De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Nederland telt momenteel zo’n 8,5 miljoen smartphone-bezitters. Hoewel belangrijke introducties zoals 4G nog steeds voor verkooppieken zorgen, is het telkens aanschaffen van een nieuw toestel vandaag de dag minder vanzelfsprekend dan voorheen. De smartphone-reparateurs van The Fixables verklaren aan de hand van onderstaande 5 trends waarom smartphones tegenwoordig langer mee gaan en waarom het populairder wordt om de levensduur van het apparaat te verlengen met een opknapbeurt of reparatie.
“Hoewel er helaas geen exacte cijfers voor handen zijn, durven wij te stellen dat de markt voor het repareren van smartphones en tablets de afgelopen twee jaar sterk is gegroeid. Smartphones worden zeer intensief gebruikt en lopen daardoor nu eenmaal af en toe schade op. Met een eenvoudige reparatie kan een goede smartphone makkelijk 4 jaar mee. Dat bespaart consumenten niet alleen veel geld, maar past ook bij een duurzame samenleving,” aldus René Smit en Ferry Timmer van The Fixables.
1. Smartphones blijven langer up-to-date: Terwijl de hardware-innovaties elkaar voorheen razendsnel opvolgden, vinden de belangrijkste verbeteringen voor consumenten nu plaats binnen de besturingssoftware en de apps. Volgens onderzoekers van Gartner is het daardoor makkelijker geworden om met een ouder toestel toch ‘up to date’ te blijven. Het loont dan ook om een telefoon indien nodig te laten repareren, om zo de levensduur te verlengen.
2. Steeds meer smartphones worden simlockvrij gekocht: In 2013 schafte ruim een derde (37%) van alle Nederlandse smartphone-kopers een simlockvrij toestel aan, ten opzichte van 26% in 2012. Omdat zij na afloop van hun contract niet ‘automatisch’ een nieuw toestel krijgen aangeboden, zijn zij vaker geneigd voor een reparatie te kiezen.
3. Prijsbewuste consumenten verkiezen reparatie boven nieuwkoop: Het marktaandeel van smartphones uit het middensegment (300 tot 500 euro) is in 2013 gestegen van 19% naar 28%. Dit gaat ten kosten van de smartphones uit de duurste categorie, waarvan het marktaandeel daalde van 60% naar 52%. The Fixables zien dat deze prijsbewuste consumenten ook gevoeliger zijn voor het kostenvoordeel dat reparatie oplevert boven nieuwkoop.
4. Repareren wordt steeds toegankelijker: Tot een paar jaar geleden was het alleen mogelijk een smartphone te laten repareren bij schimmige winkeltjes, via web shops of met tussenkomst van een provider of verzekeraar. De bezitter was zijn smartphone dan vaak wekenlang kwijt. Nu komen er steeds meer betrouwbare, professionele en transparante reparateurs op de markt, die reparaties binnen een dag en zonder afspraak uitvoeren, wat de toegankelijkheid voor consumenten ten goede komt.
5. Repareren is groen en goedkoop: Als gevolg van de duurzaamheidsrevolutie, maar ook ingegeven door de economische crisis, is het repareren van goederen aan een opmars bezig. Van kleding en meubels tot witgoed en auto’s: repareren is populair. Ook smartphones profiteren van deze trend.
Verder lezen over Smartphone
Mobile21.11.2024
OPPO Find X8 Pro aangekondigd met 4 camera’s aan de achterkant
Mobile18.11.2024
We gaan nu naar telefoonloze telefoonwinkels zonder personeel
Mobile06.11.2024
iPhone krijgt een oplaadfunctie die we op alle toestellen willen
Mobile16.10.2024
Android 15 is nu uit: wat brengt de update?
Mobile15.10.2024
Nieuw op smartphones: de digitale detox-modus
Mobile07.10.2024
Wanneer mag de politie in je telefoon kijken?
Mobile07.10.2024
Google komt met hulp voor als je telefoon wordt gestolen
Tech in Asia03.10.2024