De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Het voelt niet meer dan eerlijk; de gebruiker betaalt voor wat hij gebruikt. Maar is dat eigenlijk wel zo logisch, en wat mag een minuutje extra gebruik dan kosten? Ik ben er van overtuigd dat geen consument werkelijk weet wat de variabele kosten van een belminuut of MB zijn.
Transparantie is ver te zoeken in de telecommarkt waardoor mensen niet kunnen inschatten wat het gebruik van een mobiele telefoon nu daadwerkelijk kost. Met gênante verhalen als gevolg. Zo was er recent een man in het nieuws die een rekening kreeg van 20.000 euro voor het verbruik van 10 GB aan data. Dat staat in geen verhouding meer tot de echte kosten. In mijn ogen excessief en niet eerlijk!
Een mobiel netwerk kost geld, veel geld. Dat ontken ik niet. Dat gaat zitten in hoge investeringen voor infrastructuur en licenties met daarnaast veel vaste kosten, zoals onderhoud, huur van masten en gebouwen en loonkosten voor personeel. Het is echter niet zo dat de kosten voor een mobiele operator enorm stijgen als er meer bandbreedte verbruikt wordt. Het netwerk staat er nu eenmaal. Het maakt niet uit of er een minuut of MB meer of minder gebruik van gemaakt wordt, zolang de capaciteit het maar toelaat. Als er structureel veel vraag is dan wordt de capaciteit vergroot, niet bij incidentele gebeurtenissen zoals een evenement.
De variabele kosten zijn in mijn ogen een erfenis van het oude ’tikken’-systeem waar operators goed aan verdiend hebben. Je zou verwachten dat nu het mobiele netwerk er al staat, en anno 2013 voor het grootste deel is terugverdiend, marktwerking al lang tot een flat fee had geleid. Net zoals we dat gezien hebben bij vaste internetaansluitingen. Het nadeel is alleen dat dit om een andere manier van organiseren en ondernemen vraagt. Daarnaast helpt het feit dat de grote providers net voor veel geld 4G-licenties hebben gekocht ook niet mee. De licenties in investeringen in het nieuwe netwerk moeten terugverdiend worden. Het is alleen de vraag of dat gaat lukken.
In de telecomsector verwacht iedereen dat je consumenten gerust meer geld kunt vragen voor 4G. Mobiel internet is een commodity geworden. Internet blijft internet en dat moet gewoon voldoen, zeker gezien de steeds grotere afhankelijkheid die consumenten hebben van hun mobiele telefoon. Het speelt natuurlijk een rol als je onderweg bent. Al kijken niet veel mensen onderweg een zware video. De behoefte aan een zeer geavanceerd 4G-netwerk is daardoor voorbehouden aan een relatief klein percentage mensen. Nog afgezien van het feit dat de meeste devices hier nog niet klaar voor zijn. Mensen willen het beste maar willen er niet meer voor betalen. Ik denk dat de tijd klaar is voor een nieuwe aanpak. Weg met de variabele kosten.
Deze blogpost is geschreven door Wilfred Rottier, CEO en oprichter van Robin Mobile.
Verder lezen over Consument
Nieuws16.11.2024
Consumentenbond: ‘zonnestroomsubsidie’ als alternatief voor salderingsregeling
Online04.09.2024
Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen
Media06.03.2024
RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv
Cybercrime05.02.2024
Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security
Marketing01.02.2024
Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers
Automotive24.01.2024
Lexus is volgens de consumentenbond het meest betrouwbare merk
scoort gemiddeld een 9,6 in betrouwbaarheidsonderzoekGadgets22.12.2023
Massaclaim: Je krijgt mogelijk geld als je een tv hebt gekocht
Met vriendelijke groet, Samsung?Mobile01.11.2023
ACM en Apple komen er maar niet uit met datingapps
Verder lezen over Data
Technology27.06.2024
Dit is de innovatieve Control Room van Team Visma | Lease a Bike
Cybercrime27.06.2024
Veel zorginstellingen hebben last van DDoS-ransomware aanvallen
Online31.10.2023
Zoveel datacenters: wat zijn de voors en tegens?
Technology20.09.2023
Doek valt definitief voor een datacenter in Zeewolde
Online25.08.2023
Er komen beperkingen op de cloudopslag van Dropbox
Online11.07.2023
Europa en Amerika gaan datadelen weer toestaan
Komt Threads dan nu wel naar Europa?Cybercrime28.06.2023
Nieuw onderzoek: datalekken in de zorgsector nemen nog steeds toe
41% van de gezondheidszorgorganisaties sinds 2021 te maken heeft gehad met een datalekCybercrime26.05.2023