Mobile29.01.2022

5G paniek in VS is een technisch én een communicatieprobleem


De Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen, -autoriteit (FAA) en de mobiele providers zijn nog altijd in gesprek over de problemen die enkele weken geleden ontstonden toen de providers AT&T en Verizon medio januari in de VS hun verbeterde 5G-netwerken uitrolden. Er lijkt inmiddels wat meer schot in de zaak te komen. De partijen werken nu in ieder geval beter samen.

Noodklok en workaround

Zo’n twee weken geleden brak ineens paniek uit in de luchtvaart. De uitrol, in de VS, van de C-Band 5G-frequentie die AT&T en Verizon al maanden in de planning hadden staan zou in de buurt van luchthavens tot storingen in de radar hoogtemeters van bepaalde type vliegtuigen kunnen leiden. De providers hadden de betreffende 5G-uitrol al een keer uitgesteld, maar waren dat nu niet meer van plan. De luchtvaartmaatschappijen luidden de noodklok, vluchten werden geannuleerd en toestellen van bepaalde routes gehaald.

Enkele dagen later volgde een soort van tussenoplossing. De uitrol van de 5G C-Band ging op 19 januari gewoon door, maar de providers zouden die frequentiebanden in de buurt van luchthavens ‘uitzetten’ of op een (veel) lager vermogen laten zenden. Voor luchtvaartmaatschappijen een workaround, maar geen structurele oplossing. Daarom worden ook nog steeds niet alle toestellen op alle luchthavens gebruikt zoals dat het geval was vóór de 5G-uitrol. Nog geen business-as-usual dus.

Samenwerking providers en luchtvaartindustrie

De escalatie van deze bijzondere zaak was schijnbaar nodig, zo blijkt nu. Sinds de paniek die in de aanloop naar 19 januari zijn de betrokken partijen nauwer met elkaar in gesprek om te zoeken naar een échte oplossing. Zoals zo vaak was een gebrekkige samenwerking, en communicatie tussen de providers en de FCC aan de ene kant en de luchtvaartmaatschappijen en FAA aan de andere kant, een van de redenen voor het ontstaan van de paniek.

Let wel, de zorgen over verstoringen in radar hoogtemeters in de buurt van C-Band 5G-netwerken zijn nog steeds legitiem. Echter inmiddels hebben de partijen veel meer (technische) informatie uitgewisseld waarmee een volledig, en nauwkeurig beeld van de eventuele problemen geschetst kan worden.

Op weg naar een oplossing

Daarmee is er nog geen definitieve oplossing, maar het biedt beide kampen wel perspectief voor het up-and-running houden van hun respectievelijke dienstverlening: 5G en het vliegverkeer. Vooralsnog worden de vorderingen het best verwoord in het statement van de Amerikaanse luchtvaartautoriteit, FAA:

Door voortdurende technische samenwerking zijn de FAA, Verizon en AT&T het eens geworden over stappen die ervoor zorgen dat meer vliegtuigen op een veilige manier belangrijke luchthavens kunnen gebruiken, terwijl de providers ook meer 5G-zendmasten kunnen inzetten. De FAA waardeert de sterke communicatie en samenwerkingsaanpak met de mobiele providers, die nauwkeurigere gegevens hebben verstrekt over de exacte locatie van zendmasten en een grondigere analyse hebben ondersteund van hoe 5G C-bandsignalen interageren met gevoelige vliegtuiginstrumenten. De FAA heeft deze gegevens gebruikt om de grootte en vorm van de gebieden rond luchthavens in kaart te brengen waar 5G-signalen worden beperkt. Daardoor kunnen de gebieden waar mobiele operators hun antenne-activering moeten uitstellen, kleiner worden. Dit zorgt ervoor dat mobiele providers veilig meer 5G-zendmasten kunnen inschakelen om hun dienstverlening uit te breiden. De FAA blijft samenwerken met operators van helicopters en andere partijen in de luchtvaart om ervoor te zorgen dat ze veilig kunnen opereren in gebieden waar de 5G-netwerken al actief zijn of nog uitgerold worden.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

...

Verder lezen over 5G

VodafoneZiggo verkrijgt (voor € 57,5 miljoen) belangrijk 5G spectrum 

VodafoneZiggo heeft in de recente frequentieveiling nieuw spectrum verworven om aan haar netwerk toe te voegen. Tijdens de veiling is 100MHz bemachtigd in de 3,5GHz band. Dit stelt het telecombedrijf in staat om het bestaande netwerk nog verder door te ontwikkelen en te versterken. VodafoneZiggo is erg tevreden met de uitkomst van de veiling. VodafoneZiggo betaalt € 57,5 miljoen euro voor deze spectrumvergunning, die loopt tot 2040. 

Mobile02.07.2024

VodafoneZiggo verkrijgt (voor € 57,5 miljoen) belangrijk 5G spectrum 

Er is nog geen 6G, maar Japan heeft het wel al gebruikt

Terwijl we wachten tot de snellere versie van 5G onder de hamer gaat, heeft Japan zich al volop op 6G gestort.

Technology03.05.2024

Er is nog geen 6G, maar Japan heeft het wel al gebruikt

Vodafone, test nieuwe 5G-technologie voor snellere uploads

Als eerste provider in Europa heeft Vodafone, samen met chipmaker Qualcomm en smartphone fabrikant Xiaomi, een nieuwe, snellere 5G-uplingtechnologie getest. De drie partijen zijn er in geslaagd om op het standalone (SA)...

Mobile22.01.2024

Vodafone, test nieuwe 5G-technologie voor snellere uploads

Waarom worden nog steeds antistralingsstickers verkocht?

Het is een discussie die al zo oud is als de mobiele telefoon: de eventuele gezondheidsschade die mobiele straling kan veroorzaken. Ik kreeg mijn eerste mobiele telefoon in 1992 en schreef tussen 2003 en 2018 meer dan 15...

Mobile28.12.2023

Waarom worden nog steeds antistralingsstickers verkocht?

Is na 30 jaar nog steeds niet duidelijk dat die niet werken?
Vier jaar later dan gepland kan het ‘echte’ 5G eindelijk los in Nederland

Het was een klucht, de procedure rondom de veiling van de 3.5GHz frequentieband voor 5G in Nederland. Nadat Mona Keijzer als verantwoordelijke politicus de zaak rondom het vrijmaken van de frequentieband op z’n beloop...

Mobile22.12.2023

Vier jaar later dan gepland kan het ‘echte’ 5G eindelijk los in Nederland

De 3.5GHz band is vanaf augustus 2024 beschikbaar
​5 redenen om voor een zakelijk sim only-abonnement te kiezen

Mag je van je werkgever een nieuwe telefoon uitzoeken, of ben je zelf een werkgever en kijk je naar wat de beste manier is om te zorgen dat je staf bereikbaar is? Denk dan misschien niet meteen in toestellen, maar juist...

Mobile14.12.2023

​5 redenen om voor een zakelijk sim only-abonnement te kiezen

Gaat Huawei pogen om Europa via Frankrijk te heroveren?

De plannen voor de bouw van een fabriek voor mobiele netwerk componenten in Frankrijk lagen er al in 2019. Die werden echter door de coronapandemie en het handelsverbod, waarover hieronder meer, gedwarsboomd. Nu, zo meld...

Mobile12.12.2023

Gaat Huawei pogen om Europa via Frankrijk te heroveren?

Chinese fabrikant zou 'oude' plannen voor een fabriek in Frankrijk weer nieuw leven ingeblazen hebben
Apple werkt al aan 6G

Terwijl meer dan de helft van de wereld nog wacht op de uitrol van (landelijk dekkende) 5G-netwerken is de industrie (GSMA) al een paar jaar bezig met het maken van afspraken rondom de standaarden voor de opvolger, 6G. H...

Mobile05.12.2023

Apple werkt al aan 6G

De fabrikant zoekt een techneut die daarbij kan helpen

Verder lezen over Vliegtuig

Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?

Reclame maken voor roken is uit den boze, want iedereen weet toch hoe slecht het is? Gemeente Den Haag wil nu ook reclame voor vliegvakanties weren.

Advertising06.11.2024

Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?

Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden

Wil je echt de ultiem goedkoopste vlucht boeken, waarbij je misschien wel drie keer moet overstappen om in Australië neer te strijken, dan kun je daar nu een nieuwe knop voor aantikken in Google Flights.

Online17.10.2024

Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden

De veiligheidsinstructie in het vliegtuig kan een stuk beter

Als de veiligheidsinstructies in alle vliegtuigen zo waren als die van de Japanse vliegmaatschappij ANA, dan zouden veel meer mensen opletten.

Gaming16.08.2024

De veiligheidsinstructie in het vliegtuig kan een stuk beter

Schiphol test eerste Ground Power Unit op waterstof

Schiphol heeft de primeur om als eerste luchthaven een op waterstof aangedreven Ground Power Unit (GPU) in de operatie te testen. De H2-GPU is ingezet om toestellen van KLM Cityhopper op het platform te voorzien van stroom, bijvoorbeeld voor verlichting en stroom in de cockpit. Deze primeur is onderdeel van het door Schiphol geïnitieerde samenwerkingsverband TULIPS, mede gesubsidieerd door de Europese Commissie.

Technology05.08.2024

Schiphol test eerste Ground Power Unit op waterstof

Bedrijf ontwikkelt Skydeck: een bijzondere nieuwe uitbreiding voor vliegtuigen

Er is een nieuwe vorm van in-flight entertainment. Er wordt een soort koepel op een vliegtuig gezet waarmee je een heel speciaal uitzicht hebt. Je ziet dan de lucht boven je en om je heen. 

Technology06.06.2024

Bedrijf ontwikkelt Skydeck: een bijzondere nieuwe uitbreiding voor vliegtuigen

Waarom ze tien jaar later opnieuw gaan zoeken naar MH370

Een Texaans bedrijf beweert nieuw bewijs te hebben over wat er met MH70 is gebeurd. Een vliegtuig dat 239 mensen aan boord had en in 2014 nooit op zijn bestemming aankwam. Kunnen de Texanen het verschil maken en eindelij...

Technology11.03.2024

Waarom ze tien jaar later opnieuw gaan zoeken naar MH370

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

Eindhoven Airport kiest voor Techonomy als nieuwe partner in digital advertising, data en performance. Na een grondige aanbestedingsprocedure koos Eindhoven Airport onlangs Techonomy als haar digitale partner voor de kom...

DC Business06.03.2024

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

Bedrijven moeten nakomen wat een AI-chatbot belooft

Veel bedrijven experimenteren momenteel met AI-chatbots en dat is zeker op bijvoorbeeld een klantenservice heel erg handig. Je kunt er immers veel klanten mee helpen, omdat veel mensen toch vaak dezelfde vragen stellen....

Online20.02.2024

Bedrijven moeten nakomen wat een AI-chatbot belooft

Oh AIr Canada...