Nederlanders besteden 12 cent van iedere euro die ze online uitgeven via de smartphone of tablet. Zo blijkt uit een onderzoek gehouden in opdracht van ActiePagina.nl, onderdeel van RetailMeNot. Het onderzoek, dat is uitgevoerd door het Centre of Retail Research in 8 Europese landen en de Verenigde Staten, laat zien dat de omzet van m-commerce in ons land dit jaar met bijna 70% zal toenemen.
In Nederland heeft bijna de helft (45%) van de bevolking een smartphone. Het afgelopen jaar hebben Nederlanders 8,1% van hun online bestedingen via de smartphone of tablet gedaan. Het onderzoek laat zien dat het percentage mobiel bij online bestedingen in 2014 zal toenemen tot 69,8% en daarmee verantwoordelijk is voor een omzet 730 miljoen euro in vergelijking met 430 miljoen in 2013. De smartphone is verantwoordelijk voor 450 miljoen, de tablet voor de overige 280 miljoen euro.
In Europa heeft bijna 1 op de 5 smartphone gebruikers (19,6%) de afgelopen 3 maanden een online shop via de smartphone bezocht. De meest fanatieke mobiele shoppers zijn de Britten. In het Verenigd Koninkrijk wordt 17,6% van de online omzet, door het winkelend publiek gespendeerd via de mobiel, gevolgd door Duitsland (16,8%) en Zweden (16,5%). Nederland staat met 12,2% op de vijfde plaats. In Spanje (9,4%) en Polen (8,0%) gaan ze het minst gebruik maken van hun mobiel om te shoppen in 2014. Opvallend is dat in Spanje, ondanks het lage percentage mobiele shoppers, de verwachte omzet via mobiel wel hoog is, namelijk 760 miljoen euro.
Van de landen opgenomen in dit onderzoek is de VS nog steeds de grootste m-commerce markt. Het onderzoek laat zien dat de Amerikaanse mobiele shoppers verantwoordelijk zijn voor 13,8% van de 195,6 miljard euro die in 2013 online zijn besteed. Dit bedrag neemt in 2014 toe met 65,1% tot 44,6 miljard euro besteed via mobiel.
Maurice Buijs, oprichter van ActiePagina.nl: “De opkomende m-commerce markt in Europa en de VS is te vergelijken met die van e-commerce ongeveer 10 jaar geleden. Doordat smartphones en tablets steeds verfijnder worden, gaan consumenten deze mobiele apparaten steeds meer gebruiken om te winkelen. De trend die we zien is dat, zowel offline als online, consumenten met behulp van smartphones producten vergelijken, zoeken naar kortingscodes en gelijk hun aankopen doen. Ons onderzoek laat zien dat smartphones en tablets verantwoordelijk zijn voor 12,2% van alle online transacties in Nederland in 2014 en zorgen voor een omzet van 730 miljoen euro.“