Mobile02.06.2013

Mobiele aanbieders profiteren van ondoorzichtigheid mobiele kosten [Infographic]


mobiele-aanbieders-profiteren-van-ondoor.jpg
mobiele-aanbieders-profiteren-van-ondoor.jpg

Mobiele telefoonproviders profiteren nog altijd van de ondoorzichtigheid van mobiele kosten. De consument heeft geen idee hoeveel hij precies waarvoor betaalt, maar schikt zich in deze onduidelijkheid vanwege gebrek aan alternatieven en de steeds groter wordende afhankelijkheid van de mobiele telefoon. Ook ervaart de consument grote frustraties door het gebrek aan transparantie. Robin Mobile onderstreept bovenstaande met een representatief onderzoek dat is uitgevoerd door het onafhankelijke bureau Motivaction onder ruim duizend Nederlanders.

Een mobiele gebruiker betaalt vaak ongemerkt te veel voor de mobiele telefoon, vooral als het gaat om het gebruik ervan. Een mobiele telefoon is voor veel consumenten inmiddels een primaire levensbehoefte. Het gebrek aan transparantie leidt dan ook tot frustratie en onnodig hoge kosten. Oorzaak is dat het voor consumenten lastig is vooraf het gebruik van een mobiele telefoon in te schatten. Hierdoor komt het regelmatig voor dat mensen hun bundel niet gebruiken of er juist overheen gaan. Dat het gebruik van de mobiele telefoon lastig vooraf in te schatten is, blijkt uit het feit dat 38% van de ondervraagden regelmatig niet voldoende heeft aan zijn bel- of sms-bundel, ook blijkt de consument in toenemende mate niet genoeg te hebben aan zijn databundel om mobiel te kunnen internetten.

Via ondoorzichtige bundels en abonnementen laten mobiele aanbieders klanten alsnog veel te veel betalen voor mobiel internet, bellen of sms’en zonder dat klanten weten wat ze betalen als ze buiten hun bundel of abonnement gaan,” zegt Wilfred Rottier, CEO en oprichter van Robin Mobile. “Klanten moeten zelf kunnen bepalen hoe ze willen communiceren en achteraf niet geconfronteerd worden met de nadelige financiële gevolgen hiervan. Dit soort ondoorzichtige constructies leiden tot verwarring en frustraties.

Onevenredig hoge kosten
Als gevolg van de ondoorzichtige constructies van abonnementen valt voor 36% van de ondervraagden de rekening aan het einde van de maand hoger uit dan ingeschat. Nog eens 18% heeft geen idee of ze wel eens meer betalen. Een hogere rekening dan verwacht leidt bij 22% van de ondervraagden direct tot frustraties. Als gevolg van de ondoorzichtige constructies zijn consumenten genoodzaakt steeds eerder nieuwe bundels aan te schaffen, omdat ze sneller door hun bundel heen zijn en/of geconfronteerd worden met buitensporig hoge buitenbundeltarieven.

Het feit dat het voor ruim vier van de vijf mobiele bellers niet helder is wat hun buitenbundeltarieven voor mobiel internetten, sms’en en bellen zijn maakt het er niet beter op. Daar schuilt volgens Robin Mobile ook een risico in. In de praktijk blijken deze kosten fors te zijn, soms wel tot 200 keer hoger dan de binnen de bundel of normale abonnementstarieven.

Met name de hoge kosten voor data zijn een doorn in het oog van Robin Mobile. “De kosten buiten de bundel of abonnementsvorm staan totaal niet in verhouding tot de werkelijke kosten van de mobiele provider,” zegt Rottier. “Mensen zijn vandaag de dag afhankelijk van hun mobiele telefoon. Door dit soort exorbitante tarieven in rekening te brengen maak je daar misbruik van. Daar dient drastisch verandering in te komen door dit oneerlijke systeem op z’n kop te gooien.

robin-mobile-infographic.jpg
robin-mobile-infographic.jpg

Afhankelijkheid
Hoe belangrijk de mobiele telefoon voor mensen is blijkt uit het onderzoek. Daarin geeft 35% van de mensen te kennen dat ze zich eigenlijk niet compleet voelen zonder telefoon, en checkt zelfs 36% hun mail nog in bed. Van de ondervraagden controleert 29% minimaal een keer per uur of ze hun telefoon nog hebben en drinkt eenzelfde percentage liever een avond geen alcohol dan dat ze een avond zonder mobiele telefoon op stap gaan. De band die mensen ervaren met hun mobiele telefoon gaat zelfs zo ver dat 17% zich eenzaam voelt zonder telefoon.

Luisteren naar consument
Binnen het onderzoek heeft Robin Mobile naast de bovengenoemde resultaten consumenten gevraagd wat ze verwachten van een nieuwe mobiele aanbieder en waar deze in hun ogen aan moet voldoen. Daaruit kwam de volgende top 3 naar voren:

– Kwalitatief goed netwerk: 55%
– Geen datalimieten, onbeperkt mobiel internet: 36%
– Geen (langlopende) contracten, maandelijks opzegbaar: 34%

Het verbaast me totaal niet dat de netwerkkwaliteit als belangrijkste punt naar voren komt,” zegt Rottier. “Consumenten vertrouwen voor steeds meer zaken op hun mobiele telefoon. Dat gaat verder dan alleen maar bereikbaar zijn. De mobiele telefoon wordt steeds meer gebruikt voor zaken als bankieren, parkeren, e-mail, nieuws, social media en andere alledaagse en soms noodzakelijke handelingen. Zonder een goede dekking is dat niet altijd mogelijk.”

...

Verder lezen over Consument

Consumentenbond: ‘zonnestroomsubsidie’ als alternatief voor salderingsregeling

De Consumentenbond presenteert een alternatief voor de salderingsregeling. Het gaat om een zonnestroomsubsidie.

Nieuws16.11.2024

Consumentenbond: ‘zonnestroomsubsidie’ als alternatief voor salderingsregeling

Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen

De Nederlandse consument geeft steeds meer geld uit online, maar ook steeds meer waarde aan duurzaamheid. Er is alleen wel werk aan de winkel voor webwinkels. Uit onderzoek van Thuiswinkel.org  blijkt namelijk dat consumenten niet voldoende zijn geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen. Daarnaast wordt de impact van het gedrag van consumenten ook nog vaak onderschat.

Online04.09.2024

Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen

RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv

Op welk moment is de opbrengst van je zonnepanelen het hoogst? Hoeveel energie leveren al onze windmolens vandaag? Wanneer kan je het beste thuis een wasje draaien? Hoe kan jouw groene stroom zo optimaal mogelijk worden...

Media06.03.2024

RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv

Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

In heel Nederland, maar ook in de rest van Europa, zorgen de toenemende kosten van levensonderhoud en de inflatie voor sombere economische vooruitzichten voor het komende jaar. Met als logisch gevolg dat we wat meer gaan...

Cybercrime05.02.2024

Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

De detailhandel bevindt zich op een kritiek punt waar consumenten een kloof ervaren tussen hun winkelverwachtingen en de werkelijkheid in winkels. Terwijl de retailsector blijft evolueren, staat de industrie voor uitdagi...

Marketing01.02.2024

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

Lexus is volgens de consumentenbond het meest betrouwbare merk

Lexus mag zich een jaar lang het meest betrouwbare automerk van Nederland noemen. Uit groot onderzoek van de Consumentenbond onder eigenaars komt Lexus als meest betrouwbare automerk naar voren met een ongekend hoge scor...

Automotive24.01.2024

Lexus is volgens de consumentenbond het meest betrouwbare merk

scoort gemiddeld een 9,6 in betrouwbaarheidsonderzoek
​Massaclaim: Je krijgt mogelijk geld als je een tv hebt gekocht

Je krijgt misschien geld terug als je een televisie hebt gekocht tussen 2013 en 2018. De Consumentenorganisaties zijn al een tijdje bezig met een juridische procedure tegen Samsung, dat prijsafspraken maakte met webwinke...

Gadgets22.12.2023

​Massaclaim: Je krijgt mogelijk geld als je een tv hebt gekocht

Met vriendelijke groet, Samsung?
​ACM en Apple komen er maar niet uit met datingapps

Apple wil veel geld verdienen, de ACM wil vooral dat consumenten een eerlijke prijs betalen. Het strijd dan ook al jaren voor een wereld waarin je niet die enorm hoge commissies hoeft te betalen die dating-apps moeten be...

Mobile01.11.2023

​ACM en Apple komen er maar niet uit met datingapps

Verder lezen over Infographic

Infographic: 25 dagen EA Sports FC 25

Electronic Arts heeft onthuld hoe fans wereldwijd aan de slag zijn gegaan met EA Sports FC 25, vanaf de vroege toegang tot en met de eerste 25 dagen na de wereldwijde release op 27 september. Een wereldwijde community van spelers uit meer dan 200 landen heeft samen inmiddels al ruim 1,7 miljard wedstrijden gespeeld in alle beschikbare modi en tot nu toe een indrukwekkend totaal van 4,3 miljard doelpunten gescoord.

Gaming31.10.2024

Infographic: 25 dagen EA Sports FC 25

De voordelen van visuele content in e-learning

Visuele content is cruciaal in e-learning om de betrokkenheid van de leerlingen te verhogen. Afbeeldingen, video's, infographics en animaties trekken de aandacht en kunnen helpen om complexe informatie op een begrijpelijke en aantrekkelijke manier over te brengen.

DC Business13.06.2024

De voordelen van visuele content in e-learning

​Virtual twins: nieuwe troef voor klinische studies?

Tijdens de zoektocht naar geschikte COVID-19-vaccins werden klinische studies onder allesbehalve ideale omstandigheden uitgevoerd. Virtual twin-technologie bleek een waardevol hulpmiddel, met een grote potentie voor de t...

DC Business07.10.2021

​Virtual twins: nieuwe troef voor klinische studies?

10 banen die 10 jaar geleden nog niet bestonden [Infographic]

Fiverr werd in 2010 opgericht in Tel Aviv, Israël. Het bedrijf biedt een platform voor freelancers om diensten aan klanten wereldwijd aan te bieden. Dit jaar bestaan ze dus 10 jaar. En dus hebben ze een lijstje gemaakt...

Vacatures26.02.2020

10 banen die 10 jaar geleden nog niet bestonden [Infographic]

Social Media Cheat Sheet voor 2020

2020 komt steeds dichterbij. Dat betekent dat het weer tijd is voor een nieuw social media cheat sheet. Social media platforms blijven eigenlijk constant de bestandsformaten en afmetingen van afbeeldingen veranderen. Daa...

Social Media10.12.2019

Social Media Cheat Sheet voor 2020

[Infographic] Segmentatie versus Personalisatie

De termen segmentatie en personalisatie worden vaak in één adem genoemd. Toch zijn ze niet hetzelfde. De termen staan voor twee verschillende en bijzonder effectieve manieren in je marketingaanpak. Maar wat is precies...

E-mail25.02.2019

[Infographic] Segmentatie versus Personalisatie

advertorial
Wat ligt er voor jou onder de kerstboom?

Nederlanders kopen tijdens deze periode voor de feestdagen weer massaal hun kerstcadeaus online. Het is een cijfer dat ieder jaar weer blijft toenemen. En de verwachting is dat dit de komende jaren door blijft zetten. Zo...

Online23.12.2018

Wat ligt er voor jou onder de kerstboom?

Nederland gaat voor keuzevrijheid
Het Social Media Cheat Sheet voor 2019

Met een nieuw jaar voor de deur, is het ook weer tijd voor een nieuw social media cheat sheet. De verschillende social media platformen blijven de afmetingen en bestandsformaten van afbeeldingen veranderen. Tijd dus voor...

Social Media11.12.2018

Het Social Media Cheat Sheet voor 2019