Mobile28.10.2022

​Apple verandert beleid: App Store nu veel voller met reclame


Apple heeft verschillende wijzigingen gemaakt in hoe het met zijn App Store omgaat en niet iedereen is daar even blji mee. Vooral waar het gaat om audioboeken is Spotify not amused. Toch zijn er ook wijzigingen die juist heel positief uitpakken: zo stopt Apple ook tijdelijk met reclames voor gok-apps in App Store.

Reclames in de App Store

Hoewel dat zeker positief is, hangt ook daar een iets minder fijne consequentie aan: er zijn namelijk veel meer advertenties naar de appwinkel van iPhone gekomen sinds deze week. Je krijgt nu veel meer reclames van apps die je mogelijk leuk zal vinden. In eerste instantie waren dat ook veel reclames voor gok-apps, maar daar heeft Apple na veel kritiek een stokje voor gestoken.

Het voordeel is wel dat je vooral reclames krijgt van een ontwikkelaar waarvan je al een app gebruikt, maar meer reclame maakt een winkel vol apps toch wat rommeliger. Bovendien heeft Apple de ontwikkelaars tuc: willen zij niet dat er bij hun spellen of op hun pagina advertenties van andere spellen staan die de gebruikers kunnen weglokken, dan moeten ze zelf diep in de buidel tasten om die advertentieruimte te kopen.

Monopolie van Apple

Je kunt dat een beetje zien als iemand die zomaar een vierkante meter in je schuur claimt. Het is jouw huis, maar toch is er een gedeelte niet helemaal van jou. Plus: die andere persoon gaat ook nog reclame maken en je vrienden weglokken uit jouw huis, naar zijn huis. Niet tof, vinden veel ontwikkelaars, die nu naast de hoge vergoedingen van 30 procent op hun apps en inkopen in hun apps nog meer geld kwijt zijn aan Apple.

Er is echter meer: het hele beleid van de App Store wijzigt op allerlei gebieden. Het laat wederom zien dat Apple bijna een monopolie heeft op appwinkels: in ieder geval wel op zijn eigen toestellen. Iets waar door diverse appmakers al geruime tijd tegen wordt geprotesteerd. Denk bijvoorbeeld aan de rechtszaak over Fortnite, waardoor de game al twee jaar uit de appwinkel is verdwenen.

Meta is het haasje

Apple is bovendien nog strenger geworden voor bedrijven die binnen hun app advertenties gebruiken: zelfs als je daarop tikt en tot aankoop overgaat, dus bijvoorbeeld binnen Facebook of Instagram, dan worden ontwikkelaars nu verplicht om ook 30 procent van dat geld af te dragen aan Apple. Een heftige keuze, maar ja, tot nu toe kan Apple zijn monopolie redelijk vrij regeren.

Meta heeft al langere tijd veel moeite met Apple’s aanpassingen in beleid. Zo is Meta 10 miljard dollar in advertentie-inkomsten kwijt doordat Apple vorig jaar besloot om een pop-up te laten verschijnen bij apps waarmee gebruikers actief wordt gevraagd of de app ze mag tracken. Iets waar mensen normaal achteloos mee akkoord gaan, omdat ze geen bladzijden vol beleid willen lezen, maar waarvan ze nu het gevraagd wordt natuurlijk aangeven: liever niet.

NFT’s en audioboeken

Daarnaast laat Apple met het nieuwe beleid ook een heel andere tak van sport in de kou staan: NFT’s. Als je een app maakt waarin in NFT’s wordt gehandeld, dan wordt Apple’s in-app betaalsysteem opgedrongen en ben je wederom 30 procent van je inkomsten kwijt aan Apple. NFT’s gaan de laatste tijd al iets minder lekker en er is al minder buzz, maar dit soort dingen helpen zulke marktplaatsen ook niet.

En, om nog even terug te komen op Spotify en de audioboeken: Spotify heeft gezegd dat Apple de concurrentie wurgt met zijn beleid. Het zou de verbeelding van appmakers gijzelen: kortom, het is niet blij met wat de techgigant nu weer heeft bedacht. Spotify houdt het niet bij woorden: het heeft aankopen van audioboeken via de iOS App Store stilgelegd. Wil je een audioboek kopen, dan geeft Spotify aan: “Wil je luisteren? Je kunt geen audioboeken in de app kopen. We weten het, het is verre van ideaal.”

30 procent

Vervolgens heb je geen idee hoe je dat boek dan wel kunt aanschaffen. Hier is het trouwens overduidelijk een monopoliepositie die Apple misbruikt: het verkoopt zelf ook audioboeken via zijn appwinkel. Echter moet Spotify van elk verkocht boek bijna een derde aan Apple afdragen, waardoor het de prijzen omhoog zou moeten doen om er zelf nog wat aan te verdienen. Maar ja, dan gaan klanten natuurlijk gewoon naar de App Store om het audioboek direct aan te schaffen.

Kortom, er zijn veel veranderingen naar de App Store gekomen en misschien heb jij er niet eens zo heel veel erg in. Realiseer je echter wel waar het geld dat jij besteedt om apps te kopen, maar ook zelfs om in apps iets te kopen, altijd voor een flink deel naar Apple blijft gaan. Plus, Apple doet er alles aan om nog meer geld binnen te harken, waardoor niet alleen appmakers in een steeds moeilijkere spagaat komen te liggen, maar jij als gebruiker ook steeds meer advertenties voorgeschoteld krijgt.

Laura Jenny
Laura Jenny

Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.

...

Verder lezen over App Store

Apple buigt voor de EU-regels: Spotify mag aanbiedingen tonen

Apple en Spotify ruziën vrolijk door, maar ondertussen heeft de EU ervoor gezorgd dat de prijzen van Spotify duidelijk zijn op iPhones.

Mobile15.08.2024

Apple buigt voor de EU-regels: Spotify mag aanbiedingen tonen

Apple heeft nieuwe App Store-regels en appstudio’s zijn boos

Apple heeft nieuwe App Store-regels geïntroduceerd en die lijken juist meer toe te staan, maar helemaal vrijblijvend is dat allemaal niet.

Mobile09.08.2024

Apple heeft nieuwe App Store-regels en appstudio’s zijn boos

App Store onderschept meer dan 7 miljard dollar aan mogelijk frauduleuze transacties

Cybercrime15.05.2024

App Store onderschept meer dan 7 miljard dollar aan mogelijk frauduleuze transacties

En dat in slechts 4 jaar tijd
​Apple gooit Fortnite-maker toch weer uit de App Store

Epic vond het nu een goed moment om zijn game Fortnite weer in de App Store te zetten met een ander betaalsysteem, maar Apple vond van niet. Dat heeft het account van Epic afgesloten. En daardoor krijgt het niet alleen t...

Gaming07.03.2024

​Apple gooit Fortnite-maker toch weer uit de App Store

En de EU wil weten waarom
​Je kunt straks apps sideloaden op je iPhone: dit betekent het

Apple staat bekend om zijn redelijk dichtgetimmerde ecosysteem, maar nu moet het toch met de billen bloot: het moet sideloading mogelijk maken. Bij het sideloaden van apps is het mogelijk om naast de App Store een app al...

Mobile26.01.2024

​Je kunt straks apps sideloaden op je iPhone: dit betekent het

Spotify biedt geen luisterboeken: waarom dat gaat veranderen

Het lijkt zo logisch: Storytel kan het, waarom Spotify dan niet? Luisterboeken aanbieden staat wel al lang op de plannen van Spotify, maar toch heeft het tot nu toe alleen hoog ingezet op podcasts. Raar, zou je denken, w...

Online24.01.2024

Spotify biedt geen luisterboeken: waarom dat gaat veranderen

​Dit zijn de beste apps uit 2023 volgens Apple’s App Store

Apple heeft de winnaars uitgeroepen van de App Store Awards 2023 en er zijn in totaal 14 apps en games die het bedrijf aanraders noemt. Het gaat om nieuwe avonturen, nieuwe creatieve mogelijkheden en het gaat alleen maar...

Mobile04.12.2023

​Dit zijn de beste apps uit 2023 volgens Apple’s App Store

Apple-fan? Je kunt Spotify straks niet meer betalen

Heb je een iPhone en vind je het heerlijk op Spotify te luisteren op die smartphone? Hopelijk houd je dan van reclames tussendoor. Als je namelijk via de Apple App Store betaalt voor je abonnement, dan word je binnenkort...

Online06.07.2023

Apple-fan? Je kunt Spotify straks niet meer betalen

Verder lezen over Apple

‘Apple wil met meer smarthomegadgets komen: dit is de volgende’

Houd er wel rekening mee dat het waarschijnlijk niet gratis is om het apparaat te gebruiken, waarmee we niet doelen op de aankoopprijs.

Gadgets14.11.2024

‘Apple wil met meer smarthomegadgets komen: dit is de volgende’

Slim voor ouders: deel de locatie van een AirTag

Het is voor koppels of vrienden die een koffer delen nu heel makkelijk om de locatie ervan samen in de gaten te houden.

Gadgets11.11.2024

Slim voor ouders: deel de locatie van een AirTag

iPhone krijgt een oplaadfunctie die we op alle toestellen willen

Je wil toch weten hoe lang het nog duurt voordat je telefoon weer helemaal vol is. iPhone zou dat vanaf iOS 18.2 gaan laten zien.

Mobile06.11.2024

iPhone krijgt een oplaadfunctie die we op alle toestellen willen

Komt er in de toekomst een slimme bril van Apple?

De VR-bril van Apple is een flink ding. Tijd voor iets subtielers, moet Apple denken: het zou onderzoek doen naar een slimme bril.

Gadgets05.11.2024

Komt er in de toekomst een slimme bril van Apple?

Apple geeft de Mac mini een heel ander uiterlijk

Je levert in op het aantal poorten, maar deze goedkoopste manier om op een Mac te werken wordt wel voorzien van de nieuwste M4-processoren.

Gadgets30.10.2024

Apple geeft de Mac mini een heel ander uiterlijk

Apple Intelligence komt ook naar jouw iPhone

Binnenkort kun je Apple’s AI ook gebruiken op jouw iPhone. Hoewel, ‘binnenkort’: dit is pas in april 2025, dus nog een klein half jaar van nu.

Mobile29.10.2024

Apple Intelligence komt ook naar jouw iPhone

Apple kondigt volgende week nieuwe Macs aan

Apple hint zelf naar nieuwe Macs door een X-post van Greg Joswiak, de marketing-topman van Apple. Hij zegt dat je je kalender moet maccen.

Gadgets25.10.2024

Apple kondigt volgende week nieuwe Macs aan

Seizoen 2 van Severance belooft heel vreemd te worden

Zelfs al heb je nu jaren over dat eerste seizoen kunnen nadenken, dan nog ben je er waarschijnlijk niet helemaal uit wat je nou hebt zitten kijken. Severance 2 komt eraan.

Entertainment24.10.2024

Seizoen 2 van Severance belooft heel vreemd te worden

Verder lezen over Reclame

Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?

Reclame maken voor roken is uit den boze, want iedereen weet toch hoe slecht het is? Gemeente Den Haag wil nu ook reclame voor vliegvakanties weren.

Advertising06.11.2024

Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?

Ster Gouden Loeki voor goede doelen: de eerste genomineerden

De Ster Gouden Loeki van 2024 wordt alweer de dertigste editie van deze publieksprijs voor reclame. In 1995 werd de prijs voor het eerst uitgereikt aan KLM voor hun commercial 'Zwanen', en in de jaren daarna zijn nog vele iconische reclames beloond met de felbegeerde publieksprijs. Begin volgend jaar wordt bekend wie er tijdens deze jubileumeditie met de winst vandoor gaat.

Advertising22.07.2024

Ster Gouden Loeki voor goede doelen: de eerste genomineerden

Ook NLZIET komt met een goedkoper abonnement met reclame

Vandaag, maandag 13 mei 2024, introduceert de Nederlandse tv-streamingdienst NLZIET een nieuw en goedkoper Basis-abonnement. Dit nieuwe abonnement kost €7,95 per maand en bevat reclame in de VOD-content van de RTL- en Talpa-zenders.

Entertainment13.05.2024

Ook NLZIET komt met een goedkoper abonnement met reclame

Apple: ‘Sorry voor onze smakeloze reclamespot voor de iPad’

Apple biedt zijn excuses aan, zegt dat het de plank heeft misgeslagen, maar het laat zijn controversiële reclame wel staan. 

Gadgets10.05.2024

Apple: ‘Sorry voor onze smakeloze reclamespot voor de iPad’

YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert

YouTube bestaat uit zoveel reclame, dat het soms niet meer leuk is om iets te kijken. Daar komt nu meer reclame bij: in de door jou gekozen pauze.

Advertising26.04.2024

YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Televisiereclames die door de jaren heen steeds opnieuw voorbij komen, lijken in staat ons collectief te hersenspoelen. Een fascinerend voorbeeld hiervan zijn de al sinds decennia voorbij komende televisiereclames van ee...

Nieuws05.02.2024

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!
YouTube gaat langere reclameblokken uitproberen

Persoonlijk heb ik een hekel aan reclame, zowel op tv als online. En dan bedoel ik reclame die je steeds vaker, en langer, ‘verplicht’ bent om te kijken voordat je een programma of video start, of verder kunt kijken....

Entertainment07.09.2023

YouTube gaat langere reclameblokken uitproberen

Alleen als je op tv streamt, in ruil voor minder onderbrekingen
Generatieve AI breekt door in de reclamewereld

Grote internationale adverteerders experimenteren met generatieve AI-tools zoals ChatGPT om de kosten van de productie van reclame te drukken. Marketeers denken dat generatieve AI niet alleen de productie goedkoper kan m...

Marketing23.08.2023

Generatieve AI breekt door in de reclamewereld

Commercials maken kan 10 tot 20 keer goedkoper, zeggen marketeers