21.01.2016
Mobile

Albert Heijn scoort in Nederland​ het best met mobile commerce

By: Redactie Dutchcowboys

BlogMobile

Van de top 20 retailers in Nederland scoort Albert Heijn het best als het gaat om mobile commerce. Zo blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Episerver. Met een score van 62 procent laat Albert Heijn een consistente, goede ervaring zien op alle apparaten.

Nederlandse retailers doen het overigens een stuk slechter dan in andere landen: waar wij gemiddeld 26 procent scoren, liggen de percentages in Groot-Brittannië en de Verenigde Staten respectievelijk op 57 en 50 procent.

Top 3

Albert Heijn gooit hoge ogen als het gaat om de mobiele strategie, de mobiele website en de Android apps. Minder goed presteert Albert Heijn op de iPad, terwijl bijvoorbeeld Wehkamp juist weer uitblinkt op de tablets.

Bol.com is derde in de lijst en scoort overal ongeveer even hoog, maar over het geheel lager dan de eerste twee retailers. Alle drie scoren ze echter ruim twee keer hoger dan de gemiddelde retailer, ondanks dat deze winkels allemaal tot de top 20 van Nederland behoren.

Mobile Commerce

Het onderzoek laat zien dat retailers weleens gestraft zouden kunnen worden als mobiele klantervaringen niet voldoen aan de klantverwachting. Eén op de vijf consumenten vertrekt naar de website van de concurrent als een website niet op tijd laadt. Bijna zestig procent loopt misschien niet naar de concurrent, maar vertrekt toch. De kans dat de aankoop dan wordt afgerond, wordt daardoor aanzienlijk verkleind.

Basis

Albert Heijn scoort vooral goed om de basisfunctionaliteiten, zoals swipe navigatie, zoomfunctionaliteiten en snelheid van laden. Daar komt bij dat verkoop wordt gecombineerd met content als recepten en aanbevelingen.

Innovatie heeft geleid tot een consistente klantervaring, waardoor Albert Heijn op de eerste plaats is geëindigd. Samen met de nummers twee, Wehkamp.nl, en drie, bol.com, staat de supermarkt daarmee op eenzame hoogte binnen Nederland.

Share this post