De afgelopen vier jaar lijkt het er op dat Apple’s iOS en Google’s Android in een titanenstrijd zijn beland op het gebied van marktaandeel op de ‘mobile OS’-markt. Het afgelopen jaar is er veel aandacht besteed aan de groei van Android en de leidende positie van Android op deze markt. Tegenwoordig vragen veel analisten zich af wat nu precies de echte waarde is van het marktaandeel van Android. Onderzoeksbureau Flurry nam een stap terug en onderzocht hoe waardevol de marktaandelen van Android en iOS eigenlijk zijn.
Wanneer er gekeken wordt naar de marktaandelen per apparaat, is te zien dat Android de overduidelijke winnaar is. Apple was geruime tijd marktleider dankzij de iPad en de iPhone 4, maar sinds de komst van de Galaxy-smartphones is dit overduidelijk veranderd. Dankzij de Galaxy S2 en de Galaxy S4 is het marktaandeel van Android overduidelijk gegroeid. Nieuwe apparaten van Apple zoals de iPhone 5 hebben hier weinig verandering in kunnen brengen.
Op het gebied van apps is iOS overduidelijk marktleider. Hoewel de Google Play Store behoorlijk hard aan het groeien is, blijft iOS het enorm goed doen. Er zijn misschien wel meer Android-apparaten dan iOS-apparaten, maar per iOS-apparaat wordt er meer tijd besteed aan applicaties.
De verkorte samenvatting tot nu toe is dat er niet echt een dominerende mobile OS te noemen is, aangezien het gaat om verschillende deelmarkten waarbij de ene OS dominanter is dan de ander. Toch is het overduidelijk om te zien dat de dominantie van iOS en Android nog steeds groot is en dat het erg lastig is voor andere mobiele besturingssystemen om hier in de toekomst nog tussen te komen.