
het uitzetten van strategieën om nieuwe markten te veroveren. Met de ontwikkelingslanden en de bedrijfswereld heeft Apple de afgelopen periode 2 bijzonder veelbelovende en mogelijk gigantische afzetmarkten in het vizier genomen.
Bric-landen
In China slaagde Apple erin zijn iPhone-verkopen in een jaar tijd te verdubbelen tot 14 miljoen exemplaren. In Brazilië, een ander belangrijk Bric-land, wist het bedrijf 97%
meer producten te verkopen dan een jaar geleden. ”
De groei in deze landen was absoluut verbazend,” zo benadrukte Tim Cook, CEO van Apple, in een telefoongesprek met analisten. “De
verkopen groeiden er drie tot vier keer sneller dan hetgeen analist IDC had voorspeld.”
Online werd er dit jaar zelfs meer verkocht in China dan de voorbije 5 jaar samen. Het bedrijf hoopt volgend jaar in China ook 40 fysieke winkels te kunnen openen.
Terwijl sommige analisten zich zorgen maken over de
afhankelijkheid van Apple van de iPhone, boekt het bedrijf dus duidelijk winst met het aanboren van nieuwe markten. Ondertussen probeert het ook zijn productaanbod te diversifiëren, onder meer met de introductie van de Apple Watch en Apple Pay. Dat zijn mogelijk producten die dit jaar nog geen grote winsten zullen opleveren.
Zakelijke markt
Ook op de zakelijke markt heeft Apple enkele voorzichtig succesvolle eerste stappen gezet. Dankzij
de samenwerking met IBM heeft het bedrijf op die markt veel geloofwaardigheid gewonnen.
Een tiental bedrijven zou al contracten hebben getekend om het bedrijfspakket van Apple te gaan gebruiken wanneer het product op de markt komt, terwijl nog eens een 130-tal andere partijen daarover met IBM in gesprek zouden zijn. De markt voor bedrijfsspecifieke applicaties zou de verkoop van de iPad enorm kunnen ondersteunen.
Ook analisten van Citigroup zeggen veel toekomst te zien in de bedrijfsmarkt voor Apple en te verwachten dat de onderneming in die sector grotere investeringen zal doen. Wanneer Apple en IBM samen een bedrijfsvriendelijke mobiele oplossing kunnen ontwikkelen, kan volgens analisten de verkoop van hardware worden gestimuleerd en zou een bron van nieuwe inkomsten kunnen worden aangeboord.
De aandelen van Apple stegen de voorbije 12 maanden met 61% in waarde.
Verder lezen over Apple
Gadgets14.11.2024
‘Apple wil met meer smarthomegadgets komen: dit is de volgende’
Gadgets11.11.2024
Slim voor ouders: deel de locatie van een AirTag
Mobile06.11.2024
iPhone krijgt een oplaadfunctie die we op alle toestellen willen
Gadgets05.11.2024
Komt er in de toekomst een slimme bril van Apple?
Gadgets30.10.2024
Apple geeft de Mac mini een heel ander uiterlijk
Mobile29.10.2024
Apple Intelligence komt ook naar jouw iPhone
Gadgets25.10.2024
Apple kondigt volgende week nieuwe Macs aan
Entertainment24.10.2024
Seizoen 2 van Severance belooft heel vreemd te worden
Verder lezen over Innovatie
Cybercrime20.11.2024
Wortell opent nieuw next-gen Cyber Defense Center
Nieuws06.11.2024
Mews is het snelst groeiende bedrijf van Nederland in 2024
Winnaar van de Top 250 Golden Scaler AwardTechnology29.10.2024
Deze hypermoderne tank stelt je hele beeld van de legertank bij
Technology18.10.2024
‘Lucide dromen wordt het volgende grote ding na AI’
Technology08.10.2024
Is de kassaloze supermarkt mislukt?
Nieuws08.10.2024
Den Haag ontvangt EU missie label voor duurzaamheid
DC Business07.10.2024
Backbase opent wereldwijde hoofdkantoor in Amsterdam
Startups30.09.2024