De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Hoe zorg je ervoor dat jouw app opvalt tussen de miljoenen apps die tegenwoordig worden aangeboden? Juist, je gaat je app promoten! Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, echter is er vaak maar één de snelste. Zorg ervoor dat je app zichtbaar is op het moment dat het er echt toe doet, namelijk wanneer de doelgroep op zoek is naar een app waarvoor jij de oplossing hebt. In dit artikel wordt dieper ingegaan op 3 AdWords campagnetypes die jou kunnen helpen bij het realiseren van nieuwe app downloads; de Universele App Campagne, de Mobiele-App-Installatie Campagne en de TrueView-campagne voor app installatie.
1. Universele App Campagne
Dit is waarschijnlijk de makkelijkste campagne die je ooit zult beheren. Bij dit campagnetype geef je een aantal regels tekst op (4 x max. 25 karakters), een dagbudget, taal, locatie, doel-CPA en eventueel advertentiemateriaal zoals video en afbeeldingen (tip: stel een dagbudget is dat 50x groter is dan je doel-CPA, op deze manier krijgt Google de ruimte om te testen). Het toevoegen van een video en afbeeldingen is optioneel en vergroot het bereik van de campagne. Google doet de rest en zorgt voor promotie in de populairste Google-netwerken zoals Search, Play, YouTube en het Display netwerk. Google optimaliseert vervolgens de campagne zodat de advertenties en bereikte mensen steeds relevanter worden. De systemen van Google testen verschillende combinaties en geven advertenties die goed presteren automatisch vaker weer. Je hoeft hier verder niets aan te doen.
Dat Google alles zelf optimaliseert heeft helaas ook een keerzijde, namelijk dat je totaal geen inzichten hebt in de resultaten per netwerk. Je weet dus niet of de conversies vanuit Search of YouTube komen, maar ook niet welke afbeeldingen of regels tekst wel of niet presteren.
Sinds kort is het ook mogelijk om dit campagnetype in te zetten voor iOS apps. Houd er rekening mee dat je bereik (Google Search App, YouTube App en AdMob) minder groot is dan bij Android apps en dat je conversiemeting niet automatisch is ingesteld. Om conversies voor iOS door te meten dien je gebruik te maken van een analysetool van derden of door code toe te voegen aan je app (SDK).
2. Mobiele-App-Installatie campagne
Dit campagnetype toont aangepaste advertenties in het zoek- en Display Netwerk. Je kunt deze aangepaste advertenties door Google laten maken op basis van het pictogram en de reviews van je app. De instellingen en targeting van dit campagnetype gaan zoals je gewend bent in AdWords, echter zullen deze varianten alleen vertoond worden op mobiele apparaten en sturen deze niet door naar een landingspagina, maar direct naar de Play- of App Store om de app te kunnen downloaden. Het verschil tussen dit campagnetype en de Universele App Campagne is dat je zelf de controle houdt over je campagne. Je beslist zelf op welke zoektermen je gevonden wilt worden en welke plaatsingen je inkoopt (tip: gebruik de zoektermen uit je normale zoekcampagnes en combineer deze met ‘app’). Splits je campagnes op om budget beter te alloceren. Maak een Mobiele-App-Installatie zoekcampagne aan met zoekwoorden rondom ‘merknaam’ + ‘app’ voor de laagste kosten per download.
Houd er bij dit campagnetype rekening mee dat je iOS downloads niet op alle kanalen door te meten zijn. Zo kun je bij Search-campagnes alleen iOS downloads meten via de Google Search App en bij Display-campagnes alleen via de YouTube App en via AdMob.
3. TrueView-campagne voor app-installatie
Niet iedereen is op zoek naar jouw app, een groot deel van jouw potentiële gebruikers weet waarschijnlijk niet eens af van het bestaan van je app. Deze doelgroep kun je bereiken door gebruik te maken van het campagnetype TrueView-campagne voor app-installatie. Met dit campagnetype kun je op YouTube videoadvertenties weergeven om mensen te bereiken die geïnteresseerd zijn in content gerelateerd aan jouw app.
Vind de juiste doelgroep door apparaat instellingen, specifieke plaatsingen of andere targeting instellingen op te geven. Gebruikers kunnen de app vervolgens rechtstreeks vanuit de advertentie downloaden. De gebruiker verlaat de YouTube omgeving niet. Met dit campagnetype behaal je waarschijnlijk niet dezelfde aantallen van de Universele App Campagne of dezelfde lage kosten per download als de Mobiele-App-Installatie campagne, maar bereik je wel een grote groep met potentiële nieuwe gebruikers.
Houd rekening met het feit dat advertenties van dit campagnetype alleen worden weergegeven in de YouTube App, en dus niet op de mobiele website of videosites van partners in het Display Netwerk. Ook hier gaat het doormeten van iOS apps niet automatisch. Dit zul je zelf moeten instellen, bijvoorbeeld door gebruik te maken van een SDK.
Wanneer gebruik je welk campagnetype?
Zoals altijd hangt de keuze af van meerdere factoren, zoals doelstellingen, budget en tijd. Wanneer we de campagnes en hun resultaten plat slaan kunnen we deze als volgt onderverdelen, hierbij heb ik een extra onderscheid gemaakt tussen een Mobiele-App-Installatie zoek – en display campagne:
Waar je ook rekening mee dient te houden, is voor welk besturingssysteem jouw app geschikt is en waarop jij wilt adverteren. Adverteren is op beide systemen geen probleem, echter is het bereik voor iOS iets minder groot. Daarnaast werkt de conversiemeting voor beide systemen anders, zo zul je voor iOS gebruik moeten maken van een analysetool van derden of code moeten toevoegen aan je app (SDK).
Waar het op neer komt is dat er voor elke situatie een geschikt campagnetype is. Met deze campagnetypes kun jij ervoor zorgen dat je app bij de juiste doelgroep terecht komt en de downloads binnen stromen!
Deze blogpost is geschreven door Steven Bal, online marketing consultant bij Expand Online (part of Dept).
Verder lezen over Adwords
Search20.12.2023
Wat zijn de ontwikkelingen op het gebied van SEA voor 2024
Search24.03.2017
Een afscheidsbrief aan Exact Match
Marketing24.01.2017
3 waardevolle inzichten voor een optimale ROI
Marketing27.09.2016
Google AdWords optimaliseren: 9 analyses en optimalisatieslagen
Marketing22.06.2016
Data die je altijd moet gebruiken bij het optimaliseren van online campagnes: Assisted conversions!
Advertising20.06.2016
Google AdWords test nu met “click to SMS”
Advertising24.05.2016
AdWords tekstadvertenties worden 50% groter
Advertising14.04.2016
Google AdWords niet rendabel? 6 analyses voor meer inzicht
Verder lezen over App
Online20.11.2024
Shazam heeft al 100 miljard nummers voor ons opgezocht
Gaming18.11.2024
Zo speel je Pokémon TCG Pocket in Nederland op je telefoon
Startups11.11.2024
ChatLicense wint Global Impact Challenge van Singularity University en SYNC Ithra
Mobile30.08.2024
Telegram in de problemen: dit is er allemaal gaande
Online15.08.2024
Sonos gaat na dramatische app-update misschien terug naar de oude app
Gadgets15.08.2024
Summergadgets giftguide: de leukste gadgets voor de zomer
Mobile15.08.2024
Apple buigt voor de EU-regels: Spotify mag aanbiedingen tonen
Lifestyle05.08.2024
Hoe maak je optimaal gebruik van een zit sta bureau?
Verder lezen over Downloaden
Online12.02.2024
Tijdmachine: LimeWire had niks met citrusvruchten te maken
Entertainment01.01.2024
Tijdmachine: Popcorn Time was bijna Netflix geweest
Online01.06.2023
Torrent-site RARBG stopt ermee: einde van een tijdperk
Online09.08.2022
Stichting BREIN meldt 21 miljoen illegale zoekresultaten
Google verwijderde er 650.000Online09.06.2022
Illegale downloader? Ziggo gaat je er niet op aanspreken
Online06.01.2022
Popcorn Time gaat offline: geen illegale films en series meer
Online02.07.2021
Downloaders vrijuit: Ziggo geeft geen gegevens weg
Cybercrime03.12.2020