Tijdens de CTIA Wireless die afgelopen dagen in Las Vegas gehouden bleek maar weer eens dat de mobiele telefoon een steeds prominentere rol gaat spelen waar het gaat om het bereiken van potentiele klanten door marketeers en hun campagnes.
Een van de logische gevolgen hiervan is dat we ook steeds meer en creatievere ‘oplossingen‘ gaan zien.
Zo heeft het Luxor hotel en casino in Las Vegas een deal gesloten met mobiele provider Sprint waardoor de klanten van het hotel bij aankomst op de lokale luchthaven door het aanzetten van hun mobieltje automatisch ingechecked kunnen worden. Bovendien kan het hotel tijdens zijn verblijf van de klant via diens mobieltje precies zien of hij zich nog in het casino of een van de andere horecagelegenheden bevindt en zo niet hem ’teruglokken’ via SMS of MMS met aanbiedingen of kortingscoupons.
Een ander voorbeeld is het lanceren van een mobiele versie van PayPal waarmee mobiele abonnees hun GSM nu dus ook kunnen gebruiken als ‘betaalmiddel’.
Zo komen er steeds meer marketing acties die zich met name richten op het mobiele publiek omdat onze GSM langzaam maar zeker gezien gaat worden al DE manier om bepaalde doelgroepen individueel te kunnen bereiken.
De kans dat iemand zijn GSM niet bij zich draagt is tegenwoordig namelijk al een stuk groter dan dat hij of zijn de met SPAM en junkmail besmette post, al dan niet elektronisch, leest.
Hopelijk gaan de marketeers een stuk verstandiger om met het mobiele medium, maar de geschiedenis kennende zal dat wel niet gebeuren, getuige ook de onderzoeken van organisaties als MobileSpam dot org, met als gevolg dat wij, of de providers, over enkele jaren (misschien zelfs al maanden) de eerste mobiele spamfilters zullen moeten installeren.