03.05.2018
Mobile

Alle smartphones zijn toch hetzelfde, dus kopen we er minder

By: Patrick Smeets

BlogMobile

De kwartaalcijfers vliegen je om de oren de laatste paar weken en dan kun je ook een beetje gaan vergelijken. Zo ook in de smartphonemarkt, waar Samsung de koppositie terug heeft gepakt van Apple. Die laatste hadden in het laatste kwartaal van 2017 de hoogste verkopen, maar begin 2018 is het weer Samsung die wint, met net geen 80 miljoen verkochte exemplaren. Apple verkocht er maar 52 miljoen.

Leuk voor Samsung (die toch altijd winnen), maar alle smartphonefabrikanten zullen toch iets moeten gaan doen, want de markt als geheel blijft krimpen. Ook dit kwartaal werden er weer 3,4 procent minder verkocht dan vorig jaar, een trend die al een tijdje gaande is volgens onderzoeksbureau Canalys. Terwijl de top vijf verkopers (Apple, Samsung, Huawei, Xiaomi en Oppo) een beetje stuivertje zitten te wisselen met het aantal verkochte apparaten willen we met zijn allen steeds minder graag een nieuwe telefoon kopen. Refurbished, tweedehands of gewoon nog een jaartje langer met je huidige toestel doen: het komt steeds vaker voor.

Verzadiging troef

De grote markten (de EU, VS en inmiddels vooral China) blijken redelijk verzadigd en het bureau denkt ook dat de kans op groei in 2018 erg klein is. Dat heeft ook te maken met een gebrek aan innovatie, zo zegt Canalys. Als alle telefoons zo’n beetje hetzelfde doen en er steeds meer hetzelfde uit zien zet dat consumenten niet bepaald aan om zich in de bocht te gooien voor een nieuw toestel. Logisch, want als je telefoon +1 weinig aantoonbaars kan dat je niet al in je zak hebt zitten, waarom dan het geld uitgeven?

Zoals we al eerder zeiden zit de sector wat dat betreft in een identiteitscrisis, met steeds meer gefrommel in de marge rondom het concept ‘rechthoekige computer met scherm’. Of is dat het lot van een dagelijks gebruiksvoorwerp dat zijn vorm en functie heeft gevonden? De aankondigingen en verkopen zullen het gaan uitwijzen, maar de cijfers nu lijken te wijzen op een drang naar iets nieuws, of in elk geval de realisatie dat telefoons niet meer spannend zijn.

[Afbeeldingen © DisobeyArt – Adobe Stock]

Share this post