Webwinkeliers kunnen hun omzet met 15% verhogen door producten of diensten ook via mobiel aan te bieden. Zo blijkt uit onderzoek dat Forrester Consulting in opdracht van PayPal heeft uitgevoerd naar de economische impact en ROI van het mobiele verkoopkanaal voor Nederlandse webwinkeliers. Volgens Forrester is er een sleutelrol voor m-commerce weggelegd bij het genereren van extra inkomsten door Nederlandse ondernemers in het huidige economische klimaat. De verwachting is dat de totale Nederlandse omzet afkomstig van het mobiele kanaal in 2017 zal stijgen naar 1,1 miljard euro.
Toenemende acceptatie mobiel betalen
M-commerce is volop in ontwikkeling en de acceptatie van mobiel betalen onder consumenten neemt snel toe. Uit het onderzoek blijkt dat het mobiele kanaal ondernemers nieuwe mogelijkheden biedt, ongeacht in welke branche ze zich bevinden. Het betaalproces is daarbij een kritische succesfactor. Voor consumenten zijn veiligheid, snelheid en gemak daarbij cruciaal. Het onderzoek belicht daarom tevens de impact van de betaalmogelijkheden op basis van analyses voor een fictieve onderneming. Daaruit blijkt dat 30% van de mobiele verkopen geen doorgang zou vinden als er geen mogelijkheid is om via PayPal te betalen.
“M-commerce heeft een sterke invloed op de wereldwijde e-commerce“, zegt Eelco van Wijk, algemeen directeur PayPal Benelux. “Het onderzoek toont aan dat wanneer webwinkeliers het mobiele kanaal gaan gebruiken, ze maar een beperkt gedeelte van de omzet weghalen bij de reguliere e-commerce. Een groot deel van de aankopen via de smartphone is juist additioneel en had niet plaatsgevonden als de webwinkel niet was geoptimaliseerd voor mobiel gebruik. Nederlandse webwinkeliers, die het mobiele kanaal niet gebruiken, laten dus potentiële omzet liggen.”
Verbeterd klantcontact en meer traffic
Het toevoegen van een mobiele website of een mobiele app verhoogt tevens de traffic naar de website. Met een mobiele omgeving trekt een ondernemer niet alleen nieuwe klanten aan, maar biedt hij ook een nieuwe contactmogelijkheid voor bestaande klanten. Dit leidt uiteindelijk tot hogere conversie op de bestaande website. Daarnaast versterkt de aanwezigheid van een mobiele website of app het imago van een onderneming en neemt de klanttevredenheid toe. Vooral intensieve smartphone-gebruikers maken nauwelijks onderscheid tussen mobiel en online en willen zelf bepalen wanneer en op welk apparaat ze iets kopen.
Volgens het onderzoek zal een mobiele app in het tweede jaar na zijn introductie leiden tot meer persoonlijke interacties met klanten dankzij geïntegreerde functies als op locatie gebaseerde aanbiedingen of klantenkaarten. Deze extra functies kunnen ook een nieuwe bron van inkomsten vormen voor ondernemers. Naarmate ondernemers hun mobiele aanbod uitbreiden met meer gerichte aanbiedingen en het aankoopproces versnellen en vergemakkelijken, zal de omzet via het mobiele kanaal geleidelijk toenemen.
Meer cijfers staan in onderstaande infographic.