eMarketer heeft gekeken naar omzetontwikkelingen bij Google, Facebook en Twitter de afgelopen jaren en deze ontwikkeling geëxtrapoleerd tot 2015. Bij Google zien we dat de omzet nog steeds voor het grootste gedeelte gegenereerd wordt door desktopgebruikers, maar dat het gebruik van mobiel dit jaar naar verwachting al voor 19,1% van de totale omzet uit advertenties zorgt.
In onderstaande tabel is ook de omzet die niet vanuit search komt, maar vanuit getoonde advertenties op een site, wat maar een klein deel is van de totale advertentie inkomsten bij Google, maar ook hier zien we een verschuiving richting mobiel.
Bij Facebook en Twitter is de advertentieomzet spectaculair verschoven richting mobiel. Kwam in 2011 bij beide sociale netwerken de omzet nog volledig van PC-gebruikers, inmiddels is bij Facebook al meer dan 40% afkomstig van mobiel. Bij Twitter ligt dit percentage nog hoger: meer dan de helft (55%) komt inmiddels af van advertentie inkomsten bij mobiele gebruikers.
Het gebruik van diverse mobiele devices, zoals smartphones en tablets heeft grote invloed op het gebruik van internet en dus op advertentie inkomsten. Persoonlijk lijken mij de prognoses wat aan de voorzichtige kant, ik vermoed dat de verschuiving richting mobiel veel sneller zal gaan dan in de tabellen aangegeven wordt, maar verneem graag jullie mening hierover wanneer jullie er anders over denken!