Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.
Mobiele zoekopdrachten leiden snel tot acties. Binnen het uur na een mobiele zoekopdracht is immers al 63% van de gerelateerde acties gerealiseerd. Zo blijkt uit onderzoek van het Google en Nielsen naar meer dan 6.000 mobiele zoekopdrachten van ruim 400 Amerikaanse consumenten. Na 5 uur blijkt 84% van alle acties te zijn gebeurd. De onderzoekers voeren dan ook aan dat marketeers slechts een beperkte tijd hebben om commercieel voordeel te halen uit mobiele zoekopdrachten.
Entertainment vormt de belangrijkste zoekopdracht bij de mobiele consument, gevolgd door nieuws en algemene kennis. Uit het onderzoek bleek verder dat 45% van de mobiele zoekopdrachten worden uitgevoerd om te helpen een beslissing te maken. Op de winkelvloer stijgt dat tot 66%. “Consumenten die een aankoopbeslissing moeten nemen en daarvoor een mobiele zoekopdracht uitvoeren, zullen in veel gevallen ook tot een aankoop overgaan,” voeren de onderzoekers aan.
Er wordt aan toegevoegd dat drie op de vier mobiele zoekactiviteiten bijkomende acties genereren, waaronder een verdere research (36%), het bezoek aan een website (25%), het bezoek aan een winkel (17%), een aankoop (17%) of een telefonische oproep (7%).
Gemiddeld leidt een mobiele zoekopdracht tot 1,89 opvolgacties. Op de winkelvloer neemt dat toe tot 1,98 opvolgacties. Er wordt nog opgemerkt dat 77% van de mobiele zoekopdrachten thuis of op het werk gebeurt. “De consument vindt het blijkbaar gemakkelijker om bij zoekopdrachten naar de telefoon te grijpen in plaats van achter de computer plaats te nemen of een tablet op te starten,” merken de onderzoekers op. Verder bleek dat 59% van de mobiele zoekopdrachten na drie uur in de namiddag wordt uitgevoerd, waaronder 22% tussen acht uur in de avond tot middernacht.