16.09.2019
Mobile

Gaat de iPhone 11 de groeiende Indiase smartphone markt veroveren?

By: Redactie Tech in Asia

BlogMobile

We hebben inmiddels kennisgemaakt met de Apple iPhone 11. In het kort: meer camera’s en een betere accu. Maar is dat genoeg om India te veroveren, een land waar in tegenstelling tot de rest van de wereld de smartphonemarkt nog groeit?

Afrekenen met Samsung

Dan dient Apple eerst af te rekenen met Samsung. De Koreanen hebben traditiegetrouw een dominante positie in het Indiase topsegment. Dat lijkt te lukken. Dit jaar troefde Apple voor de eerste keer de Koreanen af. Volgens onderzoeksbureau International Data Corporation vergaarde Apple in het tweede kwartaal van 2019 41,2% van de premium smartphonemarkt.

Volgens techjournalist Mala Bhargava is dat typisch India. “De Indiase smartphonemarkt is bijzonder dynamisch” vertelde ze aan de BBC. “Er is geen bedrijf, hoe dominant ook, die het zich kan veroorloven om achterover te leunen.”

De nieuwste mobiele telefoons van Apple – de iPhone 11, 11 Pro en 11 Pro Max – zijn vanaf 27 september verkrijgbaar in India. De iPhone 11 lijkt een schot in de roos voor de Indiase markt, denken analisten. De prijs ligt nauwelijks hoger dan de XR, die een tijdje terug in de uitverkoop ging. Dat had een enorme impact. Consumenten in India zijn erg gevoelig voor kortingen en acties.

De iPhone 11 is nauwelijks duurder dan de XR dus de verwachtingen zijn hooggespannen. India is praktisch de enige smartphonemarkt die nog enthousiast groeit. In het tweede kwartaal van 2019 werden er 36,9 miljoen handsets verkocht – een stijging van 9,9% ten opzichte van vorig jaar.

Ter vergelijking: de globale markt voor premium smartphones zakte in het eerste kwartaal van dit jaar met 8%. Vooral Apple deed het slecht.

Share this post