Mobile06.03.2014

Mobiele strategie is meer dan een app lanceren


Vorige week op het Mobile World Congress gingen de gesprekken voornamelijk over Whatsapp, de Samsung Galaxy S5 en de Blackphone. Maar ondertussen vraagt menig bedrijf of organisatie zich af hoe mobiele technologie voor hun het verschil kan maken. Hoe zet je mobiel in om klanten beter van dienst te zijn, competitief voordeel te halen en uiteindelijk bedrijfsresultaten te verbeteren?

De functionaliteit en populariteit van mobiel is zodanig toegenomen dat het is uitgegroeid tot het startpunt van vrijwel alles online. Ziekenhuismedewerkers die patiënten verzorgen, medewerkers die flexibel willen werken of klanten die snel even hun bankgegevens willen checken waar en wanneer het hen het beste uitkomt. Tegelijkertijd vormen mobiele transacties de kern van een voortdurend uitdijend netwerk van 1,9 miljard aan het internet gekoppelde apparaten die continue over de hele wereld met elkaar communiceren. De grootste ontwikkelingen op het gebied van mobiel zullen echter weinig met het mobiele apparaat te maken hebben. Het draait juist om wat je ermee doet.

mobiele-strategie-is-meer-dan-een-app-la.jpg
mobiele-strategie-is-meer-dan-een-app-la.jpg

De continue datastroom van mobiele apparaten – zowel handmatig als automatisch – levert een enorme hoeveelheid aan gegevens op over gebruikers, netwerken, de werking van apparaten of fysieke omgevingen. Te vaak wordt deze data niet samengevoegd waardoor alleen op macroniveau wordt gekeken. Hierdoor vergeet je snel het belangrijke microniveau waarmee real-time inzicht gegeven wordt in klanten, partners, werknemers en processen. Door de verkregen inzichten direct om te zetten in acties kunnen organisaties voldoen aan relevante wensen en behoeften van klanten.

Meer dan een app

Het bouwen van een app is voor veel bedrijven de start van hun ‘mobile journey’. Een mobiele app is slechts de buitenste schil van een mobiele strategie. Want als het hart van de strategie niet wordt aangepast verandert alleen het kanaal. Een goed voorbeeld van een bedrijf dat met inzet van mobiel haar complete strategie veranderde is TBC Corporation, een grote bandenverkoper in de Verenigde Staten. Dit bedrijf wenste meer omzet te halen uit additionele onderhoudswerkzaamheden aan auto´s. Met een mobiele toepassing krijgen monteurs nu via de tablet of smartphone real-time inzicht in de huidige conditie van de auto, waardoor klanten bij het vervangen van de banden vaker kiezen om ook de olie te verversen en andere onderhoudswerkzaamheden uit te laten voeren. Het bedrijf veranderde van een bandenverwisselaar in een volledige autoserviceketen.

Houdt complexiteit beheersbaar

De markt verandert snel en de veelheid aan gebruikers, apparaten, data en typen transacties leidt tot een enorme complexiteit. Dit is niet alleen een technologisch probleem, maar ook een operationele uitdaging. Een gebundelde benadering van mobiel vraagt om systemen, technologieplatforms en operationele modellen die zijn ontworpen met mobiel in het achterhoofd. De complexiteit moet beheersbaar blijven – van strengere beveiligingseisen tot de ontwikkeling van naadloos op elkaar aansluitende bezoekerservaringen op alle offline en online kanalen.

Mobiel als vast onderdeel van je strategie

Mobiele technologie moet voor verandering zorgen in het denkproces van bedrijven. Identificeer de processen waarbij mobiel een fundamenteel verschil kan maken in de organisatie, een nieuwe rol geeft in de waardeketen, nieuwe omzetstromen kan generen of de kosten kan verlagen. Zo geeft Air Canada klanten de mogelijkheid om via een app je actuele vluchtinformatie te tonen, je check-in te verzorgen, je instapkaart op te slaan en je te informeren over nieuwe vluchtgegevens in geval van een vertraging. In een competitief landschap als de luchtvaartindustrie is dit een voorbeeld hoe je met mobiel het verschil kunt maken. Een ander voorbeeld is VISA die in samenwerking met een winkelketen bij creditcardbetalingen persoonlijke coupons beschikbaar stelt via de smartphone. Die coupons worden verschaft op basis van locatie in het winkelcentrum en gegevens over eerder gedane aankopen. De winkelketen zag als gevolg van deze relevante marketingtools zijn omzet met bijna 20% stijgen.

De toepassingen van mobiel zijn eindeloos en kunnen bedrijven helpen om dienstverlening en service revolutionair te veranderen. Maar zonder een complete, op inzichten gebaseerde strategie, weet je niet op welke plekken mobiel de meeste voordelen oplevert. De inzet van mobiel is namelijk niet overal even effectief. Kunst is het juiste uitgangspunt te vinden waarmee je daadwerkelijk waarde kan toevoegen voor je klant.

Deze blogpost is geschreven door Frans Bentlage, MobileFirst leader IBM Benelux.

...

Verder lezen over App

Telegram in de problemen: dit is er allemaal gaande

Telegram is veel in het nieuws de laatste tijd. Vooral de CEO ervan: dit is waarom.

Mobile30.08.2024

Telegram in de problemen: dit is er allemaal gaande

Sonos gaat na dramatische app-update misschien terug naar de oude app

Sonos zou nu zelfs overwegen om de oorspronkelijke app terug te brengen.

Online15.08.2024

Sonos gaat na dramatische app-update misschien terug naar de oude app

Summergadgets giftguide: de leukste gadgets voor de zomer

De zomer is volop bezig, en dat is natuurlijk ook het perfecte moment om jezelf en/of je geliefden te verwennen met de nieuwste gadgets. Van draagbare luidsprekers voor strandfeesten tot slimme zonnebrillen en waterdichte drones voor avontuurlijke opnames, of leuke nieuwe gadgets voor in en om huis, er is voor ieder wat wils.

Gadgets15.08.2024

Summergadgets giftguide: de leukste gadgets voor de zomer

Apple buigt voor de EU-regels: Spotify mag aanbiedingen tonen

Apple en Spotify ruziën vrolijk door, maar ondertussen heeft de EU ervoor gezorgd dat de prijzen van Spotify duidelijk zijn op iPhones.

Mobile15.08.2024

Apple buigt voor de EU-regels: Spotify mag aanbiedingen tonen

Hoe maak je optimaal gebruik van een zit sta bureau?

Zit sta bureaus zijn steeds populairder op de werkvloer. En terecht, want ze bieden een eenvoudige manier om meer beweging in je dag te brengen. Maar wist je dat je met een paar handige tips nog meer kunt profiteren van de voordelen van een zit sta bureau? In deze blog delen we graag onze beste tips om je te helpen je zit sta bureau optimaal te gebruiken. Zo zorg je ervoor dat je de hele dag gefocust, energiek en gezond blijft!

Lifestyle05.08.2024

Hoe maak je optimaal gebruik van een zit sta bureau?

8 redenen om de Q-Park parkeerapp te gebruiken

Rijd je rond in Amsterdam en weet je niet waar je allemaal kunt parkeren? Of heb je niet zoveel tijd om een parkeerkaartje te halen? Parkeren is een stuk makkelijker geworden sinds er apps zijn waarmee je dat heel eenvoudig kunt doen.

Automotive13.06.2024

8 redenen om de Q-Park parkeerapp te gebruiken

Spotify ziet er anders uit: dit is wat er is veranderd

Spotify ziet er binnenkort een tikkeltje anders uit. Betekent dat er verder ook veel is veranderd? Nee. De streamingdienst heeft eigenlijk maar één detail aangepast.

Mobile23.05.2024

Spotify ziet er anders uit: dit is wat er is veranderd

WhatsApp helpt je in de strijd tegen veel te veel meldingen

WhatsApp heeft een nieuwe functie om het wat rustiger voor je te maken wanneer je de app opent. Een beetje rust.

Mobile22.05.2024

WhatsApp helpt je in de strijd tegen veel te veel meldingen