De snelle groei van tablets lijkt voorbij. Consumenten schakelen steeds sneller over naar andere modellen, waarbij vooral de ‘phablet‘ de verkoop naar zich toe lijkt te trekken.
Producenten van tablets zullen in 2014 in totaal 245 miljoen stuks verschepen, dat is amper 2% meer dan in 2013. Onderzoeksbureau NPD, dat een jaar geleden nog op een groei van 14% rekende voor 2014, schrijft de daling toe aan ‘de competitieve overlapping’ met smartphones met grote schermen (zoals de Galaxy Note 4 de iPhone 6 Plus) en laptops.
De twee onderzoeksbureaus NPD en IDC hebben de voorbije maanden al een vertraging in het aantal verschepingen van tablets voorspeld.
Zo berichtte NPD in juli dat het aantal verscheepte tablets in het eerste kwartaal van 2014 was gedaald in vergelijking met het eerste kwartaal van 2013. (56 miljoen tegen 58,9 miljoen). In augustus stelde ook IDC zijn verwachtingen naar beneden toe bij.
Apple blijft nog altijd de grootste producent van tablets wereldwijd, met 13,3 miljoen stuks in het tweede kwartaal van 2014. Dan volgen Samsung (8,5 miljoen), Lenovo (2,4 miljoen) en Asus (2,3 miljoen).
[Afbeelding via Fotolia]