Apple heeft vandaag naar buiten gebracht dat de afgelopen feestdagen de succesvolste ooit waren voor de App Store, dankzij recordaankopen wereldwijd in de weken rond kerst en nieuwjaar.
In de twee weken tot 3 januari gaven klanten meer dan 1,1 miljard dollar uit aan apps en aankopen vanuit apps, met iedere week een nieuw record in download- en aankoopcijfers.
1 januari 2016 was de allerbeste dag ooit: klanten besteedden die dag meer dan 144 miljoen dollar. Daarmee werd het dagrecord van Eerste Kerstdag al na een week weer verbroken.
Sinds 2008 heeft de App Store ontwikkelaars wereldwijd bijna 40 miljard dollar opgeleverd en ruim een derde daarvan is van het afgelopen jaar.
Grotendeels door dit succes zijn er alleen al in de Verenigde Staten 1,9 miljoen banen bij gekomen. Bijna drie kwart van deze banen, meer dan 1,4 miljoen, is toe te schrijven aan appontwikkelaars, software-engineers en ondernemers die apps ontwikkelen voor iOS. Het betreft hier ook niet-IT-banen die (in)direct met de app-economie te maken hebben.
Apple meldde eerder al dat de iOS-app-economie in Europa 1,2 miljoen banen en in China 1,4 miljoen banen heeft gegenereerd.
Voor alle Apple producten waren de App Store-categorieën games, sociaal netwerken en amusement het populairst afgelopen jaar. Klanten gingen de uitdaging aan met Minecraft: Pocket Edition, Trivia Crack en Heads Up! Wn gebruikten Facebook Messenger, WeChat en Snapchat om contact te houden met familie en vrienden. Het meest gedownload werden games en apps met een abonnement, waaronder Clash of Clans, Monster Strike, Game of War – Fire Age, Fantasy Westward Journey, Netflix, Hulu en Match.
Ook de gloednieuwe Apple TV en Apple Watch bieden nieuwe mogelijkheden voor apps. Mensen krijgen content op een andere manier via de televisie aangeboden en met Apple Watch, de meest persoonlijke creatie van Apple, kunnen ze allerlei nuttige informatie in één oogopslag bekijken.