Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
De Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen, -autoriteit (FAA) en de mobiele providers zijn nog altijd in gesprek over de problemen die enkele weken geleden ontstonden toen de providers AT&T en Verizon medio januari in de VS hun verbeterde 5G-netwerken uitrolden. Er lijkt inmiddels wat meer schot in de zaak te komen. De partijen werken nu in ieder geval beter samen.
Noodklok en workaround
Zo’n twee weken geleden brak ineens paniek uit in de luchtvaart. De uitrol, in de VS, van de C-Band 5G-frequentie die AT&T en Verizon al maanden in de planning hadden staan zou in de buurt van luchthavens tot storingen in de radar hoogtemeters van bepaalde type vliegtuigen kunnen leiden. De providers hadden de betreffende 5G-uitrol al een keer uitgesteld, maar waren dat nu niet meer van plan. De luchtvaartmaatschappijen luidden de noodklok, vluchten werden geannuleerd en toestellen van bepaalde routes gehaald.
Enkele dagen later volgde een soort van tussenoplossing. De uitrol van de 5G C-Band ging op 19 januari gewoon door, maar de providers zouden die frequentiebanden in de buurt van luchthavens ‘uitzetten’ of op een (veel) lager vermogen laten zenden. Voor luchtvaartmaatschappijen een workaround, maar geen structurele oplossing. Daarom worden ook nog steeds niet alle toestellen op alle luchthavens gebruikt zoals dat het geval was vóór de 5G-uitrol. Nog geen business-as-usual dus.
Samenwerking providers en luchtvaartindustrie
De escalatie van deze bijzondere zaak was schijnbaar nodig, zo blijkt nu. Sinds de paniek die in de aanloop naar 19 januari zijn de betrokken partijen nauwer met elkaar in gesprek om te zoeken naar een échte oplossing. Zoals zo vaak was een gebrekkige samenwerking, en communicatie tussen de providers en de FCC aan de ene kant en de luchtvaartmaatschappijen en FAA aan de andere kant, een van de redenen voor het ontstaan van de paniek.
Let wel, de zorgen over verstoringen in radar hoogtemeters in de buurt van C-Band 5G-netwerken zijn nog steeds legitiem. Echter inmiddels hebben de partijen veel meer (technische) informatie uitgewisseld waarmee een volledig, en nauwkeurig beeld van de eventuele problemen geschetst kan worden.
Op weg naar een oplossing
Daarmee is er nog geen definitieve oplossing, maar het biedt beide kampen wel perspectief voor het up-and-running houden van hun respectievelijke dienstverlening: 5G en het vliegverkeer. Vooralsnog worden de vorderingen het best verwoord in het statement van de Amerikaanse luchtvaartautoriteit, FAA:
Door voortdurende technische samenwerking zijn de FAA, Verizon en AT&T het eens geworden over stappen die ervoor zorgen dat meer vliegtuigen op een veilige manier belangrijke luchthavens kunnen gebruiken, terwijl de providers ook meer 5G-zendmasten kunnen inzetten. De FAA waardeert de sterke communicatie en samenwerkingsaanpak met de mobiele providers, die nauwkeurigere gegevens hebben verstrekt over de exacte locatie van zendmasten en een grondigere analyse hebben ondersteund van hoe 5G C-bandsignalen interageren met gevoelige vliegtuiginstrumenten. De FAA heeft deze gegevens gebruikt om de grootte en vorm van de gebieden rond luchthavens in kaart te brengen waar 5G-signalen worden beperkt. Daardoor kunnen de gebieden waar mobiele operators hun antenne-activering moeten uitstellen, kleiner worden. Dit zorgt ervoor dat mobiele providers veilig meer 5G-zendmasten kunnen inschakelen om hun dienstverlening uit te breiden. De FAA blijft samenwerken met operators van helicopters en andere partijen in de luchtvaart om ervoor te zorgen dat ze veilig kunnen opereren in gebieden waar de 5G-netwerken al actief zijn of nog uitgerold worden.
Verder lezen over 5G
Mobile02.07.2024
VodafoneZiggo verkrijgt (voor € 57,5 miljoen) belangrijk 5G spectrum
Technology03.05.2024
Er is nog geen 6G, maar Japan heeft het wel al gebruikt
Mobile22.01.2024
Vodafone, test nieuwe 5G-technologie voor snellere uploads
Mobile28.12.2023
Waarom worden nog steeds antistralingsstickers verkocht?
Is na 30 jaar nog steeds niet duidelijk dat die niet werken?Mobile22.12.2023
Vier jaar later dan gepland kan het ‘echte’ 5G eindelijk los in Nederland
De 3.5GHz band is vanaf augustus 2024 beschikbaarMobile14.12.2023
5 redenen om voor een zakelijk sim only-abonnement te kiezen
Mobile12.12.2023
Gaat Huawei pogen om Europa via Frankrijk te heroveren?
Chinese fabrikant zou 'oude' plannen voor een fabriek in Frankrijk weer nieuw leven ingeblazen hebbenMobile05.12.2023
Apple werkt al aan 6G
De fabrikant zoekt een techneut die daarbij kan helpenVerder lezen over Vliegtuig
Advertising06.11.2024
Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?
Online17.10.2024
Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden
Gaming16.08.2024
De veiligheidsinstructie in het vliegtuig kan een stuk beter
Technology05.08.2024
Schiphol test eerste Ground Power Unit op waterstof
Technology06.06.2024
Bedrijf ontwikkelt Skydeck: een bijzondere nieuwe uitbreiding voor vliegtuigen
Technology11.03.2024
Waarom ze tien jaar later opnieuw gaan zoeken naar MH370
DC Business06.03.2024
Eindhoven Airport heeft in Techonomy een nieuwe digitale partner
Online20.02.2024