Mobile22.05.2013

Mobile is de toekomst, maar nog niet iedereen is er klaar voor


mobile-is-de-toekomst-maar-nog-niet-iede.jpg
mobile-is-de-toekomst-maar-nog-niet-iede.jpg

82% van de Nederlandse marketeers zegt dat mobile de toekomst is. Ook de budgetten voor mobile laten een groei zien. Maar toch denkt slechts 4% van de opdrachtgevers mobile first wanneer het gaat om de businessstrategie. Ook zijn er anno 2013 maar weinig opdrachtgevers mobile ready. Dit zijn enkele resultaten uit een Special DM Barometer: ‘Mobile mysteries ontrafeld‘.

Mobile is de toekomst volgens 82%. De marketeer komt vooral tot dit standpunt vanwege de technische ontwikkelingen en het gegeven dat nagenoeg iedereen een mobile device heeft. Maar de marketeers geven ook aan dat het kennisniveau over mobile bij zowel dienstverleners als opdrachtgevers moet worden opgekrikt. De budgetten voor mobile laten al een groei zien. 57% geeft van de opdrachtgevers aan dat het budget voor mobile dit jaar is verhoogd ten opzichte van 2012. Als je aan de dienstverleners vraagt of het budget bij hun opdrachtgevers is gestegen, antwoordt maar liefst 72% positief. De dienstverleners schatten in dat voor een jaar verder (2014 t.o.v. 2013) dit percentage zelfs 89% is.

Mobile ready? Dat nog niet
Op de stelling welke businessstrategie bij de opdrachtgever leidend is, mobile first of web first, geeft de meerderheid (82%) web first aan. Bij slechts 4% van de opdrachtgevers is het mobile first. Men focust zich bij de ontwikkeling van een campagne dus in eerste instantie op het web. Ook zijn de opdrachtgevers over het algemeen nog niet mobile ready:

– 66% heeft de website nog niet geoptimaliseerd voor mobiel (bij 36% is dit in ontwikkeling);
– 84% heeft e-mailuitingen nog niet geschikt gemaakt voor mobiel (bij 45% is dit in ontwikkeling);
– bij 39% is de dienstverlening via een app beschikbaar. 

Dat mobile nog niet ‘top of mind’ is, blijkt ook uit dat de verantwoordelijkheid voor mobile bij de meeste opdrachtgevers niet specifiek bij een mobile specialist is belegd. Bij 7% is dit wel het geval.

Daarnaast heeft mobile nog niet echt een plek in de marketingmix. Aan de dienstverleners is namelijk gevraagd welke plek hun opdrachtgevers mobile in de marketingmix op dit moment geven en daar kwam uit dat volgens 87% mobile nog maar nauwelijks in de marketingmix zit. 10% geeft aan dat mobile even belangrijk is als andere kanalen in de mix en bij 3% is mobile leidend. 

Commissie Mobile
De DM Barometer Special – ‘Mobile mysteries ontrafeld’ is in samenwerking met de DDMA commissie Mobile opgesteld. Deze commissie heeft zichzelf als doel gesteld om de kennis en kunde van dit vakgebied verder te ontwikkelen en verspreiden. De DM Barometer is één van de kanalen die zij inzet om het gat tussen het kennisniveau bij marketeers en wat er mogelijk is te verkleinen. De commissieleden reageerde als volgt op de resultaten van het onderzoek:

Bülent Polat, director digital strategy & innovation bij De Lotto: “Het is best bijzonder. Aan de ene kant zegt men ‘mobile is de toekomst’, maar aan de andere kant is het nog geen onderdeel van de bedrijfsstrategie. Het leeft wel alleen het gebeurt nog niet. Terwijl alles erop wijst dat de informatiebehoefte van de consument steeds vaker primair begint bij zijn mobieltje.” 

Jeroen Verschoor, CTO en online marketeer bij CloseContact, geeft aan dat mobile bij een groot deel van hun klanten nog niet genoeg leeft. “Wij wijzen onze klanten op de mogelijkheden en leggen vervolgens uit dat mobile werkt en converteert. Men wil eerst zien en ervaren wat bijvoorbeeld responsive design inhoudt voordat men hiermee aan de slag wil gaan.”

mobile-first-infographic

...

Verder lezen over Bedrijven

4 dingen om op te letten als je een zaaltje huurt

Een verjaardag, een babyshower, een huwelijk, een tijdelijke oefenzaal met je koor, een zakelijke bijeenkomst: er kunnen talloze redenen zijn om een zaaltje te huren. Het is vaak best een overweging, want het kost geld en er is veel mogelijk. Zo zorg je dat je er geen hoofdpijn van krijgt, maar vooral van profiteert. Dit zijn 4 dingen om op te letten als je een zaaltje huurt.

Lifestyle20.11.2024

4 dingen om op te letten als je een zaaltje huurt

Onderzoek: Mkb heeft behoefte aan ondersteuning bij digitalisering

Het kabinet heeft voor 2025 plannen voorgesteld om de regeldruk voor mkb-bedrijven te verlagen. Doel is dat ondernemers meer tijd hebben voor het ondernemerschap, innovatie en digitale ontwikkeling. Deze tijd is hard nodig voor de digitale ontwikkeling van ondernemers en hun bedrijven.

Technology18.11.2024

Onderzoek: Mkb heeft behoefte aan ondersteuning bij digitalisering

gebrek aan kennis en expertise
Mews is het snelst groeiende bedrijf van Nederland in 2024

Hun cloudtechnologie voor bedrijven in de hospitalitysector resulteerde in een ongekende groei voor Mews – en dit is nog maar het begin. Nadat het bedrijf begin 2024 de unicorn-status behaalde, is Mews nu uitgeroepen tot het snelst groeiende bedrijf van Nederland, zo blijkt uit onderzoek van Erasmus Centre for Entrepreneurship. 

Nieuws06.11.2024

Mews is het snelst groeiende bedrijf van Nederland in 2024

Winnaar van de Top 250 Golden Scaler Award
5 voordelen van een zakelijk postadres voor je bedrijf

Post is door e-mail iets minder belangrijk geworden voor privépersonen, maar voor bedrijven is het nog steeds belangrijk. Nu is dat al een reden om te kiezen voor een zakelijk postadres, maar er zijn meer voordelen die kleven aan zo’n adres.

DC Business11.10.2024

5 voordelen van een zakelijk postadres voor je bedrijf

Backbase opent wereldwijde hoofdkantoor in Amsterdam

Backbase, de ontwikkelaar van het Engagement Banking Platform, opende vandaag zijn wereldwijde hoofdkantoor aan de Oosterdoksstraat 114 in Amsterdam. Deze verhuizing is meer dan alleen een adreswijziging; het is een nieuwe stap voorwaarts in de missie van het bedrijf om bankieren opnieuw vorm te geven en de klant centraal te stellen.

DC Business07.10.2024

Backbase opent wereldwijde hoofdkantoor in Amsterdam

Pas op: Google pakt bedrijven met nepreviews op Google Maps

Logisch dat bedrijven die snel willen groeien naar bots of mensen stappen die nepreviews bieden, maar die kunnen daarmee beter stoppen.

Search26.09.2024

Pas op: Google pakt bedrijven met nepreviews op Google Maps

Flintfox lanceert snelle real-time pricing engine nu ook voor SAP-klanten

Flintfox, een specialist in intelligent prijs- en kortingsbeheer, heeft onlangs de lancering van Flintfox voor SAP aangekondigd. Deze nieuwe applicatie vereenvoudigt en versnelt complex prijsbeheer voor SAP-gebruikers met een snelle real-time pricing engine.

DC Business23.09.2024

Flintfox lanceert snelle real-time pricing engine nu ook voor SAP-klanten

5 dingen die altijd goed zijn in een kerstpakket

De zomervakantie loopt op zijn einde en dat betekent dat het werkleven weer begint. Voor sommige mensen betekent dit dat er haastig moet worden gekeken naar allerlei feestdagen die eraan komen: wat doen we met Sinterklaas, organiseren we een kerstontbijt, een nieuwjaarsborrel? En: wat doen we dit jaar in het kerstpakket? Met deze cadeaus zit je nooit verkeerd.

Lifestyle04.09.2024

5 dingen die altijd goed zijn in een kerstpakket