De muziekvideo zoals we die kennen staat aan de vooravond van veranderingen. Nu de smartphone officieel first screen is, opent zich een wereld aan nieuwe mobiele technieken die toegepast kunnen worden op de muziekvideo. Met deze gedachte zochten Hi, Top Notch, FHV BBDO en thispagecannotbefound.com elkaar op, met als resultaat: de allereerste interactieve mobiele muziekvideo.
Het is een mobile firstvideoclip waarin de kijker – door swipen, pinchen, ‘gyroscopen’ en blazen – zelf bepaalt wat hij ziet en hoort. De interactieve mobiele muziekvideo is te bekijken via een app, gratis te downloaden in de app stores voor iOS en Android onder de naam ‘Ronnie Flex’.
Muziek luisteren en kijken is populair op de smartphone. Zo kijkt en luistert 89% van de jongeren wel eens muziek op de mobiele telefoon via YouTube. Kasimir Vermeulen van Hi vertelt: “De mobiel wordt voor jongeren steeds meer hét device waarop ze muziek luisteren maar ook kijken. Dit biedt dus het ideale platform om die muziekbeleving nog meer uit te bouwen. Daarom hebben wij het initiatief genomen om met platenlabel Top Notch, FHV BBDO en digitaal productiebureau thispagecannotbefound.com alle technische mogelijkheden van de smartphone in te zetten om een videoclip te maken die een ‘beleving’ creëert.”
Bekijk hieronder de mini-documentaire ‘De toekomst van de videoclip’.
Techniek
Het unieke aan deze next generation videoclip is dat alle zogenaamde ‘gestures’ van de smartphone daadwerkelijk zijn gekoppeld aan een interactieve scène binnen de videoclip. De bediening van de muziekvideo is daarom intuïtief, omdat mobiele gebruikers bekend zijn met fenomenen als swipen, pinchen en tappen. Het toepassen van de 360-gradengyroscoopbeleving zorgt voor het doorbreken van het platte gevoel van een ‘normale’ videoclip; het lijkt alsof je via de smartphone opeens op de afterparty staat.