Vroeger had ik vaak in de kroeg liedjes die direct in de smaak vielen. Soms wilde ik zo graag weten welk nummer ik hoorde dat ik het direct wilde vragen. Toen ik 3 jaar terug in de kroeg stond en tegen een vriend zij: ‘He, dit is een gaaf nummer zeg!’, pakte hij zijn iPhone en startte Shazam op. Vervolgens kreeg ik via de whattsapp het nummer toegestuurd. Ik vond het te gek. Nooit meer eindeloos zoeken naar een liedje, maar gewoon Shazam aan en klaar.
Nu heeft Sony bekend gemaakt dat zij 3 miljoen hebben geïnvesteerd in de music-recognition dienst. Shazam ontving al eerder 40 miljoen van de Mexicaanse miljardair Carlos Slim. Er is weinig bekend over de reden achter de investeringen. Zowel Shazam als Sony hebben geen toelichting gegeven.
Het is dus nog even gissen naar de toekomst, maar dat Shazam ‘hot’ is, blijkt uit de gigantische bedragen die worden neergeteld voor de gratis nummerherkenningsdienst.