Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Google heeft het plan om AI ook toe te voegen aan telefoongesprekken. Ditmaal draait het dan niet om een assistent die de kapper voor je kan bellen voor een afspraak, maar om AI die met je telefoonoproepen meeluistert. Klinkt creepy, en misschien is dat ook wel zo, maar het is in de eerste plaats bedoeld om je te helpen.
Phishing
Het idee van de AI van Google is dat het meeluistert om je te helpen ontdekken of je met een phisher of spambeller te maken hebt. Phishing is bijvoorbeeld wanneer iemand die zich voordoet als Microsoft of je bank je gegevens probeert te ontfutselen om er vervolgens met je informatie en eventueel zelfs je betaalgegevens vandoor te gaan. En dan zijn er nog andere spambellers. Vaak is het doel van die bellers om je vanalles te verkopen, typisch iets waar je niet op zit te wachten.
ZZP’ers hebben er bijvoorbeeld veel last van dat allerlei energieleveranciers en tussenbedrijven bellen. De AI zal je bijvoorbeeld als zo’n zogenaamde bankmedewerker je belt de mededeling geven dat het waarschijnlijk oplichting is en dat je bank je nooit zou vragen je geld naar een ander adres over te maken om het veilig te houden. Google doet dat uiteraard niet dwars door je gesprek heen met tekst, maar wel met een melding op je telefoon.
Gemini Advanced
Het kan zo zijn dat Google geld gaat rekenen voor deze dienst, namelijk omdat je daarvoor Gemini Advanced zou moeten afnemen, maar dat is niet bekend. Wil je er juist niets van hebben, dan kun je dit soort tech gelukkig wel uitschakelen. Maar gebruik je het wel, dan moet je je afvragen wat Google of de AI precies allemaal met de informatie doet die het te horen krijgt. Er zijn immers meer telefoontjes dan alleen die met spambellers.
Het idee is in de basis een goed plan, maar er zijn meerdere factoren waar we rekening mee moeten houden. Blijft het bijvoorbeeld vooral in de Verenigde Staten hangen, omdat die Engelssprekend zijn en beter kunnen worden geholpen? Of krijgt Google hier in Europa bijvoorbeeld te maken met wet- en regelgeving die dit soort technologie niet zomaar toestaat? Het is nog afwachten, maar het is dan ook nog toekomstmuziek.
Verder lezen over Google
Artificial Intelligence30.10.2024
Een kwart van het programmeerwerk bij Google wordt gedaan door AI
Online17.10.2024
Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden
Artificial Intelligence09.10.2024
AI wint nu ook nog de Nobelprijs: twee zelfs
Mobile08.10.2024
Epic krijgt gelijk: Google houdt Android te dicht
Mobile07.10.2024
Google komt met hulp voor als je telefoon wordt gestolen
Artificial Intelligence03.10.2024
Knoop straks in het Nederlands een gesprek aan met Gemini Live
Mobile01.10.2024
Epic klaagt Google en Samsung aan om alternatieve appwinkels
Search25.09.2024
Google introduceert een speelse doodle met popcorn
Verder lezen over Kunstmatige Intelligentie
Technology20.11.2024
ClimateGPT: De volgende stap in klimaatonderzoek?
Cybercrime20.11.2024
Wortell opent nieuw next-gen Cyber Defense Center
Mobile20.11.2024
Je Pokémon Go-data wordt nu gebruikt om AI te trainen
Online19.11.2024
Je kunt straks een andere taal spreken in Microsoft Teams
Online19.11.2024
Komt er een moment waarop AI niet meer kan verbeteren?
Online13.11.2024
Dit gebeurt er als je 24 uur alleen bent met AI-chatbots
Tech in Asia13.11.2024
Huawei Connect Paris: AI en de digitale, groene transformatie van Europa
Video13.11.2024