Apple Pay heeft de koppositie van Starbucks overgenomen als meest gebruikte betaal-app van de Verenigde Staten. Hoewel de app van de koffiegigant alleen te gebruiken is bij Starbucks zelf, nam het lange tijd de leiding op het gebied van betaal-apps. Volgens de cijfers van marktonderzoeker eMarketer is Apple Pay, met 27,7 miljoen gebruikers vorig jaar, Starbucks voorbijgestreefd.
De verwachting is dat Starbucks deze plek bovenaan de ranglijst niet meer zal terugveroveren. Voorspellingen van het onderzoeksbureau wijzen uit dat het gebruikersaantal van Apple Pay in de VS eind dit jaar gegroeid zal zijn tot 30,3 miljoen. De app van Starbucks zal niet boven 25,2 miljoen gebruikers uitkomen.
De reden dat Apple Pay zo snel kon groeien in relatief korte tijd is dat het aantal winkels en restaurants in de VS dat werkt met een bepaald betaalsysteem enorm is gegroeid. De technologie die ook wordt gebruikt voor contactloos betalen, en die op steeds meer plekken wereldwijd te gebruiken is, ondersteunt ook betalingen met Apple Pay. Dat deze technologie op steeds meer plekken beschikbaar is, zal ook bijdragen aan de groei van Google Pay en Samsung Pay, maar die twee betaalmethodes zullen wel de Android-markt blijven verdelen, verwacht eMarketer.
De verwachting is dat tegen het einde van dit jaar in 70 procent van de Amerikaanse winkels betaald kan worden met Apple Pay. Het feit dat de app van Starbucks alleen te gebruiken is bij zijn eigen vestigingen, zal de groei van die app belemmeren.
Het aantal mensen dat in de VS mobiele betalingen doet zal eind dit jaar met 9,1 procent zijn gestegen naar 64 miljoen. Dat is bijna 30 procent van alle smartphonegebruikers in de VS.
In Nederland is Apple Pay sinds juni dit jaar te gebruiken voor klanten van ING. ABN Amro ondersteunt de betaalmethode sinds 15 oktober en bij de Rabobank zit het nog in de testfase. Ook kleinere banken als Bunq, N26, Monese en Revolut hebben aangekondigd Apple Pay te gaan ondersteunen.