Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.
Het grootste gedeelte van alle mobiele applicaties bieden de ontwikkelaars weinig mogelijkheden om inkomsten te genereren. Maar de meeste apps hebben dan ook een andere doelstelling. Zo blijkt uit een recent onderzoek van Gartner. Er wordt opgemerkt dat minder dan één op tienduizend applicaties voor de betreffende ontwikkelaar voor een commercieel succes zal zorgen.
Gartner stelde daarbij vast dat 90% van alle betaalde apps minder dan 500 keer per dag worden gedownload, terwijl ook de inkomsten onder de grens van 1.250 dollar blijven. Door de toenemende concurrentie zal die situatie er niet beter op worden. “De massale productie van mobiele applicaties zou de veronderstelling kunnen wekken dat een nieuwe sector met grote potentiële inkomsten is aangeboord,” aldus Ken Dulaney, analist bij Gartner. “In werkelijkheid blijkt echter dat de meeste toepassingen geen enkele winst genereren.”
De apps hebben volgens Dulaney een hyperactieve markt gecreëerd, waarbij gratis applicaties van hoge kwaliteit ook de verwachtingen en eisen tegenover betaalde toepassingen hebben doen toenemen. De onderzoekers voegen er aan toe dat zowel in de AppStore van Apple als PlayStore van Google inmiddels meer dan één miljoen applicaties worden aangeboden.
Het massale aanbod maakt het volgens Gartner voor de consument onmogelijk om een overzicht te krijgen van alle ontwikkelingen die aan het publiek worden aangeboden. Het succes is dan ook bijna uitsluitend weggelegd voor applicaties die in sociale netwerken of door persoonlijke contacten worden aanbevolen. “Toch hoeft het gebrek aan commercieel succes voor de sector geen fundamenteel probleemte vormen,” wordt er opgemerkt. “Een grote groep applicaties is immers niet ontwikkeld om rechtstreeks inkomsten te genereren, maar wordt gebruikt om andere activiteiten van bijvoorbeeld ondernemingen, zoals een catalogus of promoties, te ondersteunen.”
Gartner merkt verder op dat over 3 jaar 94,5% van alle beschikbare applicaties gratis zal worden aangeboden. “Dat betekent echter ook dat de ontwikkelaars steeds op zoek zullen dienen te gaan naar alternatieve zakelijke modellen om hun applicaties een rendabele bestemming te geven,” voeren de onderzoekers aan.
Verder lezen over Apps
Mobile23.10.2024
De app Foursquare gaat verdwijnen: Swarm blijft
Online14.10.2024
ING introduceert Budgetteren: een maandbudget voor boodschappen, sporten, enzo
Gaming08.10.2024
Je kunt nu Rollercoaster Tycoon spelen op Netflix
Mobile08.10.2024
Epic krijgt gelijk: Google houdt Android te dicht
Mobile01.10.2024
Epic klaagt Google en Samsung aan om alternatieve appwinkels
Online25.09.2024
Je kunt nu met Duolingo-personages bellen om een taal te leren
Online22.08.2024
WeTransfer-links blijven eindelijk langer geldig dan drie dagen
Gadgets19.07.2024
De dramatische Sonos-app lijkt weer de goede kant op te gaan
Verder lezen over Developers
Events29.08.2024
Samsung Developer Conference 2024: een decennium aan open innovatie
en nu met AI in de spotlightOnline29.04.2024
Veelgemaakte fouten bij het bouwen van een website en hoe ze te vermijden
Technology18.10.2023
Dit zijn de 20 baanbrekende uitvindingen die kans maken op de James Dyson Award 2023
Online18.10.2023
Buitenlandse professionals oplossing voor tekort software ontwikkelaars
Technology13.07.2023
IT-vacaturebank No Fluff Jobs pleit voor salaris-transparantie
Social Media05.06.2023
Waarom dure API’s problematisch zijn voor het internet
Technology22.02.2023
Aan de slag met Kubernetes: wat je moet weten
Gadgets25.10.2022