Mobile22.04.2014

Een interactieve ‘mobile first’ muziekvideo


De muziekvideo zoals we die kennen staat aan de vooravond van veranderingen. Nu de smartphone officieel first screen is, opent zich een wereld aan nieuwe mobiele technieken die toegepast kunnen worden op de muziekvideo. Met deze gedachte zochten Hi, Top Notch, FHV BBDO en thispagecannotbefound.com elkaar op, met als resultaat: de allereerste interactieve mobiele muziekvideo.

Het is een mobile firstvideoclip waarin de kijker – door swipen, pinchen, ‘gyroscopen’ en blazen – zelf bepaalt wat hij ziet en hoort. De interactieve mobiele muziekvideo is te bekijken via een app, gratis te downloaden in de app stores voor iOS en Android onder de naam ‘Ronnie Flex’.

een-interactieve-mobile-first-muziekvide.jpg
een-interactieve-mobile-first-muziekvide.jpg

Muziek luisteren en kijken is populair op de smartphone. Zo kijkt en luistert 89% van de jongeren wel eens muziek op de mobiele telefoon via YouTube. Kasimir Vermeulen van Hi vertelt: “De mobiel wordt voor jongeren steeds meer hét device waarop ze muziek luisteren maar ook kijken. Dit biedt dus het ideale platform om die muziekbeleving nog meer uit te bouwen. Daarom hebben wij het initiatief genomen om met platenlabel Top Notch, FHV BBDO en digitaal productiebureau thispagecannotbefound.com alle technische mogelijkheden van de smartphone in te zetten om een videoclip te maken die een ‘beleving’ creëert.”

Bekijk hieronder de mini-documentaire ‘De toekomst van de videoclip’.

Techniek
Het unieke aan deze next generation videoclip is dat alle zogenaamde ‘gestures’ van de smartphone daadwerkelijk zijn gekoppeld aan een interactieve scène binnen de videoclip. De bediening van de muziekvideo is daarom intuïtief, omdat mobiele gebruikers bekend zijn met fenomenen als swipen, pinchen en tappen. Het toepassen van de 360-gradengyroscoopbeleving zorgt voor het doorbreken van het platte gevoel van een ‘normale’ videoclip; het lijkt alsof je via de smartphone opeens op de afterparty staat.

...

Verder lezen over Muziek

Commercieel uitzenden van muziek moet betaald worden

De naburige rechten zijn wat minder bekende rechten binnen de creatieve industrie. Ze gaan vooral over het uitvoeren en uitzenden van creatieve werken en zijn vastgelegd in de Wet op de Naburige Rechten (WNR). Volgens artikel 7 van de WNR moeten degenen die voor commerciële doeleinden muziek spelen of uitzenden, hiervoor een billijke vergoeding betalen.

Online07.10.2024

Commercieel uitzenden van muziek moet betaald worden

Spotify Daylist nu ook beschikbaar in Nederland

Gedurende de dag verandert je stemming wel eens, en daarmee ook de muziek waar je op dat moment naar wilt luisteren. Misschien heb je ‘s ochtends tijdens je ontbijt of een kop koffie zin om klassiek te luisteren, terwijl je ‘s middags door de woonkamer danst op beats van Tiësto. Spotify helpt je om de perfecte muzikale dag te hebben met veel variatie.

Entertainment04.09.2024

Spotify Daylist nu ook beschikbaar in Nederland

Summergadgets giftguide: de leukste gadgets voor de zomer

De zomer is volop bezig, en dat is natuurlijk ook het perfecte moment om jezelf en/of je geliefden te verwennen met de nieuwste gadgets. Van draagbare luidsprekers voor strandfeesten tot slimme zonnebrillen en waterdichte drones voor avontuurlijke opnames, of leuke nieuwe gadgets voor in en om huis, er is voor ieder wat wils.

Gadgets15.08.2024

Summergadgets giftguide: de leukste gadgets voor de zomer

Dit zijn 4 tips om je gehoor te verbeteren

Je kunt vaak horen dat je je gehoor moet beschermen, maar wat als je het niet zozeer wil beschermen, maar juist wil verbeteren? Dat kan gewoon. Er zijn meerdere manieren om je gehoor te verbeteren, waardoor je bijvoorbeeld muziek of de stem van je geliefde kunt horen zoals het bedoeld is. We geven je 4 tips om je gehoor te verbeteren.

Lifestyle03.07.2024

Dit zijn 4 tips om je gehoor te verbeteren

Je krijgt Spotify Wrapped nu het hele jaar door met My Spotify

Spotify komt met iets nieuws: My Spotify, en dat is eigenlijk een Wrapped die je elke dag kunt bekijken.

Entertainment11.06.2024

Je krijgt Spotify Wrapped nu het hele jaar door met My Spotify

Documentaire ‘Tomorrow is a Mystery’ over de diepere betekenis van festivals

Vandaag heeft Mysteryland, een van ’s werelds langstlopende dance festivals, ‘Tomorrow is a Mystery’ – een documentaire uitgebracht op Prime Video over de diepere betekenis van festivals. Vol nostalgische archiefbeelden van de afgelopen drie decennia.

Entertainment06.06.2024

Documentaire ‘Tomorrow is a Mystery’ over de diepere betekenis van festivals

Deze Nissan is een karaokelounge op wielen

Nissan geeft in-car entertainment een nieuwe betekenis met de nieuwe Townstar Karaok-e. Deze bestelwagen maakt het niet alleen mogelijk om onderweg je favoriete nummers luidkeels mee te zingen, maar toont ook de oneindige mogelijkheden van de Townstar-modellen.

Automotive15.05.2024

Deze Nissan is een karaokelounge op wielen

Na wetenschappers nu ook AI-brandbrief vanuit muziekindustrie

Billie Eilish, CAKE, J Balvin, Imagine Dragons, Jadakiss, Katy Perry, Kim Petras, Pearl Jam: allemaal staan ze op een brandbrief tegen AI. Kunstmatige intelligentie maakt veel mensen in vooral de creatieve industrie bang...

Online03.04.2024

Na wetenschappers nu ook AI-brandbrief vanuit muziekindustrie