Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
Mond-aan-mond reclame is een belangrijke bron voor het ontdekken van smartphone-apps. Dat is de conclusie van een onderzoek van Google en het bureau Ipsos Media bij meer dan achtduizend frequente app-gebruikers. Onder meer werd vastgesteld dat de respondenten op hun smartphones gemiddeld zesendertig apps hebben geïnstalleerd.
Downloads vormen echter geen synoniem voor een daadwerkelijk gebruik. Er werd immers ook opgetekend dat slechts op 26 procent van de apps nagenoeg dagelijks een beroep wordt gedaan. Eén kwart van de apps blijkt na de installatie zelfs nooit meer gebruikt te worden.
App Store
Uit het onderzoek bleek dat 52 procent van de ondervraagden de apps hebben leren kennen door vrienden, familie en collega’s. Op de tweede plaats staat een bezoek aan de app store met een score van 40 procent. Verder volgen zoekmachines (27 procent), websites van bedrijven (24 procent) en televisie (22 procent).
Bij een bezoek aan de app store blijkt de prijs de meest belangrijke factor te zijn om tot een aankoop van de app over te gaan (80 procent). Daarnaast wordt ook gekeken naar de omschrijving van de app (62 procent), maar ook naar besprekingen en ratings (60 procent). Daarentegen laat slechts 43 procent zich leiden door gratis proefperiodes.
Consistente ervaring
De onderzoekers stelden vast dat ook de uiteindelijke beslissing om de app te downloaden vooral gebeurt op aanbevelingen van anderen (33 procent). Daarnaast laat 31 procent zich tot een download aanzetten omdat de app interessant of leuk lijkt, terwijl 24 procent zich laat inspireren door de vertrouwdheid met de producent of het merk.
Daarentegen vormen beloningen slechts voor 18 procent een reden om een app te downloaden. Wel geeft 30 procent van de ondervraagden toe bereid te zijn om het gebruik van een app te hervatten indien er bij een volgende aankoop een korting of een andere beloning zou worden voorzien. In retail en toerisme stijgt dat cijfer tot respectievelijk 47 procent en 40 procent.
De studie geeft ook aan dat apps een grotere kans maken om frequent gebruikt te worden indien ze het leven van de consument gemakkelijker maken. Ook duidelijke handleidingen zullen volgens de onderzoekers een frequent gebruik stimuleren, net zoals een boeiend en esthetisch design en een consistente ervaring op verschillende apparaten.
Verder lezen over App Store
Mobile15.08.2024
Apple buigt voor de EU-regels: Spotify mag aanbiedingen tonen
Mobile09.08.2024
Apple heeft nieuwe App Store-regels en appstudio’s zijn boos
Cybercrime15.05.2024
App Store onderschept meer dan 7 miljard dollar aan mogelijk frauduleuze transacties
En dat in slechts 4 jaar tijdGaming07.03.2024
Apple gooit Fortnite-maker toch weer uit de App Store
En de EU wil weten waaromMobile26.01.2024
Je kunt straks apps sideloaden op je iPhone: dit betekent het
Online24.01.2024
Spotify biedt geen luisterboeken: waarom dat gaat veranderen
Mobile04.12.2023
Dit zijn de beste apps uit 2023 volgens Apple’s App Store
Online06.07.2023
Apple-fan? Je kunt Spotify straks niet meer betalen
Verder lezen over Apps
Mobile23.10.2024
De app Foursquare gaat verdwijnen: Swarm blijft
Online14.10.2024
ING introduceert Budgetteren: een maandbudget voor boodschappen, sporten, enzo
Gaming08.10.2024
Je kunt nu Rollercoaster Tycoon spelen op Netflix
Mobile08.10.2024
Epic krijgt gelijk: Google houdt Android te dicht
Mobile01.10.2024
Epic klaagt Google en Samsung aan om alternatieve appwinkels
Online25.09.2024
Je kunt nu met Duolingo-personages bellen om een taal te leren
Online22.08.2024
WeTransfer-links blijven eindelijk langer geldig dan drie dagen
Gadgets19.07.2024