Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
Vanaf vandaag kun je als consument met een nieuwe gratis app van Questionmark meer te weten komen over producten die je koopt. De app en een website moeten inzicht geven in de wijze waarop producten worden gemaakt en wat de invloed is op mens, dier en milieu.
De eerste 22.000 producten die Questionmark heeft onderzocht zijn vlees, vleesvervangers, eieren, melk, yoghurt, kaas, boter, kwark en toetjes, chocolade en producten waarin pinda’s verwerkt zijn. Het bedrijf heeft deze producten in 19 supermarktketens onderzocht.
Door de producten te scannen met de app of ze op te zoeken op de website, zie je in één oogopslag hoe deze scoren op het gebied van volksgezondheid, milieu, mensenrechten en dierenwelzijn. Als consument kun je bij het kopen van een stukje biefstuk achterhalen of er regenwoud voor is gekapt. Of kunnen je direct zien of de hazelnoten die in een chocoladereep zitten, door kinderhanden zijn geplukt. Een score per product en een lijst met alternatieven maakt het hen gemakkelijk een bewustere keuze te maken.
Een primeur is de score op mensenrechten. Daaronder vallen onder andere discriminatie, kinderarbeid en een leefbaar loon. Questionmark heeft dit al toegepast op producten waar cacao, suiker, palmolie en/of noten in voorkomen, zoals chocolade. Vanaf nu zullen alle producten waarvoor dit relevant is een mensenrechtenscore krijgen.
Questionmark werpt een ander licht op de dagelijkse boodschappen. “Iets waar je als consument nauwelijks bij stilstaat, is dat er bij de productie van hazelnoten veelvuldig kinderarbeid plaatsvindt. En dat niet alleen de bekende palmolie, maar ook cacao verantwoordelijk blijkt voor grootschalige ontbossing. Gelukkig zijn er veel producenten die maatregelen nemen om betere omstandigheden te creëren. Questionmark laat zien voor welke producten dit geldt en zorgt ervoor dat je gemakkelijk een beter alternatief kunt vinden. Uiteindelijk wordt zo de vraag naar duurzame producten gestimuleerd“, aldus Charlotte Linnebank, directeur van het bedrijf.
Questionmark is een neutrale, onafhankelijke organisatie en verzamelt product- en duurzaamheidsinformatie gebaseerd op wetenschappelijk geaccepteerde standaarden. Die informatie wordt op objectieve wijze beoordeeld met de input van deskundigen uit de wetenschap, bedrijfsleven en van maatschappelijke organisaties. Meer informatie is te vinden op de bovengenoemde website.
Download hier de App voor je iPhone
Download hier de App voor Android