SNS, ASN Bank en RegioBank gaan gebruikers en klanten helpen in hun mobiel bankieren app met het spotten van een verkeerd rekeningnummer bij een overboeking. In de nieuwe update van de verschillende apps voegen de banken een check toe om klanten te waarschuwen voor verkeerde overboekingen. Met deze ‘Adresboekcheck’ krijgt de klant een melding als een contactpersoon langer dan 15 maanden niet is gebruikt. Klanten kunnen dan direct controleren of het rekeningnummer nog klopt.
Uit een onderzoek van de Betaalvereniging Nederland is namelijk gebleken dat er ongeveer 1.300 verkeerde overboekingen per maand worden gemeld. Bijna driekwart hiervan komt door het gebruik van oude rekeningnummers die nog in het adresboek van de klant staan. Reden genoeg voor de drie eerder genoemde banken de ’Adresboekcheck’ toe te voegen aan hun app.
Als de klant in de app een contactpersoon uit het adresboek kiest, wordt meteen op de achtergrond gecontroleerd wanneer voor het laatst geld naar deze persoon is overgemaakt.
Is dit langer dan 15 maanden geleden? Dan krijgt de gebruiker een melding in de app waarin wordt gevraagd om het rekeningnummer te checken van de ontvanger. Na controle kunnen klanten het rekeningnummer eventueel aanpassen. Zo is de kans kleiner dat geld wordt overgemaakt naar een verkeerd rekeningnummer.
Een aantal Nederlandse banken heeft met elkaar afgesproken de IBAN-Naam Check te gaan gebruiken om klanten beter te waarschuwen tegen fouten en fraude bij overboekingen. Deze dienst controleert bij internetbankieren en mobiel bankieren of het rekeningnummer met naam van de ontvanger overeenkomt die wordt ingevoerd bij een overboeking. De verwachting is dat dit in de tweede helft van 2017 ingevoerd zal worden.
[Afbeelding © Bits and Splits – Fotolia]