Volgens een bericht van IDG werden er in Azië (zonder Japan) 25,2 miljoen Phablets geleverd in het tweede kwartaal van 2013 tegen 12,6 miljoen tablets en 12,7 miljoen laptops. Phablets zijn dus populair aan het worden en die markt wordt met 90% gedomineerd door Samsung met zijn GalaxyNote. Dit is een verdubbeling ten opzichte van het vorige kwartaal.
Een Phablet is een smartphone met een schermgrootte van tussen de 5 en 7 inches. Even voor de referentie: de mini-iPad heeft een scherm van 7,9 inches en een iPhone4 scherm is 3,5 inches. Asus noemt zijn (7 inch) modellen Phone Pad’s.
Naast Samsung Phablets (die in Azië ongeveer $550 kosten, gaan met name in China en India lokale leveranciers dergelijke Phablets aanbieden voor de helft van die prijs. Een snelle groei van deze devices valt dus te verwachten. Eerder hadden we al gemeld dat ook Apple nadenkt voor deze tussenvorm van een mobiel apparaat.
Vanuit het oogpunt van de gebruikers is er ook wel iets voor te zeggen om in plaats van twee devices, één device in de tas te hebben. Maar het betekent niet dat we daarmee de mobile markt versimpelen, want geheel in tegenspraak met deze ontwikkeling is de te verwachten snelle groei van smartphone horloges en dat is toch meer een telefoon dan een scherm. Vanuit eerste ervaringen zijn de schermen nauwelijks groot genoeg om een database van contacten te laten zien. Dus waarschijnlijk zullen de meeste mensen die het kunnen betalen toch kiezen voor een combinatie van een paar devices, maar die combinatie zou anders kunnen worden dan laptop-smartphone of tablet-mobieltje of een ander gebruikelijk duo.