15.12.2015
Mobile

Aantal smartphone bezitters in Nederland groeit niet meer

By: Redactie Dutchcowboys

BlogMobile

In de tweede helft van dit jaar is het aantal bezitters van apparaten, zoals tablets, smartphones en Smart TV’s, gelijk gebleven ten opzichte van het eerste deel van 2015. Dit blijkt uit het onderzoek: ‘GfK Trends in Digitale Media’. Dit onderzoek verschaft inzicht in het bezit en gebruik van mobiele apparaten en wordt elk half jaar uitgevoerd.

Uit het onderzoek blijkt dat 80 procent van de Nederlanders een smartphone bezit. Hetzelfde percentage Nederlanders bezit ook een laptop. Daarnaast heeft 65 procent een tablet en 60 procent werkt met een PC. Ook heeft 23 procent een e-reader en bezit 34 procent een Smart TV.

Tablet

65 procent van de Nederlanders (13 jaar en ouder) is in het bezit van een tablet. Dit zijn maar liefst 8,6 miljoen mensen. In juni 2015 was dit percentage hetzelfde, maar toen was het aantal tabletbezitters nog wel licht gegroeid. In december 2014 bezat 61 procent van de Nederlanders een iPad of andere tablet en in juni 2015 steeg dit naar 65 procent.

Smartphone

Ook blijft het aantal Nederlanders dat een smartphone bezit, met 10,6 miljoen (80 procent) stabiel ten opzichte van dit voorjaar (80 procent). Ook wanneer je kijkt naar de verschillende leeftijdsgroepen is er bijna niets veranderd. 55 procent van de ouderen (65+) heeft een smartphone en bij de jongeren (13-17 jaar) zien we een kleine daling. In het voorjaar had 96 procent van jongeren smartphone en dat is gedaald naar 93 procent.

Smart TV

Opvallend is dat ook de Smart TV geen groei laat zien in het tweede deel van 2015. Inmiddels hebben 4,5 miljoen mensen een Smart TV, dit is 34 procent van de Nederlanders. Daarvan geeft ruim drie kwart aan dat hij gebruik maakt van de extra functies van een Smart TV. Bijna vier op de tien bezitters doet dit zelfs één keer per week of vaker.

Smart Watches

Uit het onderzoek blijkt ook dat de interesse in de Smart Watches onder Nederlanders sterk afneemt. In december 2014 gaf nog zo’n zeventien procent aan dat hij van plan was een exemplaar aan te schaffen of er al eentje heeft. In december 2015 is dit nog maar zeven procent.

Ad Blockers

Ten slotte wijst het onderzoek ook uit dat ongeveer een kwart van de Nederlanders (23 procent) een Ad Blocker gebruikt op één of meerdere apparaten. Op mobiele apparaten is de software nog niet heel populair. Slechts zeven procent van de Nederlanders geeft aan dat hij een Ad Blocker op zijn smartphone of tablet heeft gedownload.

trends-infographic-apparaten
trends-infographic-apparaten

Share this post