10.11.2016
Mobile

Een derde van de Nederlanders checkt ’s nachts hun smartphone

By: Redactie Dutchcowboys

BlogMobile

Dat we allemaal onze smartphone niet met rust kunnen laten is inmiddels wel duidelijk. Deloitte heeft haar jaarlijkse Global Mobile Consumer Survey ook in Nederland gedaan en daar komen een aantal cijfers uit die wel redelijk voorspelbaar waren. Zo zijn we in Nederland blijkbaar koning bankieren met onze mobiel, want alleen in Zweden wordt dat meer gedaan. Let wel: het gaat gewoon om het checken van je saldo en het overmaken van geld via die apps. Ook wordt er steeds minder gebeld en ge-sms’t, wat voor niemand een verrassing zal zijn met alle alternatieven die er zijn voor directe communicatie.

Discussie waardig

Wel opmerkelijk (en wellicht alarmerend) is dat meer dan 30 procent van de Nederlanders die aan het onderzoek hebben meegedaan discussies hebben gehad over het intensieve gebruik van hun smartphone, met partners of ouders. Niet alleen zeggen andere mensen dat ze er misschien iets te veel mee bezig zijn, de tijdstippen waarop de smartphone ter hand genomen wordt wordt steeds gekker.

Midden in de nacht

Meer dan 30 procent van de respondenten checkt hun telefoon midden in de nacht, al moet gezegd worden dat dit een brede definitie is. Iedereen die ’s nachts wakker wordt en even kijkt op de telefoon hoe laat het is wordt hier ook onder geschaard en als je kijkt naar wie ook echt midden in de nacht gaat kijken of er nieuwe apps, tweets of andere updates zijn is uiteindelijk minder dan tien procent. Dat cijfer wordt wel meteen een stuk hoger als je gaat kijken naar de jongere leeftijdscategorieën zoals 18-24, dan zit het grote cijfer meteen op meer dan 50 procent.

Internet of Things

Terwijl de smartphone dus meer en meer gebruikt wordt zijn andere verbonden gadgets niet zo populair: het Internet of Things neemt geen hoge vlucht in Nederland, net zoals smartwatches, fitnestrackers en virtual reality-apparaten. Nederlanders hebben er wel interesse in, maar het is dus wel een gevalletje kijken, kijken, niet kopen. Dat bewaren we als Nederlanders voor de nieuwste smartphones, want die vinden nog steeds gretig aftrek.

[Afbeelding © Luca Ambrosi – Fotolia]

Share this post