Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Iedereen die, net zoals ik, nog wel eens naar lineaire tv kijkt zal het niet ontgaan zijn. De reclameblokken op zowel de publieke als commerciële tv-zenders worden sinds begin oktober overspoeld door commercials voor online gokken. Los van het feit dat dit niet bij iedereen in goede aarde valt, is het natuurlijk geen verrassing dat de online casino’s en andere aanbieders van gokspellen all-in gaan, nu online gokken officieel legaal geworden is.
Reclame voor verslavend gedrag… waarom?
Inmiddels, amper twee maanden na 1 oktober, duiken de eerste geluiden op om het aanbod van reclame voor online gokken in te dammen. Het aantal klachten over deze commercials neemt in rap tempo toe, ook bij de politiek. Natuurlijk, iedereen is zelf verantwoordelijk voor zijn of haar keuze om al dan niet (online) te gaan gokken, maar er bestaat ook nog zoiets als ‘de kat op het spek binden’.
Ik wil niet de moraalridder spelen, maar er is een reden dat commercials voor sigaretten en tabak ooit verboden zijn. Die vergelijking gaat misschien en beetje mank. Roken is een gevaarlijke verslaving. Gokken kan tot een gevaarlijke verslaving leiden.
Hoe dan ook, het is in mijn ogen niet te begrijpen dat de reclame voor online gokken niet vanaf dag één aan banden gelegd is. Net zoals dat gebeurt met reclame voor (online) dating, 0906-lijnen en alcohol. Dat was toch een no-brainer? Inmiddels wordt daar wel al over gesproken en nagedacht. Laten we dat dan maar ‘voortschrijdend inzicht’ noemen.
‘Online legaal gokken moet gepromoot worden’
Intussen hebben de legale aanbieders van online goksites ook al gereageerd. Zij bepleiten dat het juist belangrijk is om de legale online gokalternatieven veelvuldig onder de aandacht te brengen. De reden? Om mensen weg te lokken van de illegale goksites die zich niet aan de ‘regels’ houden. Als dat zo zou werken, dan reed ook niemand meer te hard, want je mag legaal immers al 100, 120 of 130 rijden op de autosnelweg.
Toegegeven, die illegale aanbieders zijn misschien nóg meer gericht op het afhandig maken van zoveel mogelijk geld van hun ‘klanten’. Maar laten we wel wezen, de enigen die geld verdienen aan (online) gokken, dat zijn de aanbieders. De spelers gaan, op een enkele uitzondering na, doorgaans allemaal met verlies naar huis.
Verder lezen over Reclame
Advertising22.07.2024
Ster Gouden Loeki voor goede doelen: de eerste genomineerden
Entertainment13.05.2024
Ook NLZIET komt met een goedkoper abonnement met reclame
Gadgets10.05.2024
Apple: ‘Sorry voor onze smakeloze reclamespot voor de iPad’
Advertising26.04.2024
YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert
Nieuws05.02.2024
Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu
Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!Entertainment07.09.2023
YouTube gaat langere reclameblokken uitproberen
Alleen als je op tv streamt, in ruil voor minder onderbrekingenMarketing23.08.2023
Generatieve AI breekt door in de reclamewereld
Commercials maken kan 10 tot 20 keer goedkoper, zeggen marketeersSocial Media17.08.2023