Mobile27.09.2013

Blikschade-app haalt 2,5 ton aan funding op


blikschade-app-haalt-2-5-ton-aan-funding.jpg
blikschade-app-haalt-2-5-ton-aan-funding.jpg

De startup Fixico haalde in korte tijd 250.000 euro binnen voor het ontwikkelen van een app die het makkelijker maakt offertes aan te vragen voor autoschade. Een businessmodel wordt uitgewerkt wanneer de waarde voor de aangesloten schadeherstelbedrijven helemaal helder is.

Derk Roodhuyzen (26) en Mark van Laar (24) besloten zich vier maanden lang volledig te richten op het ontwikkelen van hun app Fixico. Dat was inclusief het schrijven van een businessplan en het zoeken naar investeerders. Waar dat laatste vaak een struikelblok is voor startende ondernemers, hadden deze twee heren binnen een maand een handvol partijen gevonden die wilden investeren. Derk: “Bij ieder gesprek kwamen we eigenlijk alleen voor advies, maar al snel ging het serieus over geld.” Op 23 september, negen maanden na de schrijven van de eerste zin van het businessplan, ging de app live.

Niet meer zelf zoeken
Fixico versimpelt het proces van offertes aanvragen voor (niet-mechanische) schade aan auto’s. Wie een deuk of kras heeft, maakt drie foto’s van de schade, zet ze in de app en krijgt korte tijd later drie offertes terug van FOCWA-schadeherstellers en/of BOVAG-garages in de buurt. Dat scheelt tijd en irritatie in het zelf zoeken naar de beste leverancier en/of prijs. “Het is een bestaand idee uit de VS,” zegt Derk, “en daar loopt het goed. Wij hadden dus al bewijs dat het concept werkte. Dat is waarschijnlijk de reden dat we nooit in een incubator als Rockstarter hebben gezeten, nog nooit hebben gepitcht of op een podium gestaan om onszelf te verkopen.”

Menselijk filter
De foto’s komen bij Fixico binnen, waar ‘echte mensen’ ze controleren op kwaliteit. Is die voldoende, dan delen ze de schade in op een categorie (zoals carosserie of interieur) en sturen ze deze door naar een gespecialiseerde hersteller. “Deze is altijd aangesloten bij FOCWA en/of BOVAG zodat we zeker weten dat ze volgens een kwaliteitssysteem werken.” De offerte wordt op zijn beurt gecontroleerd op duidelijkheid en volledigheid en doorverwezen naar de aanvrager. Die kan dan zelf kiezen op basis van prijs, tijd en/of de aanwezigheid van extra service zoals vervangend vervoer.

Regio Amsterdam
Op dit moment werkt Fixico alleen met schadeherstellers en garages in de regio Groot Amsterdam. Een gebied met een grote dekking, waar drie offertes binnen 24 uur relatief eenvoudig te garanderen is. Een proefperiode ook om het systeem grondig te testen. Het plan is over twee maanden landelijk te gaan. 

Online dashboard
Het werven van deelnemende bedrijven bleek arbeidsintensiever dan gedacht. “In eerste instantie belden we met garages, maar we werden vaak afgewezen omdat ze dachten dat we hen iets wilden verkopen. Toen besloten we persoonlijk langs te gaan. Dat werkte veel beter. We lieten een demonstratie zien en legden het systeem uit.” Van de zeventig bezochte bedrijven zei negentig procent ja. “Het kost hen nu nog niets. Wij geven hen toegang tot een online dashboard en ze houden zelf in de gaten wat er binnenkomt.” De herstelbedrijven zien in het Fixico-dashboard wel hoeveel biedingen er al zijn gedaan op de aanvraag, maar niet door wie en voor welke prijs. “We willen geen prijzenoorlog ontketenen,” zegt Derk.

Businessmodel
Zelf verdienen ze nog niet aan de app. Deelname voor brokkenpiloten zal gratis blijven, waar het geld dan wel vandaan gaat komen moet nog worden besloten. “Misschien dat garages een vaste prijs per maand gaan betalen, per transactie of een mengvorm hiervan. Dat moeten we nog bepalen. We willen eerst laten zien dat we echt waarde toevoegen. Liever geen businessmodel dan een verkeerd businessmodel, want dan kan je niet meer terug.”

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...