Google wil al jaren heel graag dat Apple RCS-communicatiediensten toevoegt aan zijn iPhones. Heel. Graag. Rich Communication Services zorgen ervoor dat een Android-gebruiker binnen iMessage ook alles kan zien, wat nu niet het geval is. Dat komt omdat Apple een ander type communicatie gebruikt dan Google, dat Rich Communication Services prefereert omdat dit een soort opvolger van sms en mms is. Hiermee kun je namelijk niet alleen berichten sturen, maar ook afbeeldingen bijvoorbeeld. Geen wonder dus dat Google graag ziet dat Android-gebruikers ook mee kunnen doen met de fun in een iMessage-gesprek.
Android-gebruikers zijn altijd goed te herkennen binnen het in de VS zeer populaire iMessage (daar is het vaak zelfs populairder dan WhatsApp). Zij zijn namelijk de ‘groene’ bubbels, in plaats van de blauwe, wat komt omdat ze niet op hetzelfde niveau communiceren. Google wil daar vanaf: het wil meer eenheid. Met RCS kunnen video’s en foto’s in hoge kwaliteit worden verstuurd, kun je leesbevestigingen krijgen en moderne animaties gebruiken. Daarom komt het met allerlei idiote dingen om Apple duidelijk te maken dat het RCS-tijd is. We noemen drie dingen:
De Canadese rapper/zanger Drake heeft een nummer Texts Go Green en dat is natuurlijk iets wat Google geweldig vindt. Het heeft gezegd: “Het Android-team vindt Drake’s nieuwe nummer Texts Go Green een echte knaller. Het verwijst naar het fenomeen wanneer een iPhone-gebruiker wordt geblokkeerd of iemand probeert te sms’en die geen iPhone heeft. Het is hoe dan ook knap lastig en het zou fijn zijn als een super getalenteerd technisch team bij Apple dit zou oplossen. Dit probleem kan alleen Apple oplossen. Het moet eigenlijk gewoon RCS gaan gebruiken. Het zou sms’en ook veiliger maken.”
Het heeft niet alleen het internet ingezet om Apple een lesje te leren: ook gigantische billboards. In Las Vegas in de week van een van de grootste techbeurzen ter wereld was te lezen “Hey Apple, Android hier. Je hebt het in 2022 misschien laten afweten, maar dat hoeft in 2023 niet te gebeuren als het gaat om het repareren van je slechte kwaliteit foto’s en video’s.” Het voegde vervolgens ook wat lijntjes code toe om Apple nog wat meer te helpen RCS te implementeren.
Google heeft er helaas niet echt een gemaakt, maar wel een video waarin het zogenaamd een nieuw product introduceert: de iPager. Hiermee wil het aangeven dat Apple maar wat ouderwets is met zijn manier van communiceren en dat het echt RCS nodig heeft. Het is een leuke video, maar het begint inmiddels ook wel een beetje irritant te worden. Google heeft een punt, maar Apple-CEO Tim Cook heeft het al gezegd: ‘Als mensen het zo erg vinden, dan kopen ze maar een iPhone.’ Het lijkt er in de verste verten niet op dat Apple overstag gaat.
Ondertussen strijdt Google door met zijn website Android.com/getthemessage. We denken echter dat Apple die boodschap allang heeft ontvangen, het zal het alleen -net als de berichten in iMessage- niet gaan beantwoorden zoals Google wil horen. Is het inmiddels niet Google zelf dat de boodschap eens moet begrijpen?