Het gebruik van WhatsApp blijft ook na de overname door Facebook maar toenemen. Het aantal maandelijks actieve gebruikers is bekend, alsmede ook het aantal verstuurde en ontvangen berichten. Een ding is alleen niet direct zo duidelijk als bijvoorbeeld Facebook of Twitter, en dat is het bereik. Op de grote sociale platformen wordt veel openbaar gedeeld, het aantal shares en/of bereikte personen zijn dan zichtbaar. Bij WhatsApp wordt alles met een bepaalde persoon of groep gedeeld, en is dit wat minder duidelijk. Toch zijn er inmiddels een paar sites die geëxperimenteerd hebben met een WhatsApp deelknop, en die hebben flinke resultaten gezien.
Eerst ging BuzzFeed testen met een WhatsApp deelknop op mobiel, met als resultaat dat gebruikers deze vaker aanklikte dan de Twitter knop die ernaast stond. Vervogens was het de USA Today’s sports site FTW dat met dezelfde resultaten naar buiten kwam, WhatsApp kreeg 18% van alle click’s (tegen 13% voor Twitter, 34% voor Facebook en 35% voor e-mail).
Zelf een WhatsApp deelknop plaatsen op jouw website? Dat is uiteraard mogelijk, en wel met deze officieuze WhatsApp button generator van TeamKBX en Kris Siepert. Het gebruikt WhatsApp’s custom URL scheme om dit mogelijk te maken.
Het toevoegen van een WhatsApp deelknop is wel wat gecompliceerder dan het toevoegen van een Twitter or Facebook knop, omdat WhatsApp sharing alleen werkt op de iPhone. (WhatsApp is ook beschikbaar voor Android en andere platformen, maar enkel de iPhone app werkt met de URL scheme.) De generator van Siepert zorgt dat hij alleen zal verschijnen op apparaten die het kunnen gebruiken (iPhones dus).
Mogelijk komt WhatsApp zelf ook nog een keer met een dergelijke oplossing. Tot die tijd lijkt dit toch iets te zijn waar je als uitgever, website of nieuwsportaal even naar moet kijken omdat de eerder genoemde cijfers toch de moeite waard zijn!